معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛

آغاز تردد کشتی‌های هوشمند خود‌ران بدون سرنشین تا سال ۲۰۲۵ میلادی

راستاد گفت: تردد کشتی‌های بدون سرنشین تا سال ۲۰۲۵ میلادی آغاز می‌شود که ایران توان مدیریت آن را دارد.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد راستاد مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی در مراسم روز جهانی دریانوردی اظهار کرد: باید به سمتی برویم که عمق مناسبی برای کشتی‌های سایز بزرگ داشته باشیم، بنابراین ضرورت دارد پسکرانه‌ها را فراهم کنیم تا امکان تخلیه و بارگیری با حجم‌های بالا برای کشتی‌های سایز بزرگ ایجاد شود.

راستاد توضیح داد: طرح یکپارچه سازی اراضی ساحلی و طرح جامع بنادر بازرگانی مطابق با تقاضای روز کشتی‌های دنیا طراحی شده است.

او یادآور شد: طرح جامع بنادر کوچک کشور با افق ۱۵ ساله در حال نهایی شدن است و در سه فاز ۵ ساله با قابلیت ترانشیپ داخلی، کاپوتاژ و تجارت منطقه‌ای آماده می‌شوند و تعدادی از این بنادر نهایی شده است و برای بنادر بزرگ‌تر هم تا افق ۱۴۰۰، امسال نهایی می‌شود که در آذرماه به نتیجه می‌رسد.


بیشتر بخوانید


او تصریح کرد: بزرگ‌تر شدن سایز کشتی‌ها خصوصا کانتینربر‌ها مهم است. در حال حاضر کشتی‌های لاینر به کشتی‌های فیدر تبدیل می‌شوند. ما ۳-۲ هزار PBU ظرفیت را به صورت عملیاتی در دنیا داریم. بنادر می‌توانند ظرفیت این کشتی‌ها را پاسخ دهند تا از نظر ظرفیت قابل پذیرش این کشتی‌ها آماده باشیم و گرنه بنادر فیدری می‌شوند؛ بنابراین ما ۹۰۰ متر از طول اسکله ۱۴۰۰ متری فاز سوم بندر شهید رجایی را آماده می‌کنیم تا قابلیت خدمات‌دهی به کشتی‌های ULCC داشته باشند.

مدیرعامل سازمان بنادر افزود: ما با ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر خط ساحلی و بزرگترین ناوگان دریایی دنیا امکان تأمین کالای داخلی، واردات، صادرات، ترانشیپ و ترانزیت کالا را داریم.

راستاد با بیان اینکه در دوران کرونا به هیچ عنوان کشتیرانی کشور تعطیل نشده است، گفت:گرچه مشکلاتی برای دریانوردان و ناوگان اقیانوس پیما داشته‌ایم، اما به هیچ عنوان اجازه تعطیل شدن در این بخش را نداریم و ما باید از زحمات دریانوردان تقدیر کنیم.

معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به شعار امسال که کشتیرانی پایدار برای سیاره پایدار است افزود: اقدامات ما برای حفاظت از محیط زیست ستودنی است و ازجمله این اقدامات ایجاد سوخت کم سولفور بود که توانستیم با این اقدام مشکلات عمده کشتی‌ها را برطرف کنیم.

راستاد یاد آور شد: مدیریت آب و توازن در کشور به خوبی در حال اجرایی شدن است و امکانات و لوازمی که توسط سازمان بنادر فراهم شده مناسب است.

او با بیان اینکه در دوران تحریم اجازه توقف فعالیت‌های دریایی را نداده ایم و با اتکا به توانمندی داخلی بخش مهمی از مایحتاج و نیاز کشور توسط شرکت‌های ایرانی داخلی تولید شده است گفت: سازمان بنادر در بخش تجهیزات بندری با تمام توان توانست فعالیت‌های خوبی انجام دهد؛ که این اقدام بی سابقه بوده است.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریا نوردی تصریح کرد: نباید از تحولات حوزه دریایی جهان غافل شویم و باید خود را با این تحولات وفق دهیم.

راستاد با اشاره به اینکه کشتی‌های بدون سرنشین خودران تا سال ۲۰۲۵ تردد عملیاتی خود را در بنادر آغاز می‌کنند، افزود: ما باید توان مدیریت در آب‌های ظرفیت عملیاتی در دنیا را داشته و در بنادر نیز امکان پذیرش و مدیریت این کشتی‌ها را داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تا سال ۱۴۰۰ بندر شهید رجایی را برای کشتی‌های سایز بزرگ آماده خواهیم کرد تا امکان تخلیه و بارگیری کالا‌ها با احجام بزرگ برای کشتی‌های سایز بزرگ فراهم شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار