رئیس سازمان بسیج سازندگی:

بخش کمی از مشکلات به خاطر تحریم‌ها است

زهرایی گفت: تحریم‌ علت بخش کمی از مشکلات اقتصادی کشور بوده و علت عمده مشکلات اقتصادی در داخل است.

بخش کمی از مشکلات اقتصادی به خاطر تحریم‌ها است، علت بخش عمده آن در داخل کشور استبه گزارش  خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سردار محمد زهرایی رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور در نشست بررسی حل مشکلات بازار و بازاریابی در مناطق روستایی با تبریک هفته دفاع مقدس گفت: امروز در یک نشست کارشناسی شده به موضوعی می پردازیم که کم تر به آن پرداخته شده؛ می خواهم از ظرفیتی صحبت کنم که هم در نهاد‌های انقلابی و هم در میان مردم وجود دارد، ولی کم تر از آن استفاده می کنند؛ ظرفیت‌هایی که از آن مغفول هستیم و الزامات آن کامل رعایت نشده است.

زهرایی افزود: اگر می پذیریم که در جنگ اقتصادی هستیم و این جنگ اقتصادی کنشگر‌های بیشتری از جنگ نظامی دارد و اگر به این باور رسیدیم که جنگ اقتصادی سرباز خاص خود را می‌خواهد و سرباز جنگ اقتصادی باید توانایی‌هایی تخصصی‌تر از عرصه‌های دیگر داشته باشد، باید الزامات این جنگ را نیز جدی بگیریم.

او ادامه داد: اگر این باور را داشته باشیم، جنگ، جنگ اراده‌ها خواهد شد و برایمان فرقی نخواهد کرد که در پشت خاکریز‌های نبرد نظامی هستیم یا در میدان نبرد اقتصادی.

رئیس سازمان بسیج سازندگی در ادامه عنوان کرد: تحریم بخشی از دشمنی‌ها است و اگر به تمام صنایع دقت کنیم می‌بینیم که تحریم تنها بخشی از عقب ماندگی‌ها را ایجاد کرده و بخش عمده مشکلات اقتصادی، در داخل کشور است و اگر ده مولفه برای مشکلات کشور داشته باشیم، تحریم مولفه هشتم و نهم و دهم است.

او ادامه داد: مردم تشکلی به اسم بسیج را تشکیل دادند و در داخل بسیج گروه‌هایی تشکیل شد که توانستند به تکنولوژی و پیشرفت دست پیدا کنند؛ آنها می‌خواهند مشکلات کشور را حل کنند، پس صندوق‌های گره گشای معیشتی را ایجاد کردند که گره‌های کوچک را از کار مردم باز کنند.

زهرایی با اشاره به حرکت‌های خودجوش مردمی در حوزه‌های مختلف اظهار کرد: همین مردم در جنگ با ویروس کرونا بدون دستور کسی وارد مبارزه با این بیماری شدند و گروه‌هایی را تشکیل دادند و در زمینه‌های مختلف خلق حماسه کردند.

او افزود: یکی از وظایف بسیج سازندگی کمک به دولت در مردم پایه کردن اقتصاد است و باید کمک کنیم مردم پای کار اقتصاد کشور حاضر شوند و زمینه برای ورود مردم به اقتصاد روان‌تر شود.

زهرایی تصریح کرد: از سال ۷۹ تا به امروز جریان جهادی کشور به یک گفتمان عمومی تبدیل شده است و در جای جای کشور با اصطلاحات جهادی آشنا هستند و می توانیم این ادعا را داشته باشیم که جریان جهادی از اردوکشی خارج شده و به یک گفتمان تبدیل شده است که می تواند به یک فناوری برای جمهوری اسلامی تبدیل شود.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور در ادامه گفت: روزگاری دفاع از حرمین ابهام زیادی برای مردم داشت، اما بعد از گذشت مدت‌ها و کار‌های بسیار دیدیم که جریان مقاومت ایستادگی کرد و سرانجام سردار خود را تقدیم این جبهه کرد.

او با اشاره به سازماندهی گروه‌های جهادی عنوان کرد: امروز ۲۴هزار گروه جهادی فعال شامل ۶۰۰ هزار نفر نیروی انسانی در حوزه‌های مختلف داریم که از جوانانی تشکیل شده که حاضر هستند بدون چشم داشت و حق الزحمه به دورترین نقاط سفر کنند و نیاز‌های مردم مناطق محروم را برطرف کنند، اما هنوز نتوانستیم درست از این گروه‌ها استفاده کنیم؛ جهادگران، خط شکنان مشکلات کشور هستند و دیدیم که در همه فرصت‌ها زودتر از همه آن جا بودند و به بهترین نحو عمل کردند.

زهرایی در تشریح فعالیت اقتصادی گروه‌های جهادی گفت: بستر بانک‌داری اسلامی و بدون رِبا تحت عنوان صندوق‌های قرض الحسنه مردم زا ایجاد شده است؛ شاید این شبهه پیش بیاید که بسیج قصد تصدی گری دارد، ولی اصلا این موضوع درست نیست و ما تنها نظاره‌گر این فعالیت‌ها هستیم؛ امروز تنها چیزی که در بسیج سازندگی دیده می‌شود، برانگیختگی اجتماعی برای حل مشکلات کشور است.

او افزود: ۱۳۰۰ نفر تسهیل گر آموزش دیده شناسایی شدند و در حاشیه شهر‌ها و مناطق محروم، صندوق‌های گره گشایی معیشتی را راه اندازی کردند و یک میلیون نفر عضو این صندوق‌ها هستند که این گروه‌ها با حداقل‌ها شروع کردند و امروز با تمام قدرت کار خود را پیش می برند.

رئیس سازمان بسیج سازندگی ادامه داد: صندوق‌ها برای پایدار ماندن به تعاونی‌هایی با قدرت چانه زنی بالا نیاز دارند که بتوانند پروژه محور کار کنند و به پایدار ماندن این صندوق‌ها کمک کنند و حداقل‌هایی را برای برقرار بودن آن‌ها فراهم کنند.

او تصریح کرد: مشکلی که امروز وجود دارد این است که این گروه‌های جهادی تولیدات خود را دارند، ولی بازاری برای فروش محصولات خود ندارند و امروز با هم جمع شدیم که قدرت این گروه‌ها را در بازار فروش محصولات‌شان را افزایش دهیم.

زهرایی در ادامه با درخواست از بخش خصوصی گفت: این درخواست را از بخش خصوصی داریم که تولیدات متنوع از سراسر کشور با فواصل زیاد هم این امکان را داشته باشند که به دست مردم برسند و هر بخش خصوصی به عنوان معین با چند صندوق و تعاونی و چند گروه جهادی ارتباط بگیرد و بازار آن‌ها را تامین کند؛ گروه‌های جهادی که به بخش خصوصی وصل می‌شوند، در مناطق مختلف فعالیت داشته باشند و ۲۱ هزار صندوق را به بخش خصوصی وصل کنند تا ما بتوانیم با همه ظرفیت خود وارد عمل شویم.

او افزود: همین صندوق‌های کوچک، ۶۸ هزار شغل در سال گذشته ایجاد کردند که خیلی از وزارتخانه‌ها نمی‌توانند این ادعا را داشته باشند و آن را عملی کنند.

زهرایی عنوان کرد: تا امروز جریان جهادی را تنها در سال ۷۹ و عقبه آن را در زمان جنگ می دانستیم، ولی اخیرا به اسنادی رسیدیم که نشان می دهد سال ۴۷ زلزله‌ای در شهرستان فردوس داشتیم که زندگی ۵ هزار خانوار آسیب دید؛ مقام معظم رهبری به همراه برخی دیگر از علما به آن منطقه می‌روند و حدود دو ماه در آنجا مستقر می‌شوند و با وارد کردن کمک‌های مردمی به آن منطقه خدمت رسانی به آن‌ها را شروع می کنند.

او در پایان گفت: از رسانه‌ها خواهش می کنم به پیوند بخش خصوصی و ظرفیت‌های جهادی بپردازند و مردم را در کنار هم قرار دهند تا معابر مختلف جنگ اقتصادی را باز کنند و مشکلات را با هم حل کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۰ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
علت اصلي مشكلات اقتصاد بومي نكردن خودرو توسط وزارت دفاست
آخرین اخبار