جولان مافیای کنکور در بازار انتخاب رشته/ محصلان چگونه از سردرگمی خارج شوند؟

موسسه‌های مشاوره تحصیلی به دلیل وجود بازار داغ و پر سود انتخاب رشته کنکور و درآمدهای‌ نجومی که در دهه های اخیر برایشان فراهم شده،این روز‌ها از شگرد‌های تبلیغاتی جدید استفاده می کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، چند سالی است با کار موسسات آموزشی عالی که ادعا دارند به دلیل نارسایی سیستم آموزشی کشور در آموزش مفاهیم درسی به دانش آموزان عملکرد بهتری دارند آشنا هستیم، اما آیا این موسسات واقعا دلسوز دانش آموزان هستند یا دارند سنگ خودشان را به سینه می زنند؟

اکنون در سرتاسر کشور دانش آموزان زیادی برای قبولی در آزمون کنکور به دام تبلیغاتی این موسسات  افتاده اند و  با شرکت در کلاس‌های متعدد، تهیه کتاب‌های گوناگون کمک آموزشی،هزینه های گزاف صرف می کنند.

آزمون کنکوری که قرار بود فقط محکی برای سنجش افراد باشد، حالا به غولی بدل شده که قربانیان آن نه فقط کنکوری‌ها بلکه خانواده‌های آنان و کل سیستم آموزشی کشور  هستند.


بیشتر بخوانید


نبود نظارت بر عملکرد موسسات آموزشی باعث شده  این موسسات سال‌های متمادی یکه تاز  میدان کنکور باشند و با تبلیغات گسترده، برگزاری کلاس‌های گوناگون و تولید بسته‌های آموزشی از نام نفرات برتر کنکور، دبیران و مشاوران تحصیلی ممتاز  برای جذب مشتری های بیشتر، سوء استفاده کنند.

این موسسات اغلب با وعده‌های مختلف هزینه‌های سرسام آوری بر خانواده‌های ایرانی در بحبوحه شرایط اقتصادی ناگواری که اکنون بر فضای جامعه سنگینی می‌کند، وارد می‌کنند.

بازار داغ مافیای انتخاب رشته کنکور را بهتر بشناسیم

حالا قطار کنکور سراسری ۹۹ با اعلام نتایج به ایستگاه پایانی خود رسیده و انتخاب رشته برای داوطلبان به دغدغه جدی والدین تبدیل شده است چرا که سرنوشت داوطلبان را نتیجه انتخاب رشته تعیین می‌کند.

همین امر باعث شده بخشی از گردش چند هزار میلیاردی کنکور به مرحله انتخاب رشته هم رسوخ کند و خود را در قرارداد‌ها و حق مشاوره‌های میلیونی نشان دهد.

در برخی آموزشگاه‌ها با وعده‌های سرخرمن، تضمین‌های صد در صدی برای قبولی می دهند اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود چرا که تفاوت هزینه‌های دریافتی مشاوران هم نکته قابل توجه‌ای است.


بیشتر بخوانید


به سراغ یکی از آموزشگاه‌های معروف رفتیم که ادعا می‌کرد با بهره گیری از دانش روز و استفاده از بهترین و مجرب‌ترین کارشناسان و دبیران حرف اول را در شهر می‌زند.

پس از بررسی و بازدید حضوری برای تهیه گزارش متوجه شدیم این آموزشگاه تنها برای انتخاب رشته کنکور، مبلغ ۵۰۰ هزار تومان دریافت می کند و نکته قابل تامل اینکه این موسسه در حدی شلوغ بود که جای سوزن انداختن نداشت.

آمنه خانم، مادری که با پسرش برای انتخاب رشته به یکی از این موسسات آمده بود با بیان اینکه از صبح ساعت ۸ به اینجا آمدیم و تا الان که ساعت یک بعد از ظهر است هنوز منتظریم تا نوبتمان شود، گفت: از طریق تبلیغات و آگهی متوجه شدیم که تمام کسانی که پارسال رشته‌های خوبی قبول شدند،به این موسسه مراجعه کردند.

بازار داغ مافیای انتخاب رشته کنکور را بهتر بشناسیم

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مبلغی که برای یک انتخاب رشته دریافت می‌کنند،مناسب با خدمات ارائه شده است یا خیر،گفت: تمام هزینه‌های کنکور به شدت سرسام آور است و گاهی در طول این سال‌ها ما مجبور شدیم برای پرداخت هزینه کلاس‌های کنکور فرزندم، پول قرض کنیم.

آقای اشرفی هم در این باره اذعان کرد: کاش مسئولین به این مساله رسیدگی می‌کردند، من از پارسال تا حالا ۳۰ میلیون تومان برای کنکور پسرم هزینه کرده ام و برای صرف این هزینه مجبور شدم وام بگیرم.

برای اینکه بهتر از این بازار داغ و در هم و بر هم انتخاب رشته پولی سر در بیاورم، بیشتر جست و جو کردم و جالب اینکه به مشاورانی برخورد کردم که در منزل مسکونی خودشان انتخاب رشته می‌کردند و از هر داوطلب  مبلغ ۷۰۰ هزار تومان درخواست می‌کردند.

بازار داغ مافیای انتخاب رشته کنکور را بهتر بشناسیم

از آقای قادری یکی از والدینی که به یکی از این مشاوران مراجعه می‌کرد دلیل مراجعه اش را جویا شدم، جواب داد که این مشاور دبیر ریاضی کلاس‌های کنکور دخترم است که  زمان انتخاب رشته با ما تماس گرفت و ادعا کرد که می‌تواند در زمینه انتخاب رشته بسیار موفق و دقیق عمل کند.

زمانی که موضع را در سطح وسیع‌تر پیگیری کردیم به آموزشگاه‌هایی برخورد کردیم که در شهر‌های بزرگ مثل تهران مدعی دریافت جوایز بین‌المللی از کشور‌های مختلف برای سبک نوین مشاوره و آموزش بودند و همین امر موجب شده برای انتخاب رشته مبلغ ۳ میلیون تومان درخواست کنند.

این بین بودند مشاورانی که هم مبلغ انتخاب رشته را یک میلیون تومان اعلام می‌کردند و ادعا داشتند که صد در صد به والدین تضمین می دهند که فرزندانشان در هر دانشگاه و هر رشته‌ای بخواهند قبول می‌شوند؛ و آنگونه که متوجه شدیم بازار انتخاب رشته حسابی برای خیلی‌ها گرفته چرا که برخی آموزشگاه‌ها حرف از محدودیت ظرفیت می‌زدند.

بازار داغ مافیای انتخاب رشته کنکور را بهتر بشناسیم

با یکی دیگر از مشاوران موسسات آزاد از شهر شیراز همکلام شدیم، او نیز ادعا کرد که سبک انتخاب رشته بسیار ویژه و مخصوصی دارد برای تضمین کیفیت کار خود چند نفر از رتبه‌های تک رقمی سال گذشته را برایم مثال زد.

او ادامه داد: بیشتر از ۱۰۰ نفر را برای انتخاب رشته پذیرش نمی‌کند تا کیفیت کارش حفظ شود و ناگفته نماند که از این صد نفر هزینه گزافی خواهد گرفت؛ و از همه مهمتر و تعجب برانگیز‌تر مشاوری بود که مدعی شد روابط خاص دارد و حتی یک روز قبل از اعلام رتبه‌های برتر کنکور، او از رتبه‌ها و نفرات برتر مطلع بوده است.

حالا سوالی که پیش می‌آید این است چه کسی مسئول نظارت بر این موسسات است؟

موضوع را از آموزش و پرورش پیگیری کردیم.

بر اساس پیگیری ما از وزرات آموزش و پرورش نرخ متوسط انتخاب رشته در پایگاه‌های مورد تایید بسته به شهر محل سکونت متفاوت بوده و متوسط آن ۱۴۰ تا ۱۸۰ هزار تومان است.

بازار داغ مافیای انتخاب رشته کنکور را بهتر بشناسیم

شاوله مدیر آموزش و پرورش مهاباد در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: نظارت بر عملکرد این موسسه‌ها بر عهده این اداره نیست.
او افزود: در مهاباد نیز اکنون تنها پایگاه انتخاب رشته مورد تایید آموزش و پرورش راه اندازی شده و طبق مصوبه وزارت آموزش و پرورش، مشاوران این پایگاه برای انتخاب رشته باید ۸۰ هزار تومان دریافت کنند.

شاوله تصریح کرد: بهتر است والدین برای انتخاب رشته به جای پرداخت هزینه‌های گزاف به مشاورانی که اغلب مدعیانی دروغین هستند به پایگاه‌های انتخاب رشته مورد تایید آموزش و پرورش مراجعه کنند.

به نظر می‌رسد برای جلوگیری از جولان موسسات آزاد کنکور و قطع دست مافیای کنکور وزارت آموزش و پرورش باید چاره‌ای در خصوص نظارت بر عملکرد این موسسات بیندیشد و برای هزینه کلاس‌های کنکوری و انتخاب رشته و .. قیمت‌های مقطوعی را انتخاب و اعلام کند.

چرا که دانش آموزان در فضای سالمی با هم رقابت نمی‌کنند و هم خانواده نیز از پرداخت هزینه‌های گزاف و سرسام آور آسوده می‌شوند.

گزارشی از نگار هنرمند

انتهای پیام/ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۴ ۰۸ مهر ۱۳۹۹
تبليغات كلاسهاي كنكور و مراكزي كه حتي از طريق تلويزيون پخش ميشن رو. جلوگيري كنيد استاد و دكتري رو ميشناسم كه بچه اش در درس خود پدرش حتي 1 درصد هم در كنكور و شيمي. تست نزده بود ولي با پولهاي سر كيسه شدن مردم شازده رفت خارج و تحصيل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
سالهاست مردم مي گويند، سازمان سنجش و وزارت بهداشت و موسسات آموزش كنكور دستشون تو يه كاسه است. مردم را در تنگناي پزشك و دندانپزشك مي گذارند كه بازار خودشان گرم باشد. ولي كو گوش شنوا ؟كي به فكر مردمه؟