جزئیاتی جدید از درگیری‌ها در استان دیاله عراق + نقشه میدانی و عکس

نیرو‌های عراقی در استان دیاله ده‌ها منطقه آلوده را پاکسازی و امن کردند، اما هسته‌های مخفی داعش برای ایجاد ناامنی در منطقه راهبردی «حوض الوقف» تجدید قوا کرده اند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،در روز‌های گذشته عملیات نیرو‌های مسلح عراق در محور‌های مختلف استان دیاله به ویژه مناطق غربی و جنوب غربی علیه عناصر مخفی گروهک تروریستی داعش افزایش یافته و ضربات مهلکی به آنان وارد شده است.

براساس اطلاعات به دست آمده، گروهی از نیرو‌های عراقی در جریان جست و جوی نقطه به نقطه و تامین امنیت مناطق غرب استان دیاله (محور شمال غرب بعقوبه) موفق شدند چندین روستا را در حومه منطقه «الزور» پاکسازی و امن کنند.

به گفته منابع میدانی، در جریان این عملیات، امنیت به مناطق «الدکات، ربع حبیب، ملا طیب، زور الکبیه، شیرک، تل منجل، القایه، علی ساهی و شیخ جراد» بازگشت و نیرو‌های عراقی موفق شدند چند مقر نظامی تروریست را به همراه تجهیزات نظامی شناسایی کنند.

قدرت‌گیری عناصر مخفی داعش در منطقه حساس «حوض الوقف» عراق + نقشه میدانی و عکس

مناطق تازه امن شده در این محور هم مرز با استان صلاح الدین و از محور جنوب و جنوب شرقی به نقاط مهمی از جمله «خالص، الغالبیه، بعقوبه و ...» و از محور غربی به بخش مهم و راهبردی «یثرب» متصل می‌شوند و همچنین جاده «طوزخورماتو_خالص» نیز از شرق این مناطق می‌گذرد.


بیشتر بخوانید


نیرو‌های عراقی در محور جنوب غرب استان دیاله (جنوب بعقوبه) هم توانستند منطقه «الهاشمیات» از توابع بخش «خان بنی سعد» را به همراه روستا‌های حومه (البردیه، الظابطیه و الحیله) پاکسازی و مقادیری تجهیزات نظامی کشف و ضبط کنند.

قدرت‌گیری عناصر مخفی داعش در منطقه حساس «حوض الوقف» عراق + نقشه میدانی و عکس

این محور مهم و حساس از جنوب و جنوب غرب به محله‌های شمال شرقی استان بغداد (الحسینیه، الشعب، مدینه الصدر و ...) و از محور غربی به پایگاه «التاجی» وصل می‌شود و همچنین دروازه جنوبی شهر بعقوبه است و یکی از راه‌های اتصال شهر بعقوبه به بغداد محسوب می‌شود.

نیرو‌های عراقی در محور شمال استان دیاله نیز در جریان جست و جوی نقطه به نقطه در بخش «العظیم» موفق شدند ده‌ها قبضه خمپاره متعلق به تروریست‌های داعش را در نزدیکی قبرستان «البومحمد» شناسایی و ضبط کنند.

قدرت‌گیری عناصر مخفی داعش در منطقه حساس «حوض الوقف» عراق + نقشه میدانی و عکس

این بخش راهبردی در نزدیکی مرز‌های مشترک استان‌های صلاح الدین و اربیل واقع شده و قسمتی از رشته کوه‌های حمرین از این محور می‌گذرد؛ مناطق واقع در شمال استان دیاله از محور غربی به منطقه مرموز العبث و شهر سامراء، تکریت، مکیشیفیه و ... (شرق استان صلاح الدین) متصل می‌شوند.

 با وجود عملیات‌های موفق در محور‌های غرب، جنوب غرب و شمال استان دیاله و برتری میدانی نیرو‌های عراقی در این محورها، خبر‌ها از حومه منطقه «حوض الوقف» در ۲۵ کیلومتری شمال شرق بعقوبه حاکی از قدرت گرفتن هسته‌های مخفی داعش است.

براساس اطلاعات به دست آمده، تروریست‌های داعش در تلاش هستند قدرت و نفوذ خود را در حومه روستای «ابوکرمه» افزایش دهند و همزمان حملات را علیه ایستگاه‌های نیرو‌های امنیتی و حتی ساکنان این روستا آغاز کرده اند.

قدرت‌گیری عناصر مخفی داعش در منطقه حساس «حوض الوقف» عراق + نقشه میدانی و عکس

به گفته منابع میدانی، ابوکرمه یکی از بزرگترین روستا‌ها در منطقه «حوض الوقف» به شمار می‌آید و همین مسئله بر اهمیتش افزوده است؛ تروریست‌های داعش درصدد هستند با افزایش حملات منطقه «ابوکرمه» را ناامن و در نهایت ساکنان را مجبور به تخلیه این بخش کنند.

از سویی دیگر منطقه «حوض الوقف» نیز بزرگترین منطقه کشاورزی استان دیاله به شمار می‌آید که شامل ده‌ها هزار هکتار زمین زراعی است که در حدفاصل بخش‌های «ابی صیدا و العباره» واقع شده و تعداد بسیار زیادی روستا را در خود جای داده است.

قدرت‌گیری عناصر مخفی داعش در منطقه حساس «حوض الوقف» عراق + نقشه میدانی و عکس

عناصر مخفی داعش در تلاش هستند زمین‌های کشاورزی این منطقه مهم و راهبردی را به تله‌های انفجاری آلوده کنند تا ساکنان این روستا نتوانند محصول خود را برداشت کنند و از کسب درآمد محروم و در نهایت مجبور به ترک خانه‌های خود شوند.

منطقه حوض الوقف به پایگاه الزرقاوی (رهبر سابق القاعده) مشهور است و از سال ۲۰۰۵ یکی از نخستین و اصلی‌ترین پایگاه‌های القاعده بوده است؛ مزارع و باغ‌های این منطقه به محلی مناسب برای رشد و آموزش تروریست‌ها تبدیل شده است.

منبع: مشرق

انتهای پیام/

برچسب ها: داعش ، عراق ، القاعده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار