امیر بعدی کویت چه کسی است؟

با اعلام رسمی خبر درگذشت شیخ صباح الاحمد الصباح، امیر کویت، گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه چه کسی جانشین او می‌شود، شدت گرفته است.


به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، کویت در مقایسه با سایر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از نظام سیاسی متفاوتی برخوردار است؛ به این معنا که در این کشور هم یک خاندان سلطنتی وجود دارد و هم یک نهاد پارلمانی.

بر خلاف سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، پارلمان از قدرت سیاسی قابل توجهی در کویت برخوردار است تا جایی که علاوه بر استیضاح وزرا، با دو سوم آرا می‌تواند حکم امیر را نیز ملغی کند. با این حال، امیر این اختیار را دارد که پارلمان یا همان مجلس شورای ملی را منحل کند.

در حال حاضر امیر شدن در کویت در خاندان آل‌صباح موروثی است اما با این حال، سلامت جسمانی و حمایت خاندان سلطنتی نیز برای رسیدن به این مقام ضروری است و در صورت بروز اختلاف بر سر این دو شرط، این پارلمان است که باید اختلاف را حل کند.

بر همین اساس، با وجود آنکه شیخ «نواف الاحمد»، ولیعهد ۸۴ ساله و برادر امیر متوفی کویت طبق سنت رایج، امیر بعدی این کشور خواهد بود اما به دلیل کهولت سن و وضعیت جسمانی نامناسبش، به قدرت رسیدن او کاملاً قطعی نیست و این احتمال وجود دارد که سایر اعضای خاندان سلطنتی انتخاب او را به چالش بکشند.

حتی اگر کهولت سن نیز مانع از به قدرت رسیدن «نواف الاحمد» نشود، انتخاب ولیعهد بعدی این کشور ممکن است به چالشی میان خاندان سلطنتی و پارلمان تبدیل شود چرا که ولیعهد جدید باید رای اکثریت پارلمان را به دست آورد.

علاوه بر ولیعهد فعلی کویت، شیخ «ناصر الصباح الاحمد» پسر بزرگ امیر فقید کویت نیز یکی دیگر از گزینه‌های جانشینی او به شمار می‌رود اما زنده بودن دو برادر امیر کویت یعنی نواف و مشعل، شانس او را برای رسیدن به قدرت با اما و اگر مواجه می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۲۰:۵۳ ۰۸ مهر ۱۳۹۹
کویت اقتصادش خیلی خوبه !
خوش به حالتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۷ ۰۸ مهر ۱۳۹۹
احمدی نجاد عالیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۲ ۰۸ مهر ۱۳۹۹
ایا این مردم کویت عقل و شعور ندارند که کمی با خود فکر کنند که چرا باید این خاندان امیر کویت شوند ایا از لحاظ نژادی برتری دارند یا از لحاظ دانش مملکت داری و تقوا ایا خداوند چنین توانایی را در وجود این خاندان. نهاده است . پس چرا این خاندان حق امیری دارند البته در ایران هم هستند افرادی که فکر می کنند باید حکومت در اختیار شاه و خاندانش باشد باید به عقل چنین افرادی خندید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۵ ۰۸ مهر ۱۳۹۹
اگه ریا نباشه منم؛ علی برکت الله؛
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۹:۵۶ ۰۸ مهر ۱۳۹۹
شیخ صباح الاحمد الصباح که فسیل بوده دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۷ ۰۸ مهر ۱۳۹۹
امیر بعدی کویت ما تعیین می کنيم
Iran (Islamic Republic of)
Reza
۱۹:۴۵ ۰۸ مهر ۱۳۹۹
امیر فقط امیرهای کویت ببین چه کشوری ساختن

مال ما نبودشون از بودنشون سودش بیشتر در واقع باید بگم ضرر نداره حالا سود پیشکش
آخرین اخبار