معاون علمی و فناوری رئیس جمهور:

مسیر ورود استعدادهای دانش‌آموزی به عرصه دانش‌بنیان هموار است

ستاری گفت: مسیر ورود دانش‌آموزان دارای استعداد به عرصه دانش‌بنیان در حال ریل‌گذاری بوده و هموار است.

به گزارش خبرنگار  حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در هفتمین نشست از سلسله نشست‌های گفت‌وگوی هفته که با هدف ایجاد ارتباط و تعامل دو سویه بین وزارت آموزش ‌و پرورش و دستگاه‌های مختلف کشور و با موضوع گفت‌وگو بر محور تحول با حضور محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار کرد: زیست‌بوم مساعد ورود دانش‌آموز مستعد به عرصه دانش‌بنیان در حال ریل‌گذاری است و آماده هستیم بر بستر تعاملی اثربخش با وزارت آموزش و پرورش مسیر هدایت و پرورش استعداد‌ها و ورود به مسیر خلق ارزش افزوده و کارآفرینی فناورانه را هموار کنیم.

ستاری با اشاره به حمایت معاونت علمی و فناوری از ورود تجهیزات ایران‌ساخت به آموزش و پرورش، افزود: براساس تفاهم‌نامه‌ای که سال پیش به امضا رسید خرید تمام محصولات و تجهیزات از نمایشگاه ایران‌ساخت توسط واحد‌های تابعه وزارت آموزش و پرورش با حمایت ۵۰ درصدی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری همراه است؛ تلاش می‌کنیم بر بستر مدارس، پژوهش‌سرا‌ها و هنرستان‌ها، ضمن هدایت استعداد‌های دانش آموزان در مسیر نوآوری، این مجموعه‌ها را با محصولات دانش‌بنیان ایران‌ساخت تجهیز کنیم.

از کار افتادن دستگاه‌های هایتک در حوزه پژوهش مشکل اساسی است

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه داد: بسیاری از دانشگاه ها و مراکز علمی تا به امروز از تجهیزات آزمایشگاهی خود به خوبی استفاده نکرده‌اند و این دستگاه‌ها از کار افتاده است که برای به کارگیری مجدد آن ها باید هزینه‌های سنگینی را متحمل شویم.

او افزود: افرادی که در راس امور هستند باید بدانند که نمی توان به همین سادگی دستگاه های هایتک را راه اندازی کرد. از کار افتادن این دستگاه ها در حوزه پژوهش مشکل اساسی  محسوب می‌شود. البته این خرابی‌ها  موجب شده است تا ما ایجاد شبکه آزمایشگاهی راهبردی را به صورت جدی  پیگیری کنیم.

ستاری بیان کرد: تاکنون بیش از ۱۶ هزار دستگاه هایتک در شبکه آزمایشگاهی ایجاد شده است. در حال حاضر مشاهده می کنیم با وجود اینکه  دستگاه‌ های هایتک موجود در بخش‌های خصوصی بسیار کم‌تر از مراکز دولتی و دانشگاهی است، اما این مراکز بیشترین سرویس دهی ( ۴۵ درصد) را دارند، زیرا بخش‌ خصوصی به تمام مشکلات و نیاز‌های خود اشراف دارد و با توجه به مشکلات خود دستگاه  مورد نیاز را خریداری می‌کند.

او گفت: همواره باید به شخصی که پژوهش را انجام می‌دهد توجه ویژه داشته باشیم زیرا دستگاه تنها یک ابزار است که می‌توان از هر راهی آن را تهیه کرد. شبکه راهبردی فناوری در واقع به بلوغی رسیده که بیش از ۱۰۰ هزار نفر خواهان دارد و حدود ۶ هزار شرکت و ۹۵ هزار نفر مستقل عضو این شبکه هستند. به افراد عضو هیئت علمی در این شبکه راهبردی حدود ۵۰ درصد تخفیف می‌دهیم وحتی اگر ظرفیت هایشان تمام شد آن را تمدید خواهیم کرد. 


بیشتر بخوانید


ستاری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به هر میزانی که شده باید بازار بزرگی برای شرکت‌های دانش بنیانی که تجهیزات پژوهش‌سرا‌ها، هنرستان‌ها  و آزمایشگاه‌ها را تولید می‌کنند، فراهم کنیم. این همکاری ها  منجر به  توسعه فرهنگ کارآفرینی، استعدادیابی و طرح شهاب شده  که  چند سال است با حمایت بنیاد ملی نخبگان و یاری آموزش پرورش در حال توسعه هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار