در گفت‌وگوی ویژه خبری امشب بررسی شد؛

دریادار خانزادی: ریزترین اطلاعات تمام ناو‌های منطقه را داریم / سردار تنگسیری: حضور آمریکایی‌ها در خلیج فارس موجب ناامنی است

فرماندهان نیرو‌های دریایی ارتش و سپاه با حضور در گفت‌وگوی ویژه خبری قدرت و جایگاه نیروی دریایی ارتش و سپاه را بررسی کردند.

‌به گزارش  خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، شرایط منطقه در حوزه دریا و بررسی دستاوردهای نیروهای دریایی ارتش و سپاه با حضور امیر دریادار خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش و سردار دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه در گفت‌وگوی ویژه خبری امشب پنجشنبه سوم مهرماه بررسی شد.

امیر دریادار خانزادی با اشاره به اینکه ماموریت رزمی میان ما و سپاه تفاوتی با هم ندارد گفت: هر دو نیروی دریایی به عنوان یک هدف واحد ماموریت دارند که از مناطق دریایی تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران دفاع کنند.

او با بیان اینکه تقسیم کار صورت گرفته است افزود: دو نیرو به صورت جدا از هم دریا را به صورت پیوسته رصد می‌کنند، پیوستگی امنیت لازمه آن وجود همکاری و تعامل نزدیک به ویژه شکل گرفتن نوعی آگاهی محیطی به شکل مشترک بین دو نیروی دریایی است، به همین خاطر است که منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز عمدتاً در مسئولیت نیروی دریایی قدرتمند سپاه پاسداران است و منطقه شرق تنگه هرمز تا مدار ۱۰ درجه در مسئولیت نیروی دریایی ارتش است.

امیر خانزادی با اشاره به اینکه خلیج فارس به نوعی عقبه دریای عمان محسوب می‌شود، اظهار کرد: هر دو نیروی دریایی ارتش و سپاه ید واحد هستند، درست است که بر روی کاغذ تقسیمات صورت گرفته، اما در دریا یکپارچه عمل می‌کنیم.

امیر دریادار  خانزادی  با اشاره به اینکه نیروی دریایی رژیم تروریستی آمریکا را از مبدأ رصد می‌کنیم گفت:  از لحظه‌ای که آنها طنابشان را از اسکله برمی‌دارند مراقب رفتارهایشان هستیم و در تمام مسیر از روشهای خاصی که نیروی ارتش جمهوری اسلامی ایران مجهز شده نقطه به نقطه نیروهای آمریکایی را پایش می کنیم.

او تصریح کرد:  در هر بندری که آنها متوقف می شوند و از  هر کانال  و گذرگاهی که عبور می‌کنند لحظه‌به‌لحظه آنها را زیر نظر داریم ، تا اینکه  وارد اقیانوس هند می‌شوند ، لذا  رصد  با دقت و مراقبت بیشتری صورت می‌گیرد .

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اینکه از ۱۰ ماه گذشته رژیم تروریستی آمریکا وارد منطقه خلیج فارس نشده است اظهار کرد:  آنها نگرانی جدی از نزدیک شدن به منطقه دارند و بیشتر نگران هستند که رفتار آنها با تحکم و رفتار جدی نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران  مواجه شوند .

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اینکه هیمنه  آنها شکل ظاهری پیدا کرده است ادامه داد:  آنها دچار شکست و فروپاشی شده‌اند ،در فاصله ۶۰۰، ۷۰۰ کیلومتری از مرزهای جمهوری اسلامی ایران در یک نقطه ای که نقطه ایستایی آنها است تحرکاتشان را به طور مرتب رصد می‌کنیم و آنها تصور می کنند که دور از دسترس ما هستند این در حالی است که هر لحظه و در تمام ساعات شبانه روز آنها را زیر نظر داریم.

او با اشاره به اینکه رویکرد آمریکایی‌ها بیشتر سیاسی است گفت: از لحظه‌ای که آنها حرکت می‌کنند تا زمانی که وارد خلیج فارس می‌شوند هیچ پیامی برای نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران ندارند  لذا ما مراقب اعمال آنها هستیم.

امیر دریادار خانزادی با اشاره به اینکه ما تمام داده های آمریکایی ها را به ریز داریم ادامه داد:  اسم فرمانده شناور و اینکه چه دوره ای را طی کرده است  و چه ویژگیهای اخلاقی و چه خصوصیاتی دارند را  در بانک های اطلاعاتی مان ذخیره  کرده ایم  و به سرعت مشخص می‌شود نام گروهی که آمده  چیست و چه رویکردی دارد.

او افزود:  آنچه که امروز وارد خلیج فارس شده بیشتر رویکرد نمایشی دارد و تاثیری در کارکردهای امنیتی منطقه ندارد، لذا منطقه بسیار امن است ، این که بگوییم آمریکایی‌ها بیرون بروند منطقه امن است و یا اگر در داخل منطقه باشند برای ما فرقی نمی کند،  آنها اگر حتی در بیرون از منطقه هم باشند دم دستمان هستند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد:  آمریکایی ها امروز خودشان را در معرض نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران قرار دادند و هر خطایی که از آنها سر بزند پاسخ محکمی دریافت خواهند کرد.

دریادار خانزادی افزود: تا امروز ۶۹ ناو گروه را برای مقابله با دزدان دریایی و اسکورت نفتکش ها و کشتی های تجاری کشورمان به منطقه خلیج عدن اعزام کرده ایم، هر ناوگروه شامل یک ناوشکن و یک پشتیبان است ، ناوگروه ۷۰ نیز در حال آماده شدن برای اعزام به خلیج عدن است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اینکه  در منطقه دریای سرخ ناامنی هایی را از نوع تروریسم دریایی برای برخی از نفتکش هایمان داشتیم که مورد تعرض قرار می گرفت  ادامه داد: 

بر این اساس ماموریت ویژه ای به نیروی دریایی ارتش داده شد که ناوگروه ها، نفتکش هایمان را تا دهانه کانال سوئز اسکورت کنند و از آن زمان دیگر هیچ تعرضی به نفتکش های ایران نشده است.

او با بیان اینکه  امروز شناورهای کشورمان با امنیت کامل از منطقه عبور و اسکورت مستقیم دریافت می کنند گفت:​ اکنون دو ناو موشک انداز ما در آب های شمال دریای خزر برای رزمایش قفقاز ۲۰۲۰ حضور دارند، در آخر امسال اگر شرایط مناسب و محدودیت های کرونا رفع شود رزمایش مشترک دریایی برگزار می کنیم.

دریادار خانزادی تصریح کرد: زیردریایی فاتح نسل جدید زیردریایی بومی در کلاس متوسط است که با همکاری وزارت دفاع و نیروی دریایی ارتش ساخته شده است، زیردریایی غدیر به تعداد قابل توجه در منطقه رزمایش ذوالفقار ۹۹ حضور داشت و پرتاب موشک از این زیر دریایی انجام شد لذا اکنون برد این موشک به دو برابر افزایش یافته  و زیردریایی بدون اینکه امکان شناسایی داشته باشد در کف دریا یا لایه هایی از آب قرار می گیرد و موشک خود را شلیک می کند.

او  گفت: بیشترین برد اژدرها ۲۰ کیلومتر است اما زیردریایی های غدیر می توانند فاصله های بسیار دورتر را با موشک هدف قرار دهند، بر این اساس آنها که فکر می کنند دور ایستاده اند و می توانند ما را هدف قرار دهند بدانند دور نیستند بلکه کاملا دم دست ما قرار دارند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: شناورهای فاتح دو و سه در حال ساخت است و برای فاتح چهار نوع جدیدی از پیشران با عنوان AIP در وزارت دفاع ساخته شده که سامانه رانشی مستقل از هواست و به زیردریایی اجازه ماندن بیشتر در زیر دریا را می دهد لذا این پیشران کاملا بومی است و معدود کشورهایی این فناوری را در اختیار دارند.

او ادامه داد:  ناوشکن دنا که در کلاس جماران است مراحل نهایی آزمایش دریایی خود را پشت سر می گذارد و ویژگی های پیشرفته تری از جماران دارد، این ناوشکن به همراه مین شکار صبا و ناو موشک انداز زره و نخستین ناو بندر جمهوری اسلامی ایران که شناور بسیار بزرگی است در آذر امسال و در روز نیروی دریایی رونمایی می شود.

دریادار خانزادی با بیان اینکه ناو بندر جمهوري اسلامی ایران از ناو خارک ۲۴متر بلندتر است و طولی معادل ۲۳۱ متر دارد افزود: در این ناو بندر هفت فروند بالگرد حمل می شود و ظرفیت های زیادی در جنگ الکترونیک، اطلاعاتی، پهپادی، موشکی و عملیات ویژه دارد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: دریا بسیار امن تر از آن چیزی است که مردم فکر آن را می کنند و امروز هیچ تهدید جدی در دریا نداریم.

سردار دریادار  پاسدار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه  در ادامه برنامه با اشاره به اینکه  آمريکايی  ها بهتر است در خليج فارس بمانند گفت:  ما شب و روز خليج فارس را از طريق پهپادهای ايرانی زير نظر داريم.

فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به پهپاد عمود پرواز نیز گفت: این پهپاد ها برد شناور ها و عملیات ما را بیشتر می کند زیرا ۱۸ ساعت مداومت پرواز دارند و در آنها اپتیک های بسیار دقیق شبانه روزی و بمب های بسیار دقیق لیزری استفاده شده  و می توانند هزار و ۵۰۰ کیلومتر پرواز کنند.

او افزود:​ قایق های پرنده می توانند افزون بر جا به جایی نیرو موشک حمل و آن را شلیک کنند، این قایق ها عملیات های مهمی را انجام می دهند و اگر مشکلی برای آنها در پرواز ایجاد شود می توانند به عنوان قایق روی آب عملیات انجام دهند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه افزود: در آینده نزدیک شناورهای اقیانوس پیما که ۶۵ متر طول دارند و روی آن بالگرد نشست و برخواست می کند به نیروی دریایی سپاه ملحق می شود این شناورها در هر شرایط آب و هوایی می توانند عملیات انجام دهند.

دریادار تنگسیری افزود: به زودی موشک اندازهایی که ۹۴ نات سرعت دارند و می توانند موشک های بسیار دقیقی را در این سرعت شلیک کنند در نیروی دریایی سپاه به کار گرفته می شود.

او اظهار کرد: نیروی دریایی سپاه و نیروی دریایی ارتش در راستای  یکدیگر  هستند ،ما زیر لوای فرماندهی معظم کل قوا  قرار داریم و زیر چتر ستاد نیروهای مسلح و قرارگاه مرکزی خاتم  تقسیم کار کرده‌ایم ، نیروی دریایی سپاه از تنگه هرمز تا انتهای خلیج فارس مسئولیت دارد به طوری که  در دریای عمان دو پایگاه داریم.

فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به اینکه ستاد کل نیروهای مسلح و قرارگاه مرکزی خاتم هردو تقسیم کار انجام دادند  گفت:  بحث عملیاتی را قرارگاه خاتم دنبال می‌کند و ستاد کل نیروهای مسلح امورات ستادی را بر عهده دارد، امروزه هماهنگی بسیار خوبی با وجود برادرم امیر خانزادی داریم، ما در یک پیکر هستیم و با فرمان ولی امرمان وحدت بین سپاه و ارتش برقرار است و این موضوع در نیروی دریایی تجلی بیشتری پیدا کرده است.

او با اشاره به اینکه به کوری چشم شیاطین داخلی و خارجی امروز وحدت بسیار خوبی بین دو نیرو  وجود دارد بیان کرد: در بحث زیرسطحی از توان برادرانمان در نیروی دریایی سپاه استفاده می‌کنیم.

او افزود: یکی از ناوهای آمریکایی به دلیل خارج شدن از مسیر ورود به خلیج فارس با نفتکش ژاپنی برخورد کرد و یک قایق تفریحی اماراتی نیز که مسیر خود را می رفت مورد حمله یکی از شناورهای آمریکایی قرار گرفت که بر اثر آن یک هندی کشته و یک نفر دیگر زخمی شدند.

دریادار تنگسیری با اشاره به اینکه  مردم منطقه بدانند اگر اتفاقی بیفتد آنها منطقه را ترک می کنند اظهار کرد:  اینجا خانه ماست و باید خودمان امنیت خلیج فارس را تامین کنیم البته امروز امنیت خوبی برای سرمایه گذاری اقتصادی در منطقه وجود دارد.

او  گفت: اگر اتفاقی برای ناوهای آمریکایی بیفتد به دلیل استفاده آنها از سوخت هسته ای مشکلات زیست محیطی فراوانی در خلیج فارس ایجادمی شود و ۱۱ سال اثرات آن در منطقه باقی خواهند ماند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه افزود: ناوگروه تروریست های آمریکا که جمعه گذشته وارد منطقه شد شامل سه فروند شناور رزمی، یک فروند ناو هواپیمابر بود که آنها را صدا زدیم و از آنها سوالاتی پرسیدیم و کامل پاسخ دادند.

او گفت: ناو هواپیما بر آمریکا وارد تنگه هرمز شد همه رادارهای سطحی و هوایی آن فعال بود و سه بالگرد بالای سر آن در منطقه پرواز می کرد و یک فروند بالگرد نیز آماده پرواز روی عرشه داشت.

دریادار تنگسیری  با اشاره به اینکه رصد ما به صورت سطحی و هوایی است افزود:  رصد ناو هواپیمابر آمریکا توسط پهپادهای نیروی دریایی سپاه صورت گرفت، لذا  ناو هواپیمابری که وارد شد تمامی رادار های سطحی و هوایی اش فعال بود  و منطقه را رصد می‌کرد اما ما  به صورت کامل ماموریت خودمان را انجام دادیم.

فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به اینکه این ناو هواپیما بر را نیز در تنگه هرمز، جزایر نازعات و روبروی عسلویه شناسایی کردیم خاطرنشان کرد: آمریکایی ها وقتی وارد خلیج فارس می شوند نه تنها امنیتی ایجاد نمی کنند بلکه مشکلاتی را نیز به همراه دارند که از جمله آن تصادف چند شناور با ناوهای آمریکایی که رعایت اصول و قوانین دریا نوردی را نمی کنند است.

فرمانده نیروی دریایی سپاه افزود: وجود تروریست های آمریکایی در منطقه مخل امنیت و فقط نمايش تبلیغاتی است،  حضور آنها پس از ۱۰ ماه در منطقه تبلیغ حمایت آنها از کشورهایی است که به اسلام، آرمان فلسطین و مردم خودشان خیانت کردند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه تاکید کرد:  مالک  منطقه خلیج فارس را زیر شناسایی و رصد خودمان داریم لذا پهپادهای ما و هوا فضا شب و روز در آسمان هستند و  به صورت دائم منطقه را رصد می‌کنیم و تحت کنترل خودمان داریم.

او با اشاره به اینکه  آمریکایی‌ها در منطقه خلیج فارس هیچ گونه نقش بسزایی ندارند افزود:  وقتی به منطقه می‌آیند  و زمانی که از منطقه می روند تفاوتی وجود ندارند ، ما ماموریت‌های خودمان را انجام می‌دهیم،  آنها وقتی به خلیج فارس می آیند در دسترس ما هستند و ما کاملا بر آنها مسلط هستیم.

 دریادار تنگسیری تصریح کرد:  در خلیج‌فارس نظم ، آرامش و امنیت حاکم است و وجود این امنیت باعث می‌شود تا اقتصاد در این منطقه بیشتر رونق بگیرد، ما از  نفت و گازی که در این منطقه وجود دارد حراست می‌کنیم .

فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به اینکه منطقه خلیج فارس محدود است اظهارکرد:  آمریکایی‌ها وقتی به منطقه  می آیند تا زمانی که خارج می‌شود آنها را مورد رصد قرار می‌دهیم، شناورهای ما در منطقه کاملا حرفه‌ای عمل می‌کنند، آمریکایی‌ها در برخی از موارد غیر حرفه‌ای عمل کرده‌اند ما نقاط تیراندازی در خلیج فارس داریم، لذا در منطقه تیراندازی ما آنها نباید حضور داشته باشد و ما این موضوع را به آنها اعلام می‌کنیم.

او با اشاره به اینکه ما برخورد شدیدی با کشتی های خارجی کردیم به طوری که ۲۰ فروند کشتی را گرفتیم گفت:  قوه قضاییه از آنها تعهد گرفت و آزاد  شدند  و آنها دیگر نیستند بنابراین امیدی در بین مردم در  جاسک، دریای عمان و خلیج فارس  ایجاد شد .

فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به اینکه در بحث قاچاق ۲۳ فروند کشتی خارجی را توقیف کرده ایم افزود:  ما با کولبرها برخورد نمی‌کنیم به طوری که با دانه درشت ها برخورد صورت می‌گیرد و ۲۵ میلیون لیتر سوخت گازوئیل را تاکنون کشف کرده‌ایم.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
درود بر سپاه
آخرین اخبار