در برنامه روایت حبیب مطرح شد؛

قالیباف: حاج قاسم در هر تصمیم خود، مردم را مبنا قرار می‌داد / سردار سلیمانی اقداماتی را برای رفع محرومیت در کشور انجام داد

رئیس مجلس گفت: در عملیات فتح المبین چون در چذابه مستقر بودیم اولین بار آقای سلیمانی را آنجا دیدم. از عملیات بیت المقدس با هم خیلی آشنا شدیم و ارتباطات تنگاتنگی داشتیم.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در برنامه روایت حبیب به مناسبت هفته دفاع مقدس، اظهار کرد: در عملیات فتح المبین، چون در چذابه مستقر بودیم اولین بار آقای سلیمانی را آنجا دیدم. از عملیات بیت المقدس با هم خیلی آشنا شدیم و ارتباطات تنگاتنگی داشتیم. در دفاع مقدس شایسته سالاری وجود داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: ما از عملیات بیت المقدس با هم آشنا شدیم تا همین روز‌های آخر. هرچند در دفاع مقدس فاصله جغرافیایی باهم داشتیما، اما رتباط بسیار تنگاتنگ برقرار بود، اما ارتباط ما به صورت جدی از دوران جبهه شکل گرفت.

قالیباف در ادامه بیان کرد: دردوران دفاع مقدس شایسته پروری، شایسته سالاری و گزینه سالاری بود، دقیقا همان چیزی که در سیستم مدیریتی ما اکنون یا نیست یا ناقص و ضعیف است.

وی تصریح کرد: آنجا (دفاع مقدس) افراد در میدان عمل انتخاب می‌شدند، صبح روز عملیات پشت خاکریز انتخاب می‌شدند حتی ممکن بود فرد را نشناسیم، اما او را برای مدیریت انتخاب می‌کردیم.

رئیس مجلس شورای بیان کرد: در جبهه فرهنگ بیا و برو متفاوت از جهان بود. صبح عملیات که هوا گرگ و میش بود همه بچه‌های رزمنده فرمانده لشکر و تک بر همه انجا بودند بدون شک شهید سلیمانی هم همانجا شناخته شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مهمترین موضوع در دوران دفاع مقدس آن بود که همه فرماندهان و همچنین رزمندگان به سنت‌های الهی باور و ایمان کامل داشتند.

وی ادامه داد: در واقع در دوران جنگ برای رزمندگان و فرماندهان اهمیتی نداشت که دشمنان، صدام و منافقین چقدر توپ و تانک دارند بلکه هدف صرفاً این بود که عده و عده خود را جمع کنیم و با قدرت به سمت دشمن بتازیم.

قالیباف گفت: حاج قاسم سلیمانی هم همواره به این فرهنگ توجه می‌کرد و سنت‌های الهی را مبنای کار خود قرار داد و از این طریق تجربیات بسیار زیادی در عرصه نظامی و مدیریتی پیدا کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقداماتی که حاج قاسم سلیمانی برای محرومیت زدایی مردم انجام داد، گفت: در آن ایام بسیاری از روستا‌ها و مناطق کشور گاز و برق نداشتند که حاج قاسم سلیمانی اقدامات جهادی بسیار زیادی در آن مقطع انجام داد چرا که حاج قاسم‌سلیمانی فردی رنج دیده و زحمت کشیده و از چهره‌های برجسته دوران دفاع مقدس بود و تأثیر بسیار زیادی در میدان جنگ داشت.

وی با بیان اینکه قاسم سلیمانی اخلاق و شرع را همواره رعایت می‌کرد و فردی با محبت بود و در دل همه رسوخ می‌کرد، گفت: زمانی بود که حاج قاسم سلیمانی با برخی از مدیران برخورد می‌کرد و به آنان تشر می‌زد، اما هیچ یک از این افراد از دست حاج قاسم سلیمانی ناراحت نمی‌شدند چراکه می‌دانستند این تشر برای نفس خودش نیست بلکه برای کار مردم است.

قالیباف تاکید کرد: سردار سلیمانی قدرت داشت، اما در اوج قدرت اهل گذشت بود و از سوی دیگر مردم داری یکی از ویژگی‌های بارز حاج قاسم سلیمانی بود. شهید کاظمی همیشه گریه می‌کرد و می‌گفت که ما جا مانده از کاروان شهدا هستیم و شهید حاج قاسم سلیمانی هم اینگونه بود.

وی با بیان اینکه حاج‌قاسم‌سلیمانی در هر تصمیم خود مردم را مبنا قرار می‌داد، اظهار کرد: سردار سلیمانی از ابتدای جنگ تا لحظه شهادت مجاهدت کرد. مجاهدت‌های سردار سلیمانی دو وجه داشت؛ از یک سو با افراد شرور مقابله و از سوی دیگر به مردم و به ویژه محرومان رسیدگی ویژه می‌کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی آشنایی مردم با حاج قاسم سلیمانی چند سال بیشتر نبود، گفت: حاج قاسم ۳۵ سال در این کشور خدمت رسانی کرد و هیچ‌گاه نخواست مردم او را بشناسند، او فرمانده نیروی قدس سپاه بود و افتخارات بسیاری به دست آورده بود، اما کسی او را نمی‌شناخت این‌ها ویژگی‌های مکتب سلیمانی است.

قالیباف گفت: حاج قاسم پخته شده و تجارب دفاع مقدس را داشت و یک فرمانده باتجربه و اثر گذار است دستگاه استکبار را به درستی شناخته بود و با باوری که به مردم داشت توانست از رود سند تا مدیترانه امت اسلامی را از سیاه و سفید، سنی یا شیعه را پای کار انقلاب آورد و تفاوتی میان آن‌ها نگذاشت او هرکس را که به فرهنگ اهل بیت احترام می‌گذاشت پای کار آورد.

حاج قاسم آمریکا را ۲۰ سال در منطقه خلیج فارس زمین گیر کرد

وی با اشاره به شکست‌های پی در پی استکبار جهانی در منطقه، گفت: حاج قاسم آمریکا را ۲۰ سال در منطقه خلیج فارس زمین گیر کرد، او با سنت‌های الهی تکریم مردم و اخلاص توانست به این موفقیت‌ها برسد، او فردی بود که تا جوانی در یک منطقه محروم زندگی می‌کرد و پرورش یافته مکتب حسینیه جماران و امام این مردم بود.

رئیس مجلس گفت: حاج قاسم سلیمانی به همه مردم احترام می‌گذاشت و حتی اگر سلیقه سیاسی کسی را هم نمی‌پذیرفت به او احترام می‌گذاشت و احترام و ارتباطش را با او قطع نمی‌کرد. او هیچگاه ارتباطش را با رزمندگانی که تغییر سلیقه داده بودند نیز قطع نمی‌کرد، اما هیچگاه ذره‌ای در سربازی ولایت تردید پیدا نکرد.

قالیباف خاطر نشان کرد: حاج قاسم ازآبروی خودش برای کمک به رزمندگان هزینه می‌کرد، هیچگاه برای خودش زندگی نکرد، او تنها برای این مردم و این انقلاب زندگی و تلاش می‌کرد.

وی بابیان اینکه حاج قاسم سلیمانی واقعاً یک شهید زنده بود، گفت: غصه ما این است که چطور آن فرهنگ گرانبها بعد از جنگ به دلایلی انتقال پیدا کند؛ در حالی که فرهنگ حاج قاسم سلیمانی در نیروی قدس و قدرت منطقه‌ای که برای ایران ایجاد کرد همان فرهنگ دفاع مقدس است که توانست زینبیون، فاطمیون و علویون را تشکیل و سامان ببخشد.

وی تشکیل گروه‌های مقاومت در منطقه را نتیجه فکر عمل و تلاش حاج قاسم سلیمانی دانست و گفت: ابعاد کار حاج قاسم بسیار گسترده و پیچیده است که هر کدام از این‌ها نیاز به زمان زیادی برای بررسی دارد.

رئیس مجلس با اشاره به مطالب مطرح شده بعد از پایان جنگ که چرا بعد از فتح خرمشهر آتش‌بس را نپذیرفته و جنگ ادامه پیدا کرد، گفت: در زمانی که بسیاری تحت تأثیر فرهنگ غربی بودند حاج قاسم در حال انتقال فرهنگ غنی دفاع مقدس به جوانان بود.

قالیباف با اشاره به عملیات‌های مشترکی که با حاج قاسم در زمان دفاع مقدس انجام داده، گفت: امام فرموده بودند که مهران باید حفظ شود. در آن منطقه ما و آقای مرتضی قربانی و حاج قاسم سلیمانی عملیات انجام می‌دادیم و در زمانی که گرما بسیار شدید بود رزمندگان ما با دهن روزه توانستند آن عملیات عظیم را انجام بدهند.

وی ادامه داد: حاج قاسم سلیمانی با روحیه دفاع مقدس وارد نیروی قدس شد و اگر خاطرتان باشد در روز‌های اولیه شهدای مدافع حرم در غربت و بسیار غریبانه تشیع می‌شدند، اما او به اهدافش معتقد بود و در زمانی که برخی از لحاظ فرهنگی در همین تهران شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران سر می‌دادند، حاج قاسم سلیمانی با وجود این شرایط ایستاد. حتی در سوریه شرایط آنچنان سخت شد که در مرکز دمشق با اسلحه سبک ساختمان‌های دولتی را هدف قرار می‌دادند، اما ایستادگی و مقاومت او و همراهانش فرج و پیروزی را به ارمغان آورد.

رئیس مجلس تصریح کرد: اخلاص شهید سلیمانی موجب شد که بعد از شهادت او اتفاقات مهم در منطقه رخ دهد. او یک شهید زنده بود. امروز هم که در بین ما نیست اخلاص، اثر و فرهنگ شهادت او در جامعه وجود دارد و شما دیدید که چه تشییع باشکوهی در تهران، بغداد، نجف و کربلا رخ داد که شبیه آن وجود ندارد.

قالیباف خاطر نشان کرد: حاج قاسم سلیمانی با اخلاص بود و برای خدا کار کرد و هنوز هم مردم داغدار او هستند و خانواده‌اش نیز همچنان نتوانستند داغ او را فراموش کنند و شرایط عادی پیدا کنند، زیرا تشنه محبت او هستند. رفتار او در خانواده و با دوستان یک الگو بود که ویژگی‌های بارزی داشت.

وی حاج قاسم را سید شهدای مقاومت اسلامی و نهضت اسلامی دانست و گفت: او شهیدی بود که خون او مثل خون شهید بهشتی که در ابتدای انقلاب ریشه نفاق را کند، خون شهید قاسم سلیمانی نیز هیبت آمریکا را شکست و در گام دوم انقلاب اسلامی ریشه غرب زدگی و غرب گرایی را از کشور خواهد کند.

رئیس مجلس یادآور شد: رفتار و منش حاج قاسم سلیمانی از روزی که رزمنده بود تا روزی که به آن افتخارات رسید با مردم تغیر نکرد و همواره مقابل ظالم می‌ایستاد. او ذهنی فعال و مؤثر داشت و کار‌های فراوانی را یک تنه انجام می‌داد. ایشان از حق افراد دفاع می‌کرد و اقدامات ارزشمندی را در این حوزه از ایشان شاهد بودیم.

قالیباف با بیان اینکه با تمام مشغله و کاری که داشتند گاهی شاهد مباحث ارزشمندی از سوی ایشان بودیم، گفت: برای مثال فرزند شهیدی از ایشان تقاضا می‌کرد که در مجلس عروسی او حاضر شوند، حاج قاسم هم با وجود تمام مشغله‌هایی که داشت سعی می‌کرد در چنین مجالسی شرکت کند. ایشان همیشه در تمامی امور فردی دقیق و ذهنی طراح داشتند و با انعطاف خوبی امور را دنبال می‌کردند.

وی افزود: ایشان در تمامی حوزه‌ها همچون کار‌های امنیتی، اطلاعاتی، سیاسی و مبارزاتی کار‌ها را دنبال می‌کردند. گاهی حتی تمامی این امور را یک نفره انجام می‌دادند؛ برای مثال گاهی شاهد بودیم ایشان هم در میدان مبارزه حاضر می‌شدند و هم در جلسات سیاسی مهم گروه‌های مختلف حضور داشتند.

قالیباف یکی دیگر از مباحث قابل توجه را باوفایی ایشان نسبت به دوستانش عنوان کرد و ادامه داد: پس از مراسم تشییع و دفن شهید کاظمی یکی از نزدیکان آقا برای من تعریف کرد که ایشان فرمودند که به این‌ها یعنی حاج قاسم، شهید کاظمی و من می‌گویند رفیق چرا که یک بار ما سه نفر قصد داشتیم با هم به سفر برویم، اما آقا فرموده بودند سه نفری به سفر نروید.

وی گفت: پس از مدتی آقا فرمودند آیا به سفر رفتید و ما عرض کردیم خیر، چون شما اجازه ندادید این کار را انجام ندادیم چراکه قصد داشتیم هر سه با هم به سفر برویم.

رئیس مجلس ادامه داد: وفاداری حاج قاسم به دوستانش اینگونه بود و دو سال پیش هم زمانی که حاج قاسم در قید حیات بودند من در خدمت حضرت آقا بودم و ایشان فرمودند هرگاه تصویری از شهید کاظمی می‌بینم بلافاصله در ذهن من تصویر شما سه نفر منعکس می‌شود. ایشان همچنین دعا فرمودند که انشاالله عاقبت هر سه نفر شما به شهادت ختم بشود البته پس از خدمت به مردم. حاج قاسم نیز پس از شهادت شهید کاظمی بار‌ها می‌گفتند که امیدوارم خدا هم عاقبت من را به شهادت ختم کند.

قالیباف با تاکید بر اینکه حاج قاسم در اوج اخلاص، عظمت و اقتدار به شهادت رسید، گفت: ایشان دلداده امام حسین، حضرت عباس و حضرت زهرا بودند که هنگام شهادت سردار سلیمانی ویژگی این سه بزرگواران را در او شاهد بودیم چراکه ایشان به دست شقی‌ترین افراد به شهادت رسید، علمداری بود که دستش از تن جدا شد، پهلو و قلب او شکافته شد.

وی در پایان تصریح کرد: سر از تن ایشان جدا و بدنش اربا اربا شد. حتی زمان به خاک سپردن ایشان به دلیل وجود آن جمعیت عظیم نتوانستیم در ابتدا بدن ایشان را به خاک بسپاریم به همین دلیل این کار را بدون اطلاع کسی در تاریکی اذان صبح انجام دادیم. شهید سلیمانی با آن همه عظمت بدون اطلاع دیگران در تاریکی همچون حضرت زهرا (س) به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
حاج قاسم یه دونه بود روحش شاد. چیزی که واقعاً بود بدون اطلاع دیگران در تاریکی همچون حضرت زهرا (س) به خاک سپرده شد. روحت شاد سردار دلها. التماس دعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
حاج قاسم یه دونه بود روحش شاد. چیزی که واقعاً بود بدون اطلاع دیگران در تاریکی همچون حضرت زهرا (س) به خاک سپرده شد. روحت شاد سردار دلها. التماس دعا
Iran (Islamic Republic of)
حسینی
۰۶:۲۶ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
خوبه دیگه حالا شما برید دنا پلاس بگیرید و چیزهای دیگه که ما نمیدونیم در عین مرفه بودن به فکر مردم بدبخت هم باشین چون حتما در این حالت مردم رو درک میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۸ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
خدا رحمتش کنه....
اگر همتون رو رو هم بذارن(به جز رهبر)انگشت کوچيکه ی سردار سلیمانی نميشيد،
سردار،خودشو سرباز ولایت ميدونست
کار کنید واسه مردم،تا خدا بزرگتون کنه....
قیمت ها بالاست،مردم مشکل معیشت دارن....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۴ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
ببخشیدا جای شعار دادن تکلیف دنا پلاس رو مشخص کنید.در عمل انقلابی بودنتون ثابت کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۹ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
مثل حاج قاسم عمل کنید فقط حرف و شعار فایده ندارد. روح حاج قاسم سلیمانی شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۷ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
عمل مهم است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۱ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
آقای قالیباف شفافیت شفافیت شفافیت آرا و اموال را هرچه زودتر تصویب کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۹ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
حاجی دنا پلاس مبارک باشه از الگو برداری شما از حاج قاسم سپاسگزاریم.
آخرین اخبار