بیش از یک هزار هکتار عرصه طبیعی کردستان در آتش سوخت

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: امسال در ۱۴۷ فقره آتش‌سوزی عرصه‌های طبیعی استان، یک هزار و ۲۱۶ هکتار از جنگل‌ها و مراتع در آتش سوخت.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، سعدی نقشبندی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت : از این میزان ۲۶۵ هکتار آتش سوزی در جنگل‌های طبیعی، ۸۷۳ هکتار در مراتع و ۷۷ هکتار در اراضی جنگلی این استان اتفاق افتاده است.

او بیشترین آتش سوزی از لحاظ تعداد را مربوط به سنندج با ۴۰ فقره اعلام کرد و افزود: ۴۴ هکتار از عرصه‌های طبیعی که دچار آتش سوزی شد در بانه، ۳۰۶ هکتار در سنندج، ۷۰ هکتار در سقز، ۱۴۹ هکتار در مریوان، ۳۳۴ هکتار در کامیاران، ۱۰۳ هکتار در بیجار، ۴۰ هکتار در قروه، ۹۷ هکتار در سروآباد، ۲۳ هکتار در دهگلان و ۴۶ هکتار در دیواندره بود.

نقشبندی اضافه کرد: گرمای زود هنگام و پوشش گیاهی مناسب با توجه به پراکنش مطلوب بارندگی‌ها در سال زراعی گذشته باعث شد تا آتش سوزی مراتع و جنگل‌های استان امسال زودتر از سال گذشته آغاز شود.

او با بیان اینکه شروع آتش‌سوزی‌های امسال از ۹ خرداد ماه بود، یادآور شد: پارسال ۲۷۱ فقره آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی استان رخ داد که طی آن ۲ هزار و ۶۵۵ هکتار در آتش سوخت.

نقشبندی به برنامه‌های اداره کل منابع طبیعی استان برای مقابله با آتش سوزی‌ها اشاره کرد و گفت: تیمی بندی گروه‌های اطفای حریق در ۱۰ شهرستان انجام و کارکنان ادارات منابع طبیعی نیز به امکانات لازم اطفای حریق مجهز شده‌اند.

او به همکاری مطلوب و اعلام آمادگی انجمن‌های مردم نهاد و همیاران طبیعت در مناطق جنگلی اشاره و تاکید کرد: جلب همکاری دهیاران، فرهنگسازی با استفاده از چهره‌های فرهنگی و تاثیرگذار استان و برگزاری دوره‌های ترویجی و آموزشی از جمله برنامه‌های اداره کل منابع طبیعی در سال جاری است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با بیان اینکه بیشترین آتش سوزی امسال در عرصه‌های طبیعی سنندج روی داده است، افزود: از مردم انتظار داریم تا از روشن کردن آتش در عرصه‌های طبیعی به منظور پخت و پز جدا خودداری کنند و هر گونه آتش سوزی را به سامانه ۱۵۰۴ اطلاع دهند.

نقشبندی یادآور شد: منابع طبیعی علاوه بر کارکرد‌های زیست محیطی، برای منابع آبی استان هم مهم است و در صورت خدشه به این عرصه‌ها باید منتظر صدمه‌های شدید به منابع آبی هم باشیم.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۶۰ درصد آن شامل یک میلیون و ۵۸۷ هزار هکتار آن را مراتع و جنگل تشکیل می‌دهد.
در مجموع ۶۷ هزار خانوار روستایی استان بهره بردار بخش مراتع هستند و بهره برداران کردستانی ۶.۵ درصد علوفه کشور را تولید می‌کنند.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.