باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

سینما و بحران کرونا/ ترفند‌هایی که به داد هنر هفتم نرسید

ترفند‌های ریز و درشتی که مسئولان سینمایی ایران برای فرار از بحران کرونا اعمال کردند بازهم نتوانست نجات بخش این هنر باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان با شیوع و گسترش جهانی ویروس کرونا در میانه ماه مارس، صنایع زیادی متضرر شدند که سینما‌ها یکی از آن‌ها بود و با بسته شدن سینما‌ها و توقف تولید پروژه‌های سینمایی، آسیب زیادی به هنر هفتم در جهان وارد شد.

طبق آمار هالیوود ریپورتر، صنعت جهانی فیلم به دلیل شیوع ویروس کرونا با ضرری ۵ میلیارد دلاری روبه رو شده است. به تنهایی ضرر سینمای کشور چین به خاطر ویروس کرونا ۲ میلیارد دلار برآورد شد چرا که چیزی در حدود ۷۰ هزار سینمای این کشور به طور کامل تعطیل شدند. بعد از مدتی، هالیوود ریپورتر گزارش خود را به روز رسانی کرد و مدعی شد که ممکن است سینمای هالیوود با ادامه دار شدن شرایط در حدود ۲۰ میلیارد دلار ضرر ببیند. ورایتی نیز مشخصا به گیشه کشور‌های آسیایی پرداخت و اعلام کرد که کشور‌های آسیا-اقیانوسیه در دو سال ابتدایی سال میلادی نسبت به سال گذشته ۸۵ درصد کاهش فروش داشتند.

سینمایی که جا ماند/هر چه ترفند بود پیاده شد، ولی سینما جان نگرفت

یکی از ترفند‌های سینمای ایران در زمان کرونا استفاده از اکران آنلاین بود. همه ما میدانیم موفقیت اکران آنلاین منوط به وجود قانون کپی رایت برای جلوگیری از قاچاق آن است و این مقوله‌ای است که سالهاست در سینمای ایران حل نشده و انگار قرار نیست حل شود. چون طبق گفته خود سینماگران، مافیای سینما به خاطر منفعت‌های شخصی اجازه چنین کاری را نمی‌دهند. حالا تصور کنید که قرار شد فیلم‌ها در این بازار آشفته اکران آنلاین شوند. در واقع فیلمساز با اینکه می‌داند اثرش قاچاق می‌شود و سرمایه اش از بین می‌رود باید فیلمش را اکران کند. با همه این تفاسیر اکران آنلاین، نیمه موفق عمل کرد و در کل این مورد هم نتوانست آنچنان که باید و شاید به کمک سینمای ایران بیاید.

سینمایی که جا ماند/هر چه ترفند بود پیاده شد، ولی سینما جان نگرفت

اما میتوان گفت تنها روشی که توانست در دوران کرونا موفق عمل کند بحث آثار منتشر شده در بخش نمایش خانگی بود، ولی این موضوع فقط برای عوامل و بازیگران مفید خواهد بود چرا که سینماداران نفعی نمی‌برند و کماکان در دوران ضرر دهی قرار دارند.

از طرفی استودیو‌های فیلم سازی در هالیوود، چنین اقدامی را انجام دادند و فیلم‌های خود را در سرویس‌های نمایش آنلاین اکران کردند. انیمیشن «تور جهانی ترول ها» محصول کمپانی یونیورسال از اولین آثاری بود که با اکران محدود در امریکا همزمان در سرویس‌های VOD نیز منتشر شد که طبق ادعای یونیورسال بالاترین افتتاحیه دیجیتالی را رقم زد. «سگ تازی» با بازی تام هنکس که قرار بود در سینما‌ها اکران شود در نهایت سرویس استریم کمپانی اپل حق پخش آن را دریافت کرد که برای این کمپانی رکورد افتتاحیه را شکست. «مولان» هم دیگر فیلمی بود که از سوی دیزنی به صورت دیجیتال البته با قیمت بالایی منتشر شد.

سینمایی که جا ماند/هر چه ترفند بود پیاده شد، ولی سینما جان نگرفتمیانگین میزان افزایش مشترکان تمامی سرویس های نمایش آنلاین پس از شیوع ویرس کرونا

پیش از کرونا هم سرویس‌های نمایش آنلاین مثل نتفلیکس و آمازون روند رو به رشدی داشتند و نمایش فیلم در این سرویس‌ها موفق بود. سه فیلم «استخراج» و «شش زیر زمین» و «محافظان قدیمی» سه فیلم کمپانی نتفلیکس بودند که آمار بازدید قابل توجهی داشتند. با این وجود شیوع ویروس کرونا باعث شد کاربران سرویس‌های استریم نسبت به سال قبل افزایش چشمگیر ۳۰ درصدی داشته باشند.‌

سینما ماشین ها راهکار دیگر کشور ها برای مقابله سینما با ویروس کرونا بود. قبل از انقلاب در ایران برنامه سینما ماشین اجرا می‌شد تا اینکه پس از پیروزی انقلاب، این بخش نمایشی از سینما حذف شد و دوران کرونا به عنوان یکی از ترفند‌های جذب مخاطب و فروش بیشتر فیلم‌ها در نظر گرفتند. این موضوع نیز نتوانست به موفقیت دلخواه برسد و به نوعی محو شد.

سینمایی که جا ماند/هر چه ترفند بود پیاده شد، ولی سینما جان نگرفت

با این حال کشور هایی مثل چین و آمریکا که سرآمد این صنعت هستند، از این طریق توانستند این بحران را تا حدی پشت سر بگذارند و یا از آسیب‌های آن بکاهند و در مجموع نتیجه خوبی برای این کشور‌ها داشت. ایالات متحده پرچمدار این گونه از سینما است.

سینمایی که جا ماند/هر چه ترفند بود پیاده شد، ولی سینما جان نگرفت

محبوبیت این نوع از سینما در دهه ۵۰ تا اوایل دهه ۶۰ میلادی بسیار افزایش پیدا کرد تا جایی که در سال ۱۹۵۸ بیش از ۴ هزار سینما ماشین در این کشور به ثبت رسید. با این حال بعد از دهه ۸۰ محبوبیت این سینما‌ها کاهش یافت تا در نهایت میزان سینما ماشین‌های فعال در این کشور به کمتر از ۲۰۰ مورد رسید. ویروس کرونا باعث شد دوباره این سینما‌ها مورد توجه قرار بگیرند.

سینمایی که جا ماند/هر چه ترفند بود پیاده شد، ولی سینما جان نگرفت

تعداد سینما ماشین‌ها در آمریکا از سال ۱۹۹۵ تا سال ۲۰۱۹

کشور انگلیس تعداد سینما ماشین‌های خود را که پیش از شیوه کرونا تنها ۳ مورد بود در طول شیوع ویروس به ۴۰ مکان افزایش داد و بلیت‌هایی ۲۷ یورویی برای آن در نظر گرفت. فیلم سینمایی «نامتعادل» راسل کرو اکران خود را از همین سینما ماشین‌ها آغاز کرد و استقبال مناسبی نیز از آن شد. طبق گزارش‌های دیگر نیز کشور آلمان در طول شیوع ویروس کرونا ۳۰ سینما ماشین جدید افتتاح کرد تا مجموع آن‌ها به ۵۰ مورد برسد.

با قدم گذاشتن و آغاز برنامه بازگشایی، سینماها در یک باز زمانی مشخص قیمت بلیت در سینمای ایران برای جذب مخاطب حداکثری در دوران کرونا به ده هزار تومان کاهش یافت. اما این موضوع باعث نشد مخاطب برای رفتن به سالن‌های سینما ترغیب شود. همچنین با کمتر شدن میزان مبتلایان جهان و برنامه ریزی سینما‌ها برای بازگشایی، سینمای AMC بزرگترین سینمای زنجیره‌ای آمریکا اعلام کرد قیمت‌های سینما به سال ۱۹۲۰ بازخواهد گشت و تنها به مبلغ ۱۵ سنت به فروش خواهد رسید.

سینمایی که جا ماند/هر چه ترفند بود پیاده شد، ولی سینما جان نگرفت

البته با وجود این اقدامات سینمای این کشور هنوز هم نتوانسته جایگاه اصلی خود را به عنوان بزرگترین بازار سینمایی جهان پیدا کند. از زمان شیوع ویروس کرونا، «انگاشته» اولین فیلم سینمای مهمی است که در سینما‌ها اکران می‌شود و با وجود تبلیغات فراوان و پر هزینه‌ای که برای این فیلم شد هنوز برای جذب مخاطب به سینما مشکل دارد. این فیلم با گذشت سه هفته از اکران به فروش ۳۶ میلیون دلاری در آمریکا رسیده که برای این فیلم که پروداکشن گسترده‌ای داشته ، بسیار ناچیز است.

سینمایی که جا ماند/هر چه ترفند بود پیاده شد، ولی سینما جان نگرفت

می‌توان گفت سینمای جهان و کشور‌هایی مثل آمریکا در بخش آنلاین و VOD‌ها موفق عمل کرده اند، اما این کشور همچنان نتوانسته اعتماد مخاطبان برای بازگشت به سینما‌ها را جلب کند. صدرنشین آخرین هفته گیشه هالیوود ۴.۷ میلیون دلار فروخته و این در حالی است که سال گذشته در همین هفته، فیلم متوسطی مثل «دانتون آبی» ۲۰ میلیون دلار فروش داشت.

سینمایی که جا ماند/هر چه ترفند بود پیاده شد، ولی سینما جان نگرفت

مسئولان سینمایی ایران il در دوران کرونا ترفند‌های ریز و درشتی را برای فرار از بحران سینما اعمال کردند، اما در کلیت کار میتوان گفت موفق عمل نکردند. چنانچه به ضرر نزدیک به ۱۸۰ میلیارد تومان در شش ماه اول سال به نسبت سال گذشته رسیدند. نکته جالب اینجاست که اکثر کشور‌های خارجی برای باز بودن و رونق گرفتن سینما‌ها تلاش‌ها و تبلیغات زیادی انجام دادند، اما در سینمای ما با وجود باز بودن سالن‌ها اکثریت مردم فکر می‌کردند سینما‌ها تعطیل است و این رها شدگی در بخش تبلیغات، ضرر زیادی به سینما وارد کرد.

سینمایی که جا ماند/هر چه ترفند بود پیاده شد، ولی سینما جان نگرفت

آنچه از مسئولان ما انتظار می‌رود این است که برای یکپارچگی و ترغیب مخاطبان به سینما راهکار‌های بهتری را انتخاب کنند تا شاید سینما به روز‌های اوج خود برگردد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار