بتن ریزی سد مخزنی باغان در جم آغاز شد

عملیات بتن ریزی سد مخزنی باغان با دستور استاندار بوشهر در شهرستان جم آغاز شد. سدی که مردم شهرستان‌های دشتی و جم نیز از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، عبدالکریم گراوند استاندار بوشهر در مراسم بتن ریزی سد باغان، پیشرفت این سد را  تا  ۳۵ درصد عنوان کرد و گفت: با آغاز بتن ریزی و پیگیری صورت گرفته امیدواریم سد به موقع به بهره‌برداری برسد.

او افزود: هزینه ساخت سد باغان هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است که از این میزان هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه اجرای سد و ۴۰۰ میلیارد تومان نیز هزینه خط انتقال آب از سد به سمت مسیر ریز و پالایشگاه است.

استاندار بوشهر بیان کرد: با تکمیل این سد، مردم شهرستان‌های دشتی و جم از مزایای آن بهره مند می‌شوند.

ساختگاه سد مخزنی و خط انتقال باغان در نزدیکی روستای سرچشمه در شهرستان جم، و در فاصله ۱۸۰ کیلومتری مرکز استان بوشهر قرار دارد.


بیشتر بخوانید


سد باغان با حجم مخزن ۳۲ میلیون متر مکعب و حجم آب ۱۶ میلیون متر مکعب به عنوان یکی از طرح‌های حیاتی استان به ویژه برای تامین آب آشامیدنی شهرستان جم، آب صنایع مستقر در منطقه به ویژه پالایشگاه گاز فجر جم و تامین حق آبه‌های کشاورزی پایین دست در شهرستان‌های جم و دشتی به شمار می‌رود.

ساخت این سد بتنی با ارتفاع ۵۶ متر و طول تاج ۳۱۱ متر سال ۹۵  آغاز شده است.

سد باغان علاوه بر کمک به تعادل بخشی سفره آب زیر زمینی دشت‌های جم، ریز و باغان با جایگزینی برداشت بی رویه از سفره آب زیر زمینی با منبع سطحی مطمئن، می‌تواند باعث توسعه گردشگری و رونق اقتصادی نقاط محروم دو شهرستان هم شود.

کارشناسان می‌گویند اگر این سد ساخته نشود، سالانه ۲۴ میلیون مترمکعب آورد حوضه باغان بدون هیچ گونه استفاده‌ای به رودخانه مُند و از آنجا به خلیج فارس می‌ریزد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.