در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

ایزدی: افول آمریکا سرعت گرفته است/ گوهری مقدم: فرقی نمی‌کند چه کسی برنده انتخابات باشد

گفت‌وگوی ویژه خبری امشب ۹ مهرماه با موضوع بررسی مسائل مطرح شده در مناظره‌های انتخابات آمریکا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، فواد ایزدی و ابوذر گوهری مقدم کارشناس مسائل آمریکا در برنامه امشب ۹ مهرماه برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با موضوع «مناظره انتخاباتی یا آمریکای بدون روتوش؟» تحلیل‌های خود را ارائه کردند.

ایزدی با اشاره به این که بستر برای دعوای بزرگ در آمریکا در حال شکل‌گیری است گفت: اصطلاحی که مجری سی ان ان بعد از پایان مناظره استفاده کرد یک فحش بود، مجری سی ان ان خانومی مشهور است زمانی که مناظره تمام شد گفت؛ افراد فرهیخته در آمریکا بسیار ناراحت هستند که کشورشان به این سطح از درگیری و دعوا رسیده است.

او با اشاره به اینکه دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از بدترین الفاظ در سخنان خود استفاده می‌کنند افزود: این مسئله در فرهنگ آمریکایی پذیرفته شده نیست، در نظر سنجی که بعد از این جلسه انجام شد اکثریت حالت بدی داشتند یعنی به شدت از وضعیتی که آمریکا پیدا کرده نگران بودند، نشانه‌های افول آمریکا را شاهدیم، فردی مانند ترامپ رئیس جمهور شده و طرف مقابل آن بایدن ۸ سال معاون رئیس جمهور بوده است.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه ترامپ با فحش رئیس‌جمهور شد و بایدن هم می‌گوید ما هم بلدیم که فحش بدهیم، افزود: این سطح از تقابل سیاسی به حالت بازی در آمده است، لذا روند افول آمریکا تسریع پیدا کرده است وضعیت خوب نیست.

ایزدی با اشاره به اینکه حالت فعلی آمریکا اتفاقی نیست ادامه داد: این حالت روندی است که آمریکا را به اینجا رسانده است و لذا تفکر لیبرال دموکراسی و نظام سرمایه داری است که یک طرف میلیارد است و طرف دیگر از ۲۹ سالگی در سیاست قرار دارد، چرا کشوری با آن وسعت و آن جمعیت و آن منابع نتیجه‌اش این گونه شده است.

او با اشاره به اینکه مناظره‌ای را که دیدیم اتفاقی نبود گفت: این مناظره طراحی شده بود لذا ترامپ به راحتی نمی‌تواند در نظرسنجی‌ها عقب بماند، او برای خود سیستمی را ایجاد می‌کند که اگر در روز انتخابات در نظرسنجی‌های فعلی عقب باشد بتواند در کاخ سفید بماند، طراحی ترامپ برای انتخابات این است که اعلام تقلب کند.

این کارشناس مسائل آمریکا با طرح این سوال که چرا ترامپ در رابطه با انتخابات به موضوع تقلب اشاره کرده است افزود: رئیس جمهور مستقر در کاخ سفید مشروعیت انتخابات آمریکا را زیر سوال می‌برد، در قانون اساسی آمریکا دو روش برای رئیس جمهور شدن وجود دارد، یک مسئله این است که ترامپ به عدد ۲۷۰ در تعداد رای الکترال برسید، هر ایالتی بر اساس تعداد نماینده‌هایی که در کنگره دارند رای الکترال می‌گیرد، این افراد زمانی که انتخابات در آمریکا برگزار می‌شود رای می‌دهند و رئیس جمهور در اواسط دسامبر به صورت رسمی مشخص می‌شود که چه کسی است.

ایزدی با بیان اینکه رسیدن به عدد ۲۷۰ یکی از مسیر‌ها است گفت: ترامپ اگر به صورت معمول به این عدد نرسد از روش دوم استفاده می‌کند، روش دوم این است که اگر به هر دلیلی نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری به عدد۲۷۰ نرسیدند، هر ایالتی یک رای دارد و لذا آمریکا ۵۰ ایالت دارد اگر از ۵۰ ایالت ۲۶ ایالت به ترامپ رای دهند او رئیس جمهور آمریکا است.

او تصریح کرد: ترامپ گفته است که اگر درگیری شود و به این عدد نرسد وضعیتش در کنگره خوب است، او در کنگره عدد ۲۶ را دارد، لذا در آمریکا ایالت‌های خاکستری نتیجه انتخابات را تعیین می‌کنند.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه ۸ تا ۱۲ ایالت هستند که هر چهار سال یکبار نتیجه انتخابات را مشخص می‌کنند اظهار کرد: امسال ۹ ایالت خاکستری وجود دارد که از این ۹ ایالت ۸ ایالت در دست جمهوری‌خواهان است.

ایزدی با اشاره به ساختار آمریکا افزود: آشوب‌های زیادی در شهر‌های آمریکا ایجاد شده است، در شهر‌های بزرگ و کوچک آمریکا شاهد آشوب‌های بزرگ و کوچک بودیم و هستیم و هنوز این آشوب‌ها وجود دارد، رئیس جمهور آمریکا ادعا می‌کند که می‌تواند نیروی نظامی به پای صحنه بیاورد تا حقش را بگیرد، احتمالاً در آمریکا شاهد آشوب‌های جدید تری خواهیم بود، لذا این وضعیت آمریکا سال‌ها به یاد خواهد ماند.

او با اشاره به اینکه ترامپ برای سناریوی آشوب خیابانی و اعتراضات عمومی خود را آماده کرده است عنوان کرد: به نظر نمی‌رسد به این راحتی طرف مقابل بپذیرد و تمکین به فرد دیگر بدهد، در یک ماه آینده و همچنین ماه‌های آینده در ایالات‌متحده صحنه درگیری‌های بیشتری را خواهیم دید.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه جمعیت آمریکا ۵ درصد جمعیت دنیاست، ولی کشته‌ها در موضوع کرونا ۲۰ درصد است افزود:
بایدن می‌گوید در سال‌های گذشته مریض شده ایم و از هم دور شدیم و خشن‌تر شدیم یعنی اجماعی در رابطه با افول امریکا وجود دارد، بایدن می‌گوید ترامپ روند افول را تسریع سرعت می‌بخشد، اما ترامپ می‌گوید آمریکا ضعیف‌تر نشده است و می‌گوید آمده است که آمریکا را رتبه یک کند.

گوهری مقدم کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه اساساً شاهد شکل گیری وضعیت دوقطبی در آمریکا هستیم افزود: قطعاً شاهد صحنه‌هایی در آمریکا خواهیم بود که تاریخ آمریکا آن را به خود ندیده است.

او با اشاره به اینکه ترامپ در صحبت‌های بایدن مداخله می‌کرد اظهار کرد: او سعی می‌کرد تا صحبت‌های بایدن را دچار اختلال کند، بایدن وقتی می‌خواست تمرکز کند، ترامپ نکته‌ای را مطرح می‌کرد و در حرف بایدن می‌پرید و صحبتش را قطع می‌کرد.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه ترامپ به حرف مشاورانش گوش نداده بود خاطرنشان کرد: او سعی می‌کرد از طریق غریزه بایدن را شکست دهد و بایدن در هر جا فرصت پیدا می‌کرد می‌گفت من برنامه دارم، لذا آن‌ها تمرکز ارائه برنامه در این مناظره را نداشتند و شاید حافظه کافی برای اعلام برنامه هایشان را نداشتند، واقعیت این است که آن‌ها کاملاً عاری از برنامه بودند، آن‌ها در حوزه‌های مختلف یکدیگر را نقد کردند.

گوهری مقدم با اشاره به اینکه در این مناظره بیشتر بحث جدلی بود و آن‌ها سعی می‌کردند مخاطبان خود را اغنا کنند افزود: اینکه چه کسی برنده انتخابات است برای ما فرقی نمی‌کند، نظرسنجی‌هایی که بیرون آمده عمدتا از سوی رسانه‌های دموکرات است، برخی دوست دارند که اینگونه القا کنند که بایدن جلوتر است، اما باید حواسمان باشد که واقعیت جامعه آمریکا را منعکس کنیم، بایدن تاکید می‌کند که مردم رای بدهند، مادر تحلیل فضای نظرسنجی‌ها باید مراقب تحلیل هایمان باشیم، کسانی که تحلیل می‌کنند باید بدانند که تحلیلشان تبعات اقتصادی، اجتماعی و امنیتی دارد، لذا تحلیل‌ها نباید ما را به اشتباه بیندازد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
حافظ صلح
۱۴:۰۸ ۱۱ مهر ۱۳۹۹
چطور ممکنه اقتصاد کشوری که بین ۷۰ تا ۱۰۰ برابر از کشورما قویتره روبه افول بره. این جوک وااااقعا خنده داره
آخرین اخبار