ششمین همایش علمی و بین المللی شمس تبریزی آغاز به کار کرد

ششمین همایش علمی و بین المللی بزرگداشت شمس تبریزی عارف نامی ایران زمین همزمان با ۷ مهرروز ملی شمس در بستر فضای مجازی در شهرستان خوی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، هفتم مهرماه برابر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، در تقویم کشورمان به «روز بزرگداشت شمس» نامگذاری شده است.
 
شمس‌الدین محمد بن علی بن ملک داد تبریزی ملقب به شمس تبریزی عارف بزرگ قرن هفتم هجری در «تبریز» متولد و در «خوی» دیده از جهان فرو بست.

همه ساله به مناسبت روز بزرگداشت شمس همایش بین المللی شمس و مولانا در خوی برگزار می شود که امسال شیوع بیماری کرونا موجب شد تا این رویداد ملی و بین المللی از هشتم تا دهم در بستر فضای مجازی برگزار شود.
 
در آئین آغازین این همایش که باحضور جمعی از دوستداران عرفان و ادب و شمس و مولانا پژو‌ها ن با رعایت اصول بهداشتی در محوطه ساختمان قدیمی شهرداری خوی برگزار شد، عباسی فرماندارخوی و مسئول اجرایی این همایش گفت: برگزاری این همایش فرصت بسیار خوبی برای معرفی شخصیت والای شمس و رمز گشایی از پیوند معنوی شمس و مولاناست.
 
فرماندارخوی افزود: در این رویداد بین المللی ۱۵ نفر از اساتید دانشگاهی و شمس‌پژوهان و مولوی‌شناسان برجسته داخلی و خارجی از ترکیه، بنگلادش و فرانسه در حوزه شمس‌پژوهی در بستر فضای مجازی بصورت زنده سخنرانی می کنند.

معین زاده دبیر علمی این همایش هم در از ارسال ۵۶ مقاله و متن سخنرانی دربیرخانه این همایش خبر داد وگفت: به علت محدودیت‌های ایجاد شده ناشی از کرونا در برگزاری این رویداد از مجموع مقالات ۳۵ مقاله پذیرفته شده که در کتاب مجموعه مقالات چاپ و در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نمایه خواهد شد.

او افزود: بررسی دیدگاه‌های شمس تبریزی، ضرورت جهانی شدن شمس، خودشکوفایی انسان از نظرگاه شمس، شمس تبریزی از نگاه شاعران دوره عثمانی، شمس تبریزی از منظر نویسندگان و تاثیر عرفانی وی در بنگلادش، درنگی در شادی شمس، طبقه بندی و تحلیل معرفت‌شناختی هنجارگریزی شمس، شمس و مولانا به روایت استاد موحد، مقایسه طریق عرفانی شمس و ابن‌عربی و شمس تبریزی در تذکره‌های ادب پارسی از مهمترین موضوعات مقالات رسیده به دبیرخانه این همایش است.
 
معین زاده تصریح کرد: اساتیدی، چون دکتر لیلی انور از فرانسه، دکتر تورقای شافاق و نعمت یلدیریم از ترکیه، دکتر محمد ابوالهاشم از بنگلادش، دکتر سیدمحمود یوسف‌ثانی، دکتر شهرام پازوکی، دکتر احمد پاکتچی، دکتر مرتضی شجاری، دکتر محمدباقر محسنی، دکتر شهریار حسن‌زاده، دکتر مهدی محبتی، دکتر قاسم کاکایی، دکتر شهین اعوانی، دکتر فاطمه مدرسی و دکتر مستکین از کشورمان سخنرانان این همایش بین المللی هستند.
 
نجف زاده نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی هم در این آئین، بزرگداشت مفاخر ملی را پاسداشت ارزش‌های فرهنگی دانست و گفت: پیام شمس و مولانا به جهان و جهانیان صلح، معنویت و عشق ورزی است.
 
او با بیان اینکه اقتصاد کردشگری شرط برون رفت از مشکلات اقتصادی است برضرورت تکمیل مجموعه فرهنگی، تاریخی و کردشگری شمس تبریزی توسط وزارت میراث فرهنگی تاکید کرد.
 
ایماندار رئیس شورای اسلامی شهرخوی هم در این مراسم تکمیل مجموعه فرهنگی و تاریخی شمس تبریزی را در معرفی این شخصیت بزرگ جهانی در عرصه عرفان بسیار ضروری دانست.

این همایش بین المللی که در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ثبت و تایید شده است به همت شهرداری، شورای اسلامی شهر خوی، موسسه تولیت شمس تبریزو با همکاری کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و انجمن عرفان اسلامی ایران برگزار می شود.
 
انتهای پیام/ن م 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.