معاون مرکز مدیریت بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت:

تعیین خطر بیماری های قلبی در افراد بالای ۳۰ سال/ کرونا عوارض قلبی دارد

مهدوی گفت: افراد بالای ۳۰ سال که فکر می‌کنند مشکل قلبی دارند با مراجعه به مراکز بهداشتی می‌توانند، از وضعیت خود آگاه شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا مهدوی، معاون مرکز مدیریت بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: امروز روز جهانی قلب نام‌گذاری شده و شعار امروز «با تمام وجود از سلامت قلب خود محافظت کنید» است. هدف از یادآوری این روز، پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی است. اصلاح شیوه زندگی و دوری از دخانیات، تغذیه صحیح و ورزش کردن مهم‌ترین توصیه متخصصان به شمار می‌رود.

او تاکید کرد: افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، به درمان مصرف منظم داروهایشان پایبند باشند.  

معاون مرکز مدیریت بیمار‌ی‌های غیرواگیر وزارت بهداشت اضافه کرد: وزارت بهداشت برنامه‌های متعددی برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی داشته است. از ابتدای مهر پروژه ویژه برای تعیین خطر قلبی عروقی در افراد بالای ۳۰ سال در بیمارستان‌های کشور در حال انجام است. این خدمات از سال ۹۵ در سراسر کشور به تمام افراد بالای ۳۰ سال در حال ارائه است.

او ادامه داد: افرادی که می‌خواهند بدانند در ۱۰ سال آینده چقدر امکان ابتلا به بیماری قلبی دارند، به پایگاه‌های سلامت مراجعه کنند تا در این مراکز میزان خطر بیماری قلبی برای آن‌ها مشخص ‌و توصیه‌های بهداشتی در حوزه تربیت بدنی و تغذیه به آن‌ها داده شود.

مهدوی بیان کرد: هم زمان با کرونا برخی خدمات برای بیماری‌های غیرواگیر که حیاتی نبودند را متوقف کردیم، البته این خدمات را بر اساس نیاز افراد ارائه می‌دادیم. در کنار آن دستورالعمل‌هایی برای کودکان، نوجوانان و بعد بزرگسالان ارائه کردیم که در آن راهکار‌هایی از جمله اصول تغذیه و فعالیت بدنی که باید توسط مردم جدی گرفته شود، مطرح شد.

معاون مرکز مدیریت بیمار‌ی‌های غیر واگیر وزارت بهداشت افزود: پیش بینی می‌شود با ماندگار شدن ویروس کرونا، چند سال با آن درگیر باشیم، بنابراین همه باید همزمان مسائل بهداشتی را رعایت کنیم.

او با بیان اینکه کرونا عوارض قلبی هم دارد، گفت: شایع‌ترین بیماری زمینه‌ای که در مبتلایان به کرونا دیده شده است، بیماری‌های زمینه‌ای قلبی عروقی بوده است، ممکن است برخی از این موارد دائمی شوند، ولی صحبت در این باره کمی زود است.

مهدوی گفت: بیمارانی که بیماری‌های مزمن مثل فشار خون و بیماری قلبی دارند اگر به کرونا مبتلا شوند، ممکن است بیماری شدیدتر و پر عارضه تری را تجربه کنند. به خاطر همه گیری کرونا افراد برای مراقبت بیماری زمینه‌ای ممکن است به پزشک مراجعه نکنند که این عدم کنترل بیماری را تشدید می‌کند. بیماران مبتلا به فشار خون و بیماران قلبی باید به اصلاح شیوه زندگی بپردازند، به درمان پایبند باشند به موقع و منظم دارو را استفاده کنند.

 ۵۰ درصد بار بیماری‌های کشور مربوط به بیماری قلبی است

او بیان کرد: طبق آمار ۴۵ درصد مرگ‌های کشور ما به دلیل بیماری قلبی بوده که البته در سایر نقاط دنیا نیز به همین منوال است. بسیاری از بیمارانی که به علت بیماری کرونا وضعیت وخیم پیدا می‌کنند، ممکن است سالمند باشند و یا بیماری زمینه‌ای داشته باشند.

معاون مرکز مدیریت بیمار‌ی‌های غیر واگیر وزارت بهداشت گفت: ۴۴ تا ۵۰ درصد بار بیماری‌های کشور مربوط به بیماری قلبی است.

مهدوی بیان کرد: هدف ما از برگزاری کمپین فشار خون این بود که تا پایان سال ۹۸ کسانی که مبتلا به فشار خون هستند را تحت پوشش قرار دهیم. با شروع ویروس کرونا خدمات روتین ما به این افراد کمتر شد، زیرا تمام سیستم درگیر مواجهه با این ویروس شد. از سوی دیگر بیماران از مراجعه به مراکز درمانی خودداری می‌کردند، براین اساس حدود ۶۰ درصد خدمات ما کمتر شد.

معاون مرکز مدیریت بیمار‌ی‌های غیرواگیر وزارت بهداشت ادامه داد: قصد داشتیم کمپین فعالیت بدنی را برای سال جاری آغاز کنیم ولی با انجام کمپین فشار خون، زمانی برای اجرای آن باقی نماند. بعد از هفته ملی دیابت سند تربیت بدنی که به تازگی تدوین شده توسط سه وزیر بهداشت، آموزش و پرورش و ورزش در آذر ماه امضا خواهد شد تا به مردم بگوییم که چطور در شرایط فعلی فعالیت بدنی را انجام دهند.

۶۰ درصد جمعیت کشور چاق هستند

او بیان کرد: سن سکته‌های قلبی در حال کاهش است که البته در سایر بیماری‌های غیر واگیر هم سن ابتلا کاهش پیدا کرده است که دلیل آن کاهش تحرک، چاقی، مصرف مواد قندی، تغذیه ناسالم، مصرف زیاد نمک، مصرف چربی ها، مصرف فست فودها،  مصرف الکل و دخانیات و عدم مصرف میوه و سبزیجات و ... است.

مهدوی یادآوری کرد: طبق آمار ۶۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال کشور چاق هستند بنابراین باید انتظار داشت که سن بروز سکته قلبی کاهش پیدا کند.

او با بیان اینکه چاقی و مصرف دخانیات دو عامل اصلی ابتلا به بیماری قلبی هستند، اضافه کرد: خانم‌ها به خاطر شرایط فیزیولوژی تا دوران یائسگی بیماری قلبی عروقی را کمتر تجربه می‌کنند اما بعد از این دوران، طی یک تا دو دهه به بیماری قلبی دچار می‌شوند. در میزان ابتلا به بیماری قلبی در سنین بالا بین زن و مرد تفاوتی نیست.

به گفته مهدوی اگر ۲۰ خطر اول مرگ را در کشور بررسی کنیم، مورد اول و دوم سکته‌های قلبی و مغزی است.

تنباکوی معطر؛ دلیل افزایش قلیان کشیدن در بین جوانان

معاون مرکز مدیریت بیمار‌ی‌های غیر واگیر وزارت بهداشت درباره مصرف قلیان و علت افزایش مصرف آن در کشور گفت: در گذشته مصرف قلیان محدود به گروه‌های خاصی بود، اما در دو دهه اخیر مصرف قلیان خیلی افزایش پیدا کرده است که مهمترین دلیل آن وجود تنباکوی معطر است. بیشتر مصرف کنندگان قلیان این روز‌ها جوانان هستند و بین زن و مرد تفاوتی وجود ندارد.

مهدوی درباره راهکار کاهش مصرف قلیان اضافه کرد: اگر نمی‌توانیم قلیان را جمع کنیم بایستی تنباکو را به صورت سنتی ارائه دهیم. اگر تنباکوی معطر جمع شود و تنباکوی سنتی وجود داشته باشد، بیشتر جوانان قلیان را ترک می‌کنند. بوی تنباکوی سنتی یک هفته با فرد می‌ماند براین اساس بانوان که تمایل بیشتری به کشیدن قلیان پیدا کرده اند به خاطر بوی بد آن از کشیدن قلیان، صرف نظر خواهند کرد.

او با بیان اینکه دخانیات خطر بیماری قلبی را خیلی زیاد می‌کند، گفت: در حال حاضر بیش از یک سوم مرگ‌ها در کشور به علت بیماری‌های قلبی عروقی است. از این میان سکته قلبی با ۲۱ درصد، سکته مغزی ۱۰ درصد و بیماری‌های ناشی از فشارخون بالا حدود ۴ درصد، مهم‌ترین علت مرگ و میر‌های قلبی عروقی در کشور هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.