اردبیل میزبان اولین نشست تخصصی بین المللی مقتل خوانی و مرثیه سرایی

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل گفت: نخستین نشست تخصصی بین المللی «مقتل‌خوانی و مرثیه‌سرایی در ایران، قفقاز و آناطولی» برگزار می‌شود.

پروانه رضاقلیزاده، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، گفت: اولین نشست تخصصی بین المللی با عنوان «مقتل خوانی و مرثیه سرایی در ایران، قفقاز و آناطولی» با اهتمام محفل ادبی شمس عطار اردبیلی و با حضور دانش آموختگان ادبیات و پژوهشگر از ایران، اساتید، روحانیان و شاعران آئینی کشور جمهوری آذربایجان و ترکیه در روز شنبه، ۵ مهرماه از ساعت ۱۰ صبح به وقت ایران، به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

او با بیان اینکه مقتل‌خوانی یکی از آیین‌های دیرین در مناطق شیعه‌نشین است گفت: مقتل خوانی در سال‌های اخیر و بنا به توصیه مقام معظم رهبری در راستای احیای سنن قدیمی در اقامه عزای حسینی، بعد از فراز و نشیب‌هایی از زمان پیدایش آن، دوباره مورد توجه قرار گرفته است.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل با اشاره به اشتراکات مهم کشور‌های ترک زبان همسایه در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و مذهبی گفت: هدف از برگزاری این نشست‌ها ایجاد پل ارتباطی برای آشنایی بیش از پیش شاعران و فرهیختگان در کشور‌های مسلمان با همدیگر و همچنین مراسم‌ها و آئین‌های مذهبی است.

رضاقلیزاده گفت: سه حوزه جغرافیایی ایران، قفقاز و آناطولی، در کنار مشابهت‌های فرهنگی در دیگر زمینه‌ها، در خصوص پاسداشت مقام شهدای کربلا و حضرت سیدالشهدا (ع) نقاط اشتراک فراوانی دارند و بررسی داد و ستد‌های فرهنگی این سه منطقه در موضوع مقتل‌خوانی و مرثیه‌سرایی، همچنان که یک اقدام علمی و پژوهشی محسوب می‌شود، بی‌تردید در تقریب و همگرایی بیشتر هر سه ملت نیز مؤثر است.

او بیان کرد: سخنرانان این مراسم فرهنگی، تاریخچه شکل گیری مقتل خوانی و مرثیه سرایی در کشور‌های متبوع خود را تشریح و وجوه مشترک سروده‌های مذهبی و آئین‌های عاشورایی را بررسی خواهند کرد.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.