کارشناسان آمریکایی: ترور سردار سلیمانی یک اقدام جنگی بود

طبق عقیده کارشناسان آمریکایی، اقدام جنایت‌کارانه آمریکا در ترور فرمانده بزرگ ایرانی در عراق یک اقدام جنگی بوده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، اندیشکده «پراجکت اسفییر» با نزدیک شدن به موعد انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا با حضور سه کارشناس حقوقی به بررسی این موضوع پرداخته است که آیا شخص رئیس جمهور آمریکا توانایی اعلان جنگ علیه یک کشور را دارد یا خیر؟

موضوع جنگ مدت‌ها مبحث قانون گذاران آمریکایی بوده است. قانون اساسی آمریکا این قدرت را به کنگره می‌دهد تا رئیس جمهور را به عنوان فرمانده کل قوا منصوب کند. جین هیلی، معاون رئیس جمهور در انستیتو کاتو، دیوید بی ریوکین جونیور، معاون شرکت بیکر هاستلر، و مارگارت ال. تیلور، کارشناس مطالعات دولتی در موسسه بروکینگز نظرات خود را درباره بخش‌های حقوقی اعلان جنگ از سوی رئیس جمهور آمریکا و موضوع ترور وحشیانه سردار سلیمانی، فرمانده ایرانی سپاه قدس به دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مطرح کردند.

جین هیلی در اظهارات خود بر توانایی و قدرت رئیس جمهور آمریکا برای آغاز یک جنگ تاکید و اظهار کرد:«اگر روزی دونالد ترامپ از دنده چپ بیدار شود و دستور حمله هوایی به ایران یا کره شمالی را صادر کند، ارتش باید از آن دستور تبعیت کند و کسانی که باید با پیامد‌های آم مواجه شوند ما [مردم] هستیم.»

دیوید ریوکن ضمن مخالفت با اظهارات هیلی، ترور سردار شهید سلیمانی را پیش کشید و ادعا کرد: زمانی که یک مقام ایرانی جنگی علیه آمریکا را آغاز کرده است آیا نمی‌توانیم او را از سر راه برداریم. این بی معنی است که رئیس جمهور دستوری صادر نکند.

هیلی در مخالفت با ریوکین ماجرای فروش موشک‌های جاولین آمریکا به اوکراین را علیه روسیه مطرح کرد؛ موشک‌هایی که حریف جدی تانک‌های روسی محسوب می‌شوند و تبعات مرگ روس‌ها را به دنبال دارند. او گفت: اگر این موشک‌ها تعداد زیادی از روس‌ها بکشند، رئیس جمهور روسیه می‌تواند به تلافی آن جینا هاسپل [رئیس سازمان سیا] را هدف قرار دهد و بگوید دست آمریکا به خون روس‌ها آلوده است؟

با این حال ریوکین گفت آمریکا مدت هاست که با ایران در جنگ است و ترور سردار سلیمانی تشدید اقدامات جنگی بوده است. وی ادعا کرد: از آنجا که ایرانی‌ها هم با ما در جنگ هستند پس از نظر قانون بین المللی و قانون اساسی آمریکا ترور سردار سلیمانی یک اقدام جنگی بوده است.

در نهایت تیلور با مطرح کردن این موضوع که آمریکایی‌ها نمی‌خواهند با ایران وارد جنگ شوند اظهار داشت از آنجا که ترور سردار سلیمانی بدون توجه به پیامد‌های آن انجام شد، اقدامی نادرست بود؛ چرا که ممکن بود به جنگ گسترده‌ای که آمریکایی‌ها نمی‌خواهند منجر شود.

ترور سردار سلیمانی به دستور مستقیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا صورت گرفت و در همان زمان انتقادات گسترده‌ای به دنبال داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار