پایگاه هوایی بوشهر؛ از اولین پاسخ تا بیشترین پرواز در دفاع مقدس

تیزپروازان پایگاه هوایی ششم شکاری بوشهر، در دفاع مقدس حماسه‌هایی آسمانی آفریدند؛ از نخستین پاسخ به حمله ناجوانمردانه رژیم بعث تا انجام بیشترین پرواز در سال‌های دفاع و ایثار.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، پایگاه هوایی ششم شکاری بوشهر که بعد‌ها به نام فرمانده شهیدش شهید یاسینی نامیده شد، در نخستین ساعات پس از حمله رژیم بعث عراق پاسخ این حمله را داد و این، آغاز مسیر حماسه آفرینی خلبانان و کارکنان این پایگاه بود در جنگ تحمیلی که هشت سال طول کشید.

موقعیت ویژه پایگاه هوایی بوشهر

فرمانده پایگاه ششم شکاری شهید یاسینی بوشهر در گفتگو با خبرنگار ما گفت: همان طور که می‌دانید پایگاه بوشهر جایی است که ۷۰۰ کیلومتر مرز آبی را داریم، شاهرگ اقتصادی کشور در اینجا وجود دارد. هم از جزیره خارگ که بیش از ۹۰ درصد نفت کشور از آن صادر می‌شود، هم میدان پارس جنوبی که بزرگ‌ترین میدان گازی مستقل جهان است و هم نیروگاه اتمی بوشهر که اکنون تنها نیروگاه هسته‌ای کشور است، و حفظ و حراست از آسمانی که این ظرفیت‌ها زیر سقف آن کار می‌کنند، به عهده ماست.

امیر سرتیپ دوم خلبان علی اکبر طالب زاده افزود: در زمان دفاع مقدس نیز بوشهر جایگاه خاصی داشت، وجود مرز طولانی آبی و جزیره خارگ که نفت کشور از آنجا صادر می‌شد در محدوده این استان بود.

نخستین پاسخ

نخستین حمله بعثی‌ها به کشورمان ساعت ۱۴، روز ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ اتفاق افتاد و حدود دو ساعت بعد خلبانان پایگاه بوشهر پاسخی درخور به این حمله دادند.

حالا چهل سال از آن روز‌ها می‌گذرد.

فرمانده پایگاه ششم شکاری شهید یاسینی بوشهر با یادآوری آن روز گفت: بعد از این که دشمن به کشورمان حمله کرد نیروی هوایی ارتش به پایگاه‌هایی که در موقعیتی قرار داشتند که می‌توانستند سریع‌ترین جواب را بدهند و وارد عملیات شوند، آماده باش داد. یکی از این پایگاه‌ها که نزدیک‌ترین بود و آمادگی کامل داشت پایگاه هوایی بوشهر بود.

پایگاه هوایی بوشهر؛ از اولین پاسخ تا بیشترین پرواز در دفاع مقدس

طالب زاده ادامه داد: به این ترتیب پس از حمله ناجوانمردانه ژیم بعث عراق به کشورمان در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹، نخستین پاسخ از پایگاه هوایی ششم شکاری بوشهر صورت گرفت. در کمتر از دوساعت، یک دسته چهار فروندی اف ۴ از این پایگاه بلند شدند و پایگاه شعیبیه عراق را مورد اصابت قرار دادند.

او با اشاره به اینکه این عملیات به نام البرز یا انتقام مشهور است، این طور توضیح داد: در دقایق اولیه که دشمن بعثی به کشور ما حمله کرد طبق یک ماموریت که از ستاد نیروی هوایی ارتش به پایگاه‌ها ابلاغ شد از پایگاه هوایی بوشهر یک دسته چهار فروندی با کارساین البرز بلند شدند و یک دسته هم از همدان بلند شدند که هواپیما‌های بوشهر زودتر به عراق رسیدند.

کمان ۹۹

فرمانده پایگاه هوایی ششم شکاری بوشهربه عملیات کمان ۹۹ هم، اشاره کرد که اول مهر ۵۹ بعد از عملیات البرز انجام گرفت واز پایگاه بوشهر هم در آن شرکت داشتند.

طالب زاده افزود: در این عملیات ۲۰۰ فروند هواپیمای نیروی هوایی ارتش بلند شدند که ۱۴۰ فروند اهداف از پیش تعیین شده را مورد اصابت قرار دادند.

او درباره نام‌گذاری کمان ۹۹ هم این طور گفت: کمان را از نام قهرمان ملی واسطوره‌ای ایرانی آرش کمانگیر الهام گرفته شده بود و با توجه به اینکه طرح عملیات ۹۹ صفحه بود، ۹۹ را هم به کمان افزودند و نام عملیات «کمان ۹۹» شد.

پایگاه بوشهر رکورددار پرواز

فرمانده پایگاه هوایی ششم شکاری بوشهرعنوان کرد: پایگاه هوایی بوشهر بیشترین ماموریت جنگی را در سال‌های دفاع مقدس داشت و بیش از ۱۰ هزار سورتی پرواز را در دفاع مقدس انجام داد.

طالب زاده بیان کرد: بیشترین شهدا را هم در حوزه نیروی هوایی این پایگاه داشته به طوری که ۸۹ شهید تقدیم کشور کرده است.

او همچنین به این نکته اشاره کرد که نخستین شهید استان بوشهر شهید آستروتین است که از کارکنان پایگاه هوایی بوشهر بود و زمانی که دشمن پایگاه را بمباران کرد به شهادت رسید.

افتخاراتی که در دنیا بی‌نظیر است

فرمانده پایگاه هوایی ششم شکاری بوشهر با اشاره به ماموریت‌های متعدد این پایگاه در سال‌های دفاع مقدس، آن‌ها را جزء افتخارات بوشهر و کشور خواند و تاکید کرد: به طور معمول اینکه بتوان در جنگ یک نیروی دشمن را به طور صد در صد از بین برد، بی سابقه است و شاید در هیچ جنگی در دنیا این اتفاق نیفتاده باشد، اما پایگاه ششم شکاری درعملیات مروارید با هماهنگی که با نیروی دریایی ارتش انجام دادند، درآذر ۵۹ نیروی دریایی عراق را در چند روز از صحنه جنگ محو کردند.

پایگاه هوایی بوشهر؛ از اولین پاسخ تا بیشترین پرواز در دفاع مقدس

طالب زاده به عملیاتی دیگر اشاره کرد و گفت: یکی از افتخارات پایگاه این که است تمام تیپ مکانیزه عراق را که می‌خواست به قول خودش ظرف یک هفته کشور عزیز ما را به تسخیر درآورد، نابود کرد و رویایشان به کابوس وحشتناکی برایشان تبدیل شد.

او عنوان کرد: همین طور در طول هشت سال دفاع مقدس یک روز هم انتقال انرژی متوقف نشد و این پایگاه با پشتیبانی از نفتکش‌ها و روند انتقال انرژی در خلیج فارس، تمام ماموریت‌ها را به خوبی انجام دادند و نگذاشتند حتی برای یک روز انتقال انرژی از کشور ما متوقف شود.

عملیاتی که درس دانشگاه‌های دنیا شده است

جانشین فرمانده پایگاه شهید یاسینی بوشهر نیز با اشاره به اینکه یکی از ماموریت‌های اصلی نیروی هوایی الهی پشتیبانی نزدیک هوایی از نیرو‌های سطحی در منطقه است، گفت: در بیشتر عملیات‌هایی که در دفاع مقدس انجام شد مثل شکست حصر آبادان، کربلای ۴، کربلای ۵ و آزادسازی خرمشهر، نیروی هوایی الهی بر اساس ماموریت ذاتی خود توانست آن‌ها را به نحو احسن انجام دهد و به نیرو‌های سطحی کمک بسیار بزرگی کند.

پایگاه هوایی بوشهر؛ از اولین پاسخ تا بیشترین پرواز در دفاع مقدس

سرتیپ دو خلبان ستاد نعمت الله صدقی، همچنین با اشاره به افتخارات پایگاه ششم شکاری از امیر سرتیپ خلبان منوچهر محققی یکی از خلبانان این پایگاه یاد کرد که در هشت سال دفاع مقدس، بیشترین میزان پرواز‌های جنگی را داشته است.

او همچنین عملیات حمله به اچ ۳، را یکی از عملیات‌های افتخار آفرین در سال‌های دفاع مقدس برشمرد و گفت: این عملیات هم اکنون در دانشگاه‌های نظامی دنیا تدریس می‌شود. در این عملیات بسیاری از خلبانان و کارکنان فنی پایگاه شرکت داشتند.

جانشین فرمانده پایگاه شهید یاسینی بوشهر درباره این عملیات گفت: عراق برای اینکه هواپیماهایش دور از دسترس نیرو‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران باشد آن‌ها را در غربی‌ترین نقطه خودش در نزدیک مرز اردن قرار داده بود و کارکنان همین پایگاه با همکاری پایگاه همدان توانستند هواپیما‌های عراقی را در نزدیک مرز اردن منهدم کنند.

خلبانی که بیشترین پرواز را انجام داد

امیر سرتیپ خلبان منوچهر محققی تیزپروازی است که رکورد پرواز‌های دفاع مقدس را به نام خود ثبت کرده است.

خلبانی که چندی پیش در بوشهر مهمان این شهر بود و فرصتی دست داد چند دقیقه کوتاه میزبانش باشیم.

او گفت: پیش از آن که جنگ تحمیلی شروع شود تهران بودم، اما از ابتدای جنگ به بوشهر آمدم و تا آخر جنگ همین جا بودم.

پایگاه هوایی بوشهر؛ از اولین پاسخ تا بیشترین پرواز در دفاع مقدس

خلبان محققی افزود: دو سه سانحه در خوزستان برایم رخ داد که عرب‌های ساکن این استان من را نجات دادند و نگذاشتند دست عراقی‌ها بیفتم.

این خلبان پیشکسوت ادامه داد: هر نیروی هوایی حتی در زمان صلح مانند اکنون، طرح‌های پیش فرضی دارد، فرماندهان برای اینده فکرمی کنند و طرح و برنامه می‌ریزند؛ بنابراین زمانی که جنگ شد خلبانان آماده رزم بودند.

او، خلبانان را نوک پیکان مبارزه عنوان کرد و گفت: وقتی رژیم بعث عراق حمله را شروع کرد، باید جواب داده می‌شد، چون اگر نمی‌شد، مردم را از دست می‌دادیم. وقتی که ارتش دیر عمل کند مردم عادی صدمه می‌بینند. نظامی‌ها باید از صدمه دیدن مردم جلوگیری کنند.

او که خاطرات تلخی از بمباران شهر‌ها به دست بعثی‌ها دارد، ادامه داد: من خلبان نمی‌توانم تحمل کنم که مردم صدمه ببینند و از بین بروند. اما ما نسبت به عراقی‌ها این کار را نکردیم ما می‌توانستیم خیلی جا‌ها را مورد اصابت قرار دهیم، ولی این کار را نکردیم. زیرا عقیده داشتیم درست است که ما در جنگ هستیم، ولی با سربازان می‌جنگیدیم نه مردم.

این خلبان پیشکسوت با اشاره به جوانان مستعد کشور، گفت باید از نیروی جوانان برای تخصصی‌تر شدن کار‌ها بهره برد.

اقتدار برای حراست از آسمان آبی ایران ادامه دارد

فرمانده پایگاه ششم شکاری شهید یاسینی بوشهر تاکید کرد: همان طور که کارکنان این پایگاه درهشت سال دفاع مقدس با عملیات‌های متعدد توان خود را در حراست از منافع و منابع کشور ثابت کردند، اکنون هم امنیتی که داریم به علت آمادگی کسانی است که در این پایگاه فعالیت می‌کنند؛ چه کارکنان پروازی و چه کارکنان فنی که تجهیزات ما را به روز نگه می‌دارند.

طالب زاده گفت: کارکنان پایگاه هوایی بوشهر از نظر توان رزم آمادگی صددرصد دارند و این توان، نیروی بازدارندگی بسیار خوبی را در منطقه به وجود آورده است.

او تاکید کرد: امیدواریم هیچ وقت نیاز نشود که کشورمان وارد درگیری شود، اما اگر مشکلی پیش آید کارکنان کنونی به طور حتم اثبات خواهند کرد که شاگردان خلفی برای پیشکسوتان، قهرمانان و شهدایی که این پایگاه تقدیم کشورکرده است، هستند.

گزارش از: سلیمه کهن‌سال

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شهروند بوشهری
۱۸:۴۹ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
یادش بخیر بنده نیز سرباز وظیفه پایگاه شسم شکاری بودم شهید یاسینی با دستان مبارکش کارت پایان خدمتم را امضا کردند /در همان پایگاه با دختر عمویم ازدواج کردم و چندین سال اجاره نشین پایگاه بوشهر بودم. پسرم بزرگ شد و بزرگتر شد نا در کسوت خواننده انقلابی درآمد و برای خلبانان شهید پایگاه هوایی اقدام به ساخت ویدئو کلیپ کرد
Iran (Islamic Republic of)
حسین حاجیان
۱۷:۵۴ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
یاد باد آن یاران سفر کرده وبخصوص پسر عموی عزیزم امیر سرتیپ جانباز منوچهر محققی که به دیدار حق شتافت واقعا جانانه از ایران وملت سربلند دفاع کردن بدون هیچ گونه چشم داشتی .آنان خدا را با چشم خویش دیدند و لمس کردند و لبیک گفتنند باشد که قدردان آن عزیزان باشیم تا ثمره محبتشان زمین نریزد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۰ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
الانم ذات عراقی همونه..دشمن بودن و هستن..هیچ وقت تو هیچ مجمع ایی از ایران دفاع نکردن.حتی واسه تحریم نفتی اولین کشوری بود که گفت طبق تحریم عمل میکنم...خدا قوت به مدافعان ایران..دست این عزیزان که از ایران تو هشت سال جنگ دفاع کردن و نگذاشتن مقداری از خاکمون دست دشمن بیوفته رو باید بوسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۲ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
اتفاقا درسال 1365 اینجانب درپایگاه پنجم شکاری امیدیه خدمت میکردیم که دریکی از ان ایام روز شنبه صبح درحال انجام مراسم پرچم صبحگاهی درجلوی محوطه ستادفرماندهی بودیم که کلیه پرسنل گروه پدافندهوایی وپرسنل نیروی هوایی درحال اهتزازپرچم که ناگهان یکدسته هواپیمای عراقی ازبالای سرمان گذشتند که همه حضار درحال احترام بپرچم هیچگونه حرکتی نکردند وهواپیماهای عراقی چرخی بالای سرمان زدند لاکن میتوانستند همه مارا قتل عام کنند خوشبختانه بنظر اینجانب وسایرین خلبانان عراقی احتمالا از شیعیان عراقی بودند که پس از گذشتن از بالای سرما بفاصله چند دقیقه بمب هایشان را دراطراف بیابان های پایگاه فروریختند ورفتند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۰ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
الان دیگه این جنگنده ها به درد نمیخورن
Iran (Islamic Republic of)
شاه محمدی
۱۶:۳۳ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
دست و بازوی تمام خلبانان از جان گذشته و شجاع ایران را میبوسم، درود بر شرافت و غیرت شما فرزندان مخلص ایران.