باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

هر روز یک ترفند جدید؛ اینبار کلاهبرداری تلفنی به اسم بیمه بیمارستان‌های خصوصی

در طرح نسخه نویسی الکترونیک کارت جدیدی تحت عنوان کارت هوشمند وجود ندارد و تماس‌های گرفته شده یک کلاهبرداری تلفنی است.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، «خیلی عجله داشتم همین طور که داشتم آماده می‌شدم که تلفن خونه زنگ خورد با عجله جواب دادم، اسم و فامیلم را پرسید، به من گفت از طرف بیمه تامین اجتماعی تماس می‌گیرم، تعجب کردم که از طرف بیمه است، اما اسم و فامیل من را نمی‌داند. گفتم خب امرتان، گفت شماره تلفن همراه و کد ملی‌تان را بدهید با شما مجدد تماس می‌گیرم.

من هم شماره‌ام را دادم، یک ساعت نشده بود که به تلفن همراهم زنگ زدند، گفتن از طرف بیمه تماس می‌گیریم می‌خواهیم برای شما کارت هوشمند صادر کنیم که با این کارت می‌توانید در بیمارستان‌های خصوصی بدون پرداخت پولی مراجعه کنید و فقط لازم برای درمان به بیمارستان‌های تامین اجتماعی بروید، من فقط گوش دادم تا ببینم ته این ماجرا به کجا ختم می‌شود که ناگهان گفت فاصله شما تا بانک چه قدر است؟ گفتم ۱۰ تا ۱۵ دقیقه از بانک فاصله داریم، گفت پس بروید ۳۸۰ هزار تومان به شماره‌ای که به شما می‌دهم واریز کنید، من گوشی را قطع نمی‌کنم پرونده شما جلوی من باز است، اینجا بود که حس کردم کاسه زیر نیم کاسه است.

برای اینکه بفهمم چه نقشه‌ای دارند، گفتم من نمی‌توانم پول کارت به کارت کنم باید پسرم این کار را انجام دهد، گفت خب به پسرتان بگویید هرچه سریع تر پول را واریز کند، گفتم نه پسرم خانه نیست رفته باشگاه و حالا حالا‌ها نمی‌رسد، گفت خب اگر الان پرداخت نکنید بعد مجبورید ۸۰۰ هزار تومان بدهید، من هم گفتم مشکلی نیست پرداخت می‌کنم، اما انگار این حرف من زیاد به مذاقش خوش نیامد و با عصبانیت گفت پس معلومه خیلی پولدارید و سپس گوشی را قطع کرد.»

این‌ها صحبت‌های مریم زنی حدودا ۶۰ ساله بود که برایم ماجرای یک کلاهبرداری تلفنی را تعریف کرد و اگر هوشمندانه رفتار نکرده بود حسابی سرش کلاه می‌رفت.

مریم فقط یک نمونه از زنانی بود که افراد سودجو با سوء استفاده از سادگی‌شان سعی می‌کنند سرشان را شیره بمالند و این بار این زن از این کلاهبرداری قسر در رفته بود اما هستند زنانی که تحت تاثیر دروغ های این کلاهبرداران در پشت تلفن قرار گرفتند و پول را سریع به حسابشان واریز کردند. به عنوان مثال نمونه دیگر، زهرا زن ۵۴ ساله‌ای که مدتی پیش پول را به حساب این کلاهبرداران واریز کرد بعد از واریز پول تازه متوجه واقعیت ماجرا شد.

البته این کلاهبرداری جدیدی نیست و چند سالی است که این کلاهبرداران جیب بیمه شدگان و مستمری بگیران را خالی می‌کنند و سازمان تامین اجتماعی نیز چندین بار در این خصوص هشدار‌هایی به بیمه شدگانشان داده است، اما متاسفانه باز شاهد چنین موضوعات و کلاهبرداری‌هایی هستیم.

این درحالی است که طرح حذف کاربری دفترچه های خدمات درمان و تامین اجتماعی که از مدت ها پیش الزام قانونی داشت به دستور رئیس جمهور و به دلیل شیوع ویروس کرونا با سرعت و جدیت توسط دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، سازمان بیمه سلامت ایران و سازمان تامین اجتماعی در حال پیگیری است و به زودی وارد مراحل نهایی فاز اجرایی خود خواهند شد.

جمع شدن دفترچه های کاغذی و نسخه نویسی الکترونیک از برنامه‌های تمامی بیمه‌های درمانی است و صدور کارت هوشمند بیمه در این شرایط که سازمان تامین اجتماعی به دنبال اجرای ۱۰۰ درصدی نسخه نویسی الکترونیک است خنده دار به نظر می‌رسد و باید گفت که با اجرای طرح حذف کاربری دفترچه های خدمات درمان و تامین اجتماعی هیچ کارت جدیدی جایگزین دفترچه های قدیمی نخواهد شد و نیازی نیست مردم بابت «کارت هوشمند بیمه» هزینه پرداخت کنند.

با این حال مانند بسیاری طرح های عمومی دیگر در کشور که معمولا بلافاصله با شگردهای کلاهبرداری سودجویان همراه است، فعالیت سوءاستفاده گران در خصوص حذف دفترچه های خدمات درمانی و تامین اجتماعی نیز آغاز شده است. در این طرح هیچ نوع کارت جدیدی جایگزین دفترچه نخواهد شد و صرفاً همان کارت ملی هموطنان که توسط سازمان ثبت احوال برای افراد صادر شده، جهت احراز هویت کفایت خواهد کرد و به دلیل کاهش هزینه های صدور دفترچه های کاغذی هیچ هزینه ای هم برای مردم نخواهد داشت.

شهرام غفاری مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره توزیع کارت هوشمند بیمه، اظهار کرد: چنین طرحی نداریم و کارت هوشمند بیمه چند سال پیش به صورت پایلوت در مدت کوتاهی اجرا شد، اما به نتیجه نرسید، بعد از آن دیگر این طرح جمع شد و در پی آن هستیم که دفترچه درمانی را جمع کنیم و هر شخص به صورت آنلاین استحقاق سنجی کند.

وی درباره اجرای نسخه نویسی الکترونیک در سازمان تامین اجتماعی، گفت: از سال ۹۵ استارت نسخه نویسی الکترونیکی کلید خورد و به صورت تدریجی و پایلوت آغاز شد، هم اکنون نسخه نویسی الکترونیک در مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی ۱۰۰ درصد اجرا شده و دیگر نیاز به دفترچه‌های کاغذی نیست و کل نسخه به صورت الکترونیک نوشته می‌شود، مگر در مواقع خاص که داروخانه‌ها در تعطیلات بسته باشند و پزشک دارو را در دفترچه بیمه می‌نویسد و برای آن نیز تمهیداتی را در نظر گرفتیم که در روز‌های تعطیل نیز خدمات باز هم به صورت الکترونیکی انجام شود.

غفاری با بیان اینکه در حال حاضر نسخه نویسی الکترونیکی در بیمارستان‌های طرف قرارداد ما در ۳۰ استان کشور به طور ۱۰۰ درصد اجرا شده است، ادامه داد: در چند استان حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد نسخه نویسی الکترونیکی اجرا شده و برخی استان‌ها مانند استان تهران و البرز دیرتر وارد این طرح شدند و زیرساخت‌های لازم در آن‌ها دیرتر فراهم شد، به همین منظور کمی در اجرای نسخه نویسی الکترونیک عقب هستند، اما می‌توان گفت از ۱۵ مهر ماه این مشکل در این دو استان حل می‌شود و زیرساخت‌های لازم برای اجرای نسخه نویسی الکترونیک فراهم می‌شود.

بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی اگر مجدد با چنین تماس هایی روبه رو شدند می توانند موارد را طی تماس با شماره ۱۶۶۶ سازمان بیمه سلامت و شماره ۱۴۲۰ سازمان تامین اجتماعی گزارش دهند.

همچنین سردار لطفی رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره گفت:  این کلاهبرداری‌ها در دو بخش اتفاق می‌افتد؛ بخش عمده‌ای از این کلاهبرداری‌ها در فضای مجازی است که پلیس فتا ورود پیدا کرده و اقدامات خوبی در این خصوص انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه بخش دوم که مربوط به فضای حقیقی است دادسرا دستور داده و ما در حال پیگیری هستیم، افزود: هموطنان دقت کنند، هرکس که با این عنوان با آن‌ها تماس گرفت توجه نکنند اما اگر مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند به پلیس آگاهی مراجعه کرده حتماً این موضوع پیگیری خواهد شد همچنین چند پرونده در این خصوص در اختیار داریم و در حال بررسی این پرونده‌ها هستیم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی کرمی
۱۸:۳۸ ۲۴ مهر ۱۳۹۹
سلام
من یکی از کارفرمایان و کارآفرینان شهرستان سبزوار هستم
در خصوص
بیمه تامین اجتماعی و اشتباهات بازرسان و
اشتباهات محاسباتی در یکی از سازمان های خودم
۲ سال پیگیر هستم
و موفق شدم
ثابت کنم اشتباهات محاسباتی و بازرسی آنها را
و با پیگیری هایی که کردم
به یک نتیجه و نظریه رسیده ام که چطور می شود
یک سازمان تامین اجتماعی باشه و اشتباه کنه و من به عنوان کارفرما ۲ سال دنبال باشم که مشکل را درست کنم
چرا مانند بانک ها و بیمه های دیگر چند تا نباشند
که بتوان انتخاب کرد و سازمان مشتری مدار تر را انتخاب نمود
می خواستم در این خصوص مصاحبه ای انجام شود
امکان پذیر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۲۴ مهر ۱۳۹۹
تو قضیه بیمه کرونا بیمه سر یه عده رو کلاه گذاشتو بیمشونو به بهانه های مختلف ندادوبه قولی پرونده کرونارو شهریور بست اینم عاقبت ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
سلام
آخرین اخبار