در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

افزایش قیمت کتاب، متناسب با تورم و افزایش هزینه‌های چاپ نیست

مدیر مسئول انتشارات ارمغان طوبی گفت: افزایش قیمت کاغذ را تنها دلیل افزایش قیمت کتاب نمیدانم، زیرا هزینه انتشار کتاب تنها در قیمت کاغذ خلاصه نمی‌شود.

علی حاجی تقی رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان قم و مدیر مسئول انتشارات ارمغان طوبی، درباره علت افزایش هزینه‌های انتشار کتاب به خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: هزینه انتشار کتاب تنها در قیمت کاغذ خلاصه نمی‌شود، بلکه قیمت اقلام دیگر از کاغذ  تا گلاسه، زینک، چاپ و صحافی که برای انتشار کتاب استفاده می‌شوند هم در طول یک ساله گذشته به خصوص امسال به طور چشمگیری افزایش یافته است.


بیشتر بخوانید:



وی افزود: هر تولید کننده‌ای، کالای خود را با توجه به قیمت روز مواد اولیه، هزینه‌های جاری و هزینه‌های توزیع قیمت گذاری می‌کند و متناسب با افزایش هر کدام از این موارد، قیمت آن را افزایش می‌دهد، اما متاسفانه این ضریب افزایش در کتاب متناسب با افزایش هزینه‌ها نیست و ناشران در چند سال اخیر همواره متضرر بوده اند.

رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان قم با بیان اینکه چهار نوع هزینه به ناشر تحمیل می‌شود ادامه داد: ناشر بر اساس افزایش این موارد باید بتواند کتاب خود را قیمت گذاری کند. یعنی ابتدا، هزینه‌های مواد اولیه از جمله کاغذ، زینک، چاپ و ... را در نظر بگیرد. سپس هزینه‌های تولید محتوا از جمله حق التالیف، ویرایش، صفحه آرایی را محاسبه کند و در وهله سوم، هزینه‌های جاری ناشر از جمله اجاره دفتر و انبار، حقوق پرسنل، ایاب ذهاب و حمل و نقل، عوارض مختلف و نهایتا هزینه‌های زندگی مطرح است. حال سوال اینجاست که آیا واقعا افزایش قیمت کتاب متناسب با افزایش این هزینه‌ها که حداقل در دو سال اخیر چند برابر شده اند، بوده است؟

مدیر انتشارات ارمغان طوبی بیان کرد: ۲۵ سال قبل که انتشاراتم را راه اندازی کردم، کتاب با تیراژ ‌۱۰  هزار نسخه منتشر می‌شد پس از آن مرتب کاهش یافت و به هزار تا ۵۰۰ نسخه رسید. امروز شاهدیم که کتاب با تیراژ ۵۰ تا ۱۰۰ جلد منتشر می‌شود. چون ناشر دیگر نمی‌تواند برای هزار نسخه سرمایه گذاری کند و زمان زیادی منتظر برگشت سرمایه باشد. این موضوع کاهش تیراژ و دیجیتالی شدن چاپ، خود از عوامل افزایش بهای تولید کتاب و در نتیجه گران شدن آن است.

وی افزود: یکی از مشکلات بزرگ ناشران، ثابت ماندن سرمایه آن‌ها با وجود گرانی همه کالاهاست. اینکه ناشر کتابی را با پشت جلد مشخصی تولید کند، دو سال بعد هم که همه چیز چند برابر شده هنوز سرمایه ناشر همان مبلغ پشت جلد کتاب باشد، او را نابود می‌کند و توان ادامه کار و جایگزین کردن عناوین را از ناشر می‌گیرد. آقایانی که در توجیه این مساله می‌گویند ناشر این کتاب را با هزینه‌های قبل تولید کرده است، باید پاسخ بدهند، الان اگر به همان قیمت قبل به بازار روانه کند چگونه می‌تواند هزینه‌های چاپ انتشار و هزینه‌های جاری خودش را تامین کند؟ این سیاست‌های انقباضی نشر، نهایتا به ضرر ناشر و مصرف کننده کتاب تمام خواهد شد.

رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی ناشران قم در پاسخ به این سوال که برای نجات صنعت نشر از بحران چه باید کرد گفت: در شرایطی که اقتصاد کشوری سالم و ثابت باشد می‌توان گفت در حوزه‌ای مثلا نشر مشکل داریم. حالا برای این مشکل چه کاری می‌توان کرد، اما در اقتصادی که بحران زده است و با موضوعاتی، چون تحریم،  تورم و اخیرا بیماری کرونا روبه رو هستیم نمی‌توان برای حل مساله نشر نسخه جداگانه‌ای پیچید. صنعت نشر تافته‌ جدابافته از سایر بخش‌های اقتصاد کشور نیست.

وی افزود: با این وجود اقداماتی هستند که نقش مسکن و شاید بتوان گفت تنفس مصنوعی برای جلوگیری از مرگ صنعت نشر را ایفا می کنند.، اقداماتی مانند  عرضه کاغذ با یارانه دولتی و تخصیص یارانه خرید کتاب به مصرف کننده در طرح‌های فصلی خانه کتاب که البته این مورد اخیر می‌تواند با اصلاح و پویایی به عنوان یک رویکرد مفید حتی در دوران ثبات هم به کار رود.

 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.