آسیب‌های تئاتر مقاومت بررسی شد

نشست تخصصی بررسی چهار دهه تئاتر مقاومت در تئاتر شهر تهران عصر امروز برگزار شد.

به گزارش خبرنگارحوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست تخصصی بررسی چهار دهه تئاتر مقاومت  به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و همچنین بنیاد فرهنگی روایت فتح تشکیل شد. چند تن از هنرمندان تئاتر، اساتید این حوزه، فعالان فرهنگی و اهالی رسانه در این نشست حضور داشتند.

هوشنگ توکلی بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون در این نشست به برخی از اتفاقات تاریخ تئاتر پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد.

توکلی اظهار کرد: نزدیک به ۹ هزار نمایشنامه در دهه هشتاد نگارش شد. پس از آغاز دهه ۹۰ افت شدیدی در تولید نمایشنامه شکل گرفت. البته در دو سال اخیر اتفاقات خوبی در زمینه نگارش نمایشنامه رخ داد. امیدواریم از جنگ بهتر و بیشتر گفته شود. دفاع مقدس لحظات فوق العاده دراماتیکی دارد که در صورت گفته نشدن، به کلی فراموش خواهند شد.

در ادامه دکتر قطب الدین صادقی دیگر پیشکسوت و استاد عرصه تئاتر از مشکلات تولید یک نمایش در حوزه مقاومت گفت.

وی ادامه داد: آن آثار جنگی کیفیت لازم را دارند که برگرفته از جنگ دفاعی باشند. آن نمایش‌هایی که از نبرد‌های کشورگشایانه روایت می‌کنند، به دلیل اینکه انسانی نیستند ماندگار نشدند؛ نمایشنامه‌هایی که درباره جنگ‌های هیتلر هستند، جزو دسته دوم هستند.

صادقی درباره آثار داخلی در حوزه دفاع مقدس اظهار کرد: نمایش‌های حوزه دفاع مقدس ایرادات فراوانی دارد. اکثر این نمایش‌ ها اغراق آمیز هستند. به این معنا که برای بیان احساسات، اغراق می‌کنند. بدترین آسیب در درام جنگ این است که به جای برقراری دیالوگ، مباحثه می‌کنند.

وی افزود: بسیاری از آثار جنگ به جای حالت جنگ، روایتگر اتفاقات ظاهری جنگ هستند. برخی از آثار فاقد جذابیت هستند و هیجان را جایگزین عقلانیت می‌کنند. درام در تئاتر مقاومت فراموش شده و صرفا هیجان جایگزین آن شده است. توجه نمایشنامه نویس به اسطوره سازی است و کمتر به درام توجه می‌شود. یکی از راه‌های دراماتیزه کردن جنگ، تشریح جنگ و چگونگی تشکیل شخصیت هاست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار