آیا توزیع کالا برگ در حمایت از معیشت مردم موثر است؟

یک کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است، توزیع کالابرگ برای حمایت معیشتی از مردم در شرایط کنونی راهکار چندان مناسبی نیست و به نظر می‌رسد آسیب‌های آن بیشتر از مزایای این طرح باشد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ علی حیات‌نیا کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به صحبت‌هایی که درباره اختصاص کالا برگ الکترونیکی به خانوار‌ها و فراهم کردن امکان خرید کالا‌های اساسی با آن مطرح شده، گفت: استفاده از کالابرگ اکنون در بسیاری از کشور‌های دنیا منسوخ شده و به نظر نمی‌رسد راهکار چندان مناسبی در شرایط فعلی باشد.

او با اشاره به مزایا و معایب توزیع کالابرگ  گفت: یکی از مهمترین پیامد‌های منفی آن ایجاد فساد است، زیرا معمولا در طراحی ساختار‌های کوپنی همواره احتمال بروز فساد و فاصله گرفتن از هدف اصلی وجود دارد.

این کارشناس مسائل اقتصادی پیامد منفی دیگر اجرای این طرح را ایجاد صف‌های طولانی برای خرید کالا و اینکه گاهی ممکن است کالا‌های بی‌کیفیت به دست افراد نیازمند برسد دانست و یادآور شد: از سوی دیگر اگرچه این کالابرگ‌ها به صورت اعتبار خرید در نظر گرفته شده، اما افراد می‌توانند با پرداخت مقداری کارمزد آن را به پول نقد تبدیل کنند.

حیات‌نیا اضافه کرد: نقد شدن این اعتبار از یک سو می‌تواند باعث تورم شود و به علاوه دیگر مورد استفاده برای تامین مایحتاج عمومی خانوار قرار نگیرد و سرپرست خانواده آن را خرج مباحث دیگری کند.

او تاکید کرد: همچنین توزیع یارانه ۴۵ هزار تومانی بین خانوار‌ها چند سال است که در کشور اجرا شده و تجربه آن نشان می‌دهد هیچ تاثیری در رفاه و معیشت خانوار‌ها نداشته و طرح کالابرگ نیز ممکن است به همین روند دچار شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی درباره مزیت اجرای طرح کالابرگ نیز یادآور شد: برای برخی از خانوار‌ها همین رقم کم در نظر گرفته شده می‌تواند بخشی از نیاز‌های ماهیانه کالا‌های اساسی‌شان را تامین کند.

حیات‌نیا راهکار بهتر از توزیع کالابرگ را تلاش و برنامه‌ریزی دولت برای مهار تورم و رشد نقدینگی دانست و افزود: اگر این روند تورم ادامه پیدا کند، هیچکدام از این طرح‌ها جوابگو نخواهد بود، زیرا به همان نسبتی که یارانه به افراد تعلق می‌گیرد، از قدرت خرید آن‌ها کاسته می‌شود.

او بیان کرد: به علاوه با ادامه این روند، بخش بیشتری از دهک متوسط جامعه به سمت دهک پایین ریزش خواهند کرد.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۹:۵۰ ۱۳ مهر ۱۳۹۹
کالا برگ در توضیع عادلانه و کنترل قیمت ازمایشش را داده // طرح موفقی بود
Iran (Islamic Republic of)
علی*
۱۶:۱۹ ۱۳ مهر ۱۳۹۹
به گدا پول میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۱۳ مهر ۱۳۹۹
همه کشورها در حال پیشرفت هستند ما در حال پسرفت .
ترسم از روزی ست که جز جهان سوم هم بشمار نیاییم . هیچ کشوری مثل کشور ما همچین تورمی نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۱۳ مهر ۱۳۹۹
واقعا کارشناس های شما کارشناس هستن یا خودتون بهشون میگین کارشناس ؟؟ یارانه 45 تومنی واسه دوره احمدی نژاد بود که اون موقع جوابگو بود نه الان که قیمت همه چیز رفته بالا ولی یارانه 10 سال پیش رو هنوز دارن میدن. خب معلومه که نباید جواب بده. اگه دولت با عرضه ای داشته باشیم کالا برگ الکترونی جواب میده اگرم نداشته باشه هیچ طرحی جواب نمیده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۱۳ مهر ۱۳۹۹
دوباره برمیگردیم
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۲:۰۷ ۱۳ مهر ۱۳۹۹
خیر به هیچ وجه مثر نیست این روونش چون این مبلغی که در نظر گرفتن عملا صفره کمک 4 دلاری دولت قراره مثلا چه کمکی به معیشت مردم بکنه.تو کشور ما گردش پول به درستی انجام نمیشه یه سری از خانواده ها مبالغ هنگفتی دریافت میکنند یه سری هیچی همین مسئله هم باعث ایجاد فقر در کشور شده هم بین اقشار جامعه ایجاد فاصله و تنفر کرده
آخرین اخبار