باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

نمایش‌هایی که وقایع را از صدر اسلام تا دفاع مقدس روشنگری می‌کنند

نمایش «در سایه خورشید» فراز و نشیب‌های تاریخ اسلام را نشان می‌دهد و از ارتباط عمیق دفاع مقدس با وقایع صدر اسلام روایت می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، ابتدا حواشی بعثت پیامبر (ص) و دشواری هایش ظهور اسلام نشان داده می‌شود؛ در ادامه ماجرای غدیر، ولایت امام علی (ع)، شهادت حضرت زهرا (س) و واقعه عاشورا به نمایش در می‌آید. سپس صحنه از ۱۴۰۰ سال زندگی بشریت گذر می کند و اتفاقات  ۴۰ سال اخیر می رسد؛ جایی که همچنان نوای اسلام و عاشورا، سر زبان مردم ایران است.

انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس فصل پایانی تئاتر «در سایه خورشید» است. تئاتری که برای پنجمین سال متوالی در محله هرندی تهران میزبان مردم این منطقه است و تلاش می‌کند، پیوند ناگسستنی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را با واقعه عاشورا به گوش همه برساند. البته این نمایش در سال‌های گذشته با عنوان «یاد یاران» سر زبان‌ها افتاد. این نمایش به بسیجیان منطقه ۱۲ تدارک دیده شده است.


بیشتر بخوانید

یاد یاران ، نمایشی با رنگ و بوی دفاع مقدس + فیلم


صادقی دبیر اجرایی نمایش «در سایه خورشید» درباره این نمایش به خبرنگار ما گفت: این تئاتر پنج سال است برگزار می‌شود. هدف از برگزاری برنامه این بوده است که تاریخ صدر اسلام از مبعث پیامبر (ص) تا روز عاشورا نمایش داده شود. بعد از آن انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را نشان دادیم که اتصال این دو واقعه مهم با وقایع صدر اسلام را برای مردم بیان کنیم.

از بعث پ پیوند ناگسستنی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را با واقعه عاشورایامبر (ص) و واقعه کربلا تا ادامه دهندگان راه حسین (ع) در دفاع مقدس / سردار یزدی: «در سایه خورشید» معارف جنگ را به نسل‌های آینده می‌آموزد

وی افزود: محتوای نمایش به این صورت است که در کنار بازی بی کلام بازیگران صدای مداحان و سخنرانان که تاریخ را روایت می‌کنند، قرار داده شده است. چندین تیم خبره برای گریم، طراحی صحنه و فعالیت‌هایی مانند انفجار، تیراندازی و صحنه سازی جنگ با این پروژه همکاری می‌کنند. در طول این ۵ سال، هر سال تجربه جدیدی کسب کردیم که باعث شد امسال بتوانیم با کیفیت بهتر این نمایش را تقدیم مردم کنیم.

قیام امام حسین در تئاتر در سایه خورشید

سردار محمدرضا یزدی فرمانده سپاه محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ نیز مهمان یکی از شب‌های اجرای این نمایش بود. او درباره این کار هنری گفت: شاهد روایتی بودیم که به دست بچه‌های بسیج در منطقه هرندی تهران تدارک دیده شده است. بچه‌های بسیج کاری کردند که مردم منطقه با معارف جنگ آشنا شوند. بسیاری از ما پیش از این روایت‌های تاریخی را در کتاب‌ها می‌خواندیم، اما الان با تماشای این اثر، می‌توانیم تاریخ را ملموس‌تر از گذشته مشاهده کنیم.

صحبت های سردار یزدی در تئاتر در سایه خورشید

وی ادامه داد: نمایش‌هایی اینچنینی کمک می‌کند، آنچه در صدر اسلام تا امروز اتفاق افتاده است، به خوبی برای همه روشن شود و خانواده‌ها با آشنایی از معارف دفاع مقدس آینده فرزندانشان را رقم بزنند. آنچه که تا به حال از دفاع مقدس داشتیم، توانمندی ها، موفقیت‌هایی بوده است که به رخ دنیا کشیده ایم. امروز کودکان، نوجوانان و جوانانمان از مفاهیم دفاع مقدس اطلاعات فراوان دارند. ما به دفاع مقدس صرفا به عنوان یک اتفاق تاریخی نگاه نمی‌کنیم؛ بلکه این هشت سال ارزشمند، گنجی است که با استخراجش می‌توان در گام دوم انقلاب کشور را از آسیب‌ها بیمه کرد. تاریخ جوانان را محیای آن می‌کند که کشوری بزرگ بسازد.

اتفاقات مهم تاریخ دین اسلام

فرمانده سپاه محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ در ادامه اظهار کرد: انقلاب اسلامی برخواسته از اتفاقات صدر اسلام بوده است. دفاع مقدس نیز ریشه در عاشورا داشت. جوانان در طول هشت سال دفاع مقدس صحنه‌های عاشورایی را دوباره تکرار کردند. زمانی که بچه‌های این مرز و بوم در هیئت‌ها می‌خواندند «یا لیتنا کنا معک یعنی‌ای کاش حسین جان تو را یاری می‌کردیم» در دفاع مقدس این شعار را نشان دادند؛ نشان دادند که اگر در عاشورا بودند امامشان را تنها نمی‌گذاشتند. اینجا هم امامشان را تنها نگذاشتند و نشان داندند که چگونه در کنار مردم هستند.

جلوه های بصری زیبا در تئاتر یاد یاران

سردار یزدی در پایان اضافه کرد: اتصال واقعه عاشورا و دفاع مقدس، یک اتصال حقیقی است. مردم هنوز از ماجرای عاشورا و دفاع مقدس کسب روزی می‌کنند. اگر ما در دنیا موفقیم، اردوگاه دشمنان را به هم ریخته ایم و سازمان ملل نمی‌تواند قطعنامه‌ای علیه ما به تصویب برسانند، به دلیل اتصال ما با دفاع مقدس و اتصال دفاع مقدس با عاشوراست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار