پیکر آیت الله ممدوحی در قم خاک‌سپاری شد

پیکر مرحوم آیت‌الله حسن ممدوحی عضو فقید جامعه مدرسین حوزه علمیه امروز در جوار حرم حضرت معصومه(س)خاک‌سپاری شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،مراسم تشییع و خاکسپاری مرحوم آیت الله حسن ممدوحی  عضو فقید جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و نماینده سابق مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری پیش از ظهر  پنجشنبه با حضور علما، اساتید، طلاب و سایر اقشار مردم قم برگزار شد.

پیکر آن مرحوم از مسجد امام حسن عسکری (ع) به سمت حرم مطهر حضرت معصومه (س) همراه با رعایت شیوه نامه های بهداشتی تشییع و پس از اقامه نماز آیت الله نوری همدانی، در جوار بارگاه ملکوتی بانوی کرامت به خاک سپرده شد.

 آیت‌الله ممدوحی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که در چند سال اخیر مبتلا به سرطان شده بود،سه شنبه شب، یکم مهرماه ،پس از تحمل یک دوره بیماری و براثر ایست قلبی در سن ۸۱ سالگی دعوت حق را لبیک گفت.

 

خلاصه ای از زندگانی آیت الله ممدوحی

 

او در سال ۱۳۱۸ هجری شمسی در کرمانشاه در خانواده‌ای متدین به دنیا آمد؛ پدرش به پیشه تجارت اشتغال داشت خانه ایشان در کرمانشاه محل رفت و آمد روحانیان و علماء شهر بود.

دوران تحصیل

 

آیت‌الله ممدوحی پس از اتمام تحصیلات ابتدایی به تحصیل علوم دینی روی آورد، امّا این مسئله ابتدا با مخالفت خانواده‌اش رو به رو بود.

از این رو، او چهل زیارت عاشورا در حالت ایستاده نذر کرد؛عازم شدن او به قم در زمانی بود که بخشی از دروس مقدماتی را به پایان برده بود.

در قم به تکمیل دروس دوره مقدماتی پرداخت و سپس به درس شرح لمعتین رفت. حجره او در قم در مدرسه علمیه حجتیه قرار داشت و شرط ورود به آن، امتحان دادن شرح لمعه بود؛ امّا سفارش ویژه آیت‌الله العظمی سید احمد زنجانی (ره) باعث شد که او را بدون امتحان به آن مدرسه بپذیرند.

با پایان یافتن دوره سطح، به درس خارج استادان برجسته دوره خود رفت و در کنار آن از تحصیل علوم عقل و حکمت نیز باز نماند و از شاگردان دروس عمومی و خصوصی علامه طباطبایی (ره) به شمار می‌آمد.

اساتید آیت الله ممدوحی


آیت‌الله ممدوحی در سال های تحصیل خود، محضر عالمان بسیاری را درک کرد. او که شرح لمعه را نزد آیت‌الله ستوده خوانده بود، برای خواندن کتاب مکاسب به درس آیت‌الله مشکینی رفت و رسائل را نزد آیت الله نوری همدانی و مرحوم آیت‌الله آذری قمی و کفایه را خدمت آیت الله سلطانی فرا گرفت.

با اتمام دوره سطح و ورود به درس خارج، در درس فقه مرحوم محقق داماد شرکت کرد و مدت چهارده سال به درس آیت‌الله العظمی گلپایگانی (ره) رفت و تا دو سال پیش از رحلت آن مرجع بزرگ، در درس او حاضر می‌شد. در این سال ها، برای تحصیل اصول فقه نیز به درس خارج مرحوم میرزا هاشم آملی رفت و سال‌ها از محضر او کسب فیض کرد.

آیت‌الله ممدوحی در سال های تحصیل خود، علوم عقلی و حکمت را نیز به خوبی فرا گرفت و مدت‌ها در درس اسفار علامه عظیم الشأن سید محمد حسین طباطبایی (ره) حاضر می‌شد؛ با رحلت علامه طباطبایی، در درس اسفار و فصوص الحکم آیت‌الله جوادی آملی شرکت نمود و بعد‌ها به درس آیت‌الله حسن‌زاده آملی نیز می‌رفت و از محضر این دو عالم بزرگوار نیز به بهترین وجه استفاده می‌نمود.

فعالیت های علمی و فرهنگی


زندگی آیت‌الله ممدوحی سرشار از تلاش های علمی و فرهنگی است. این عالم بزرگوار در سال های عمر خود بار‌ها کتب درسی فقهی و اصولی تا سطح کفایة الاصول را تدریس کرده است واز این رهگذر شاگردان بسیاری را تربیت نموده است.

آیت‌الله ممدوحی در طی این سال‌ها کتب فراوانی را تألیف و به عالم اسلام ارزانی داشته است که از آن میان می‌توان به شرح صحیفه سجادیه، شرح نهج‌البلاغه، شرح رسالة الولایة علامه طباطبایی، رساله‌ای در علم امام، حقوق اساسی، انسان و جهان در شناخت مکتب اسلام، اجتهاد و تقلید، حکمت حکومت فقیه و شرح رسالة الوجود کاشف الغطاء اشاره کرد.

او بار‌ها در مجامع عمومی و در شهرهای گوناگون به سخنرانی و تبلیغ مبانی اسلام و شیعه پرداخته است که همواره با استقبال اقشار گوناگون، به ویژه جوانان برومند رو به رو شده است.

فعالیت های سیاسی


آیت‌الله ممدوحی با نخستین بارقه‌های مبارزه با رژیم طاغوت، به صف مبارزان پیوست و در طول سالیان حکومت خاندان پهلوی از هیچ تلاشی در راه مبارزه با آن حکومت خائن فروگذار نکرد که بر اثر آن، بار‌ها مورد تعقیب و تهدید قرار گرفت.

او همکاری خود با جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را از همان سال‌ها آغاز کرد و در امور گوناگون به برنامه‌ریزی برای مبارزه منسجم می‌پرداخت. او در اماکن و شهرهای گوناگون سخنرانی های تندی علیه رژیم شاه انجام می‌داد که گاه به دستگیری و بازداشت او می‌انجامید.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار