#تولیدبان/

دلیل گرانی فرش ماشینی مشخص شد

افزایش قابل توجه قیمت مواد اولیه سبب کاهش تولید "نخ اکریلیک" مورد نیاز کارخانه‌های بافنده فرش ماشینی و در نهایت گرانی محصول نهایی شده است.

به گزارش خبرنگار تولیدبان گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، افزایش بیش از ۳۰۰ درصدی قیمت مواد اولیه سبب کاهش تولید "نخ اکریلیک" مورد نیاز کارخانه‌های بافنده فرش ماشینی شده است.  این روز‌ها  فرش ماشینی هم مثل بسیاری از کالا‌های دیگر شاهد افزایش قیمت چشمگیر بوده که در این گزارش به بررسی علت این موضوع می پردازیم.

یکی از خریداران فرش ماشینی درباره گران شدن این کالا به خبرنگار تولیدبان گفت: کارگری هستم که دخترم در شرف ازدواج است،  برای خرید فرش جهیزیه به مرکز خرید فرش آمده ایم، ولی هر چقدر می‌گردیم نمی‌توانیم فرشی با قیمت مناسب پیدا کنیم.

وی ادامه داد: حتی قیمت ارزان‌ترین فرش هم از حقوق یک ماه من بیشتر است؛ یک تخته فرش ۱۲ متری که ارزان و با کیفیت باشد، ۴ میلیون تومان است و حقوق من ماهی ۳ و نیم میلیون تومان، یعنی من فقط برای خرید ۲ تخته فرش جهیزیه باید ۳ ماه کار کنم.

کارخانه تولید "نخ اکریلیک" که گرفتار ربح مرکب بانکی است

شریعت، مسئول امور حقوقی یکی از شرکت های تولیدکننده نخ اکریلیک، در باره دلایل گران شدن "نخ اکریلیک" در گفت‌وگو با خبرنگار تولیدبان  باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: فعالیت شرکت ما در زمینه تولید "نخ اکریلیک" فرش ماشینی و "تاپس اکریلیک" مورد نیاز صنایع گوناگون نساجی است که البته مدت هاست به دلیل وضعیت بازار سفارش "تاپس اکریلیک" وجود ندارد و فقط نخ فرش تولید می‌کنیم.
 
نخ اکریلیک
نخ اکریلیک

وی افزود: این شرکت می‌تواند در مجموع ۱۰ هزار تن در سال تولید داشته باشد که اگر خیلی خوشبینانه بگویم در شرایط فعلی این رقم در نهایت ۲ هزار تن در سال است که البته آنقدر شرایط این صنعت وخیم است که باز هم تولید کننده نمونه هستیم.

شریعت در ادامه گفت: کارخانه این شرکت سه سال پیش به دلیل نوسانات بازار با بحران مالی مواجه شد و در حال تعطیل شدن بود که با تلاش بسیار آن را فعال نگه داشتیم، اما متاسفانه مجبور به تعدیل نیمی از ۴۰۰ نفر نیروی کار این کارخانه شدیم.

وی در مورد مشکلات تأمین مواد اولیه گفت: فارغ از این که شرکت پلی اکریل هم در حال تولید الیاف اولیه است، متاسفانه مواد اولیه ما ۱۰۰ درصد وارداتی است، چون پلی اکریل حتی تأمین کننده یک درصد از نیاز کارخانجات داخلی هم نیست که آن هم به کارخانه ما نمی‌رسد و وارد بازار آزاد می‌شود که خرید از بازار آزاد مرقوم به صرفه نیست؛ ضمن این که مرغوبیت مورد نیاز را هم تأمین نمی‌کند.

این تولیدکننده در ادامه گفت: شرکت سرمایه در گردش خود را به دلیل افزایش سرسام آور قیمت مواد اولیه از دست داده است؛ مواد اولیه‌ای که سه سال پیش هر کیلو ۹ هزار و ۷۰۰ تومان بوده و هم اکنون هر کیلو ۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و فقط از طریق واردات به دست ما می‌رسد.

وی افزود:  ما نمی‌توانیم ثبت سفارش واردات مواد اولیه انجام بدهیم، چون پس از بحران مالی که با آن مواجه شدیم، بانک‌ها علیه ما دست به اقدامات اجرایی زدند و متاسفانه تمام حساب‌های حقوقی شرکت مسدود و بسیاری از اموال و املاک شرکت هم توقیف شد، در حال حاضر هیچ حساب بانکی حقوقی فعالی نداریم و مجبوریم یک حساب شخص حقیقی را به امور دارایی معرفی کنیم و نقل و انتقالات مالی را به وسیله آن حساب انجام می‌دهیم.

این تولید کننده همچنین بیان کرد: هیچ یک از طرف‌های خارجی حاضر به فروش مواد اولیه به شرکت ما نیستند و تنها دلیل آن هم نداشتن حساب بانکی حقوقی است و حتی اگر بر فرض ، ما یک حساب حقوقی هم داشته باشیم، هیچ سرمایه گذاری جرات واریز سرمایه به این حساب را ندارد، چون می‌داند قبل از این که سرمایه اش به طرف خارجی برسد، بانک‌ها به عنوان طلب آن را مصادره می‌کنند.

بدهی های بانکی که دست تولید کننده را برای تولید بست!

وی در ادامه گفت:  متاسفانه ما گرفتار ربح مرکب بانکی شده ایم و اصلا نمی‌دانیم  بانک‌ها بر چه اساسی بدهی ما را این گونه محاسبه می‌کنند؟ مثلا از یکی از این بانک‌ها مبلغی را به عنوان وام دریافت کردیم که تاکنون ۲ برابر آن را پرداخت کرده ایم، اما هنوز بانک می‌گوید باید ۴ میلیارد دیگر پرداخت کنید و اکنون روزی ۳۰ میلیون تومان بدهی ما افزوده می‌شود که با این شرایط دیگر نمی‌توانیم به کار خود با همین ظرفیت کم هم ادامه بدهیم.

شریعت همچنین گفت: ما برای حل مشکل واردات مواد اولیه، به اجبار از طریق شرکت‌های دیگر مواد اولیه را وارد می‌کنیم و به آن‌ها هم کارمزد واردات پرداخت می‌کنیم یعنی سالیانه حداقل ۲ تا ۳ برابر درآمد فعلی را از دست می‌دهیم، چون نمی‌توانیم ثبت سفارش واردات انجام بدهیم.

وی افزود: در سه سال گذشته به نهاد‌های مختلفی مراجعه کردیم، اما هیچ کمکی از هیچ نهادی به ما نشده است حتی دادگستری استان هم دستور رئیس قوه قضائیه را مبنی بر حمایت از شرکت ما درست اجرا نکرد.

این تولیدکننده در مورد درخواست خود از نهاد‌های متولی گفت: اکنون ۸ ماه معوقات در پرداخت حقوق و اعتصابات کارگری داریم و تنها درخواستمان این است که سرمایه در گردش و اجازه ثبت سفارش به ما بدهند و با هر شرایطی که خودشان تعیین می‌کنند بر کار ما نظارت داشته باشند تا بتوانیم حداقل از بیکاری ۲۰۰ نفری که در حال حاضر با ما کار می‌کنند جلوگیری کنیم.

لازم به ذکر است؛ قانون تسهیل تسویه بدهی بدهکاران معروف به قانون حذف "ربح مرکب" سال گذشته از سوی بانک مرکزی به شبکه بانکی ابلاغ شده است. ربح مرکب به سودی گفته می‌شود که بانک از سود، سود بگیرد.

پلی اکریل ایران توانایی تامین مواد اولیه مورد نیاز را ندارد

شرکت پلی اکریل ایران به عنوان یک شرکت سهامی عام در سال ۱۳۵۳ با هدف تولید الیاف اکریلیک، نخ و الیاف پلی استر شروع به کار کرد و تولیدات ۱۰ شرکت اقماری آن به عنوان مواد اولیه در شرکت‌های نساجی و تولید پتو و فرش که ۴۰۰ واحد کوچک و بزرگ را شامل می‌شود مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این واحد تولیدی اوایل سال ۱۳۹۵ با برخی مشکلات مدیریتی و ناتوانی در پرداخت حقوق کارگران رو به رو شد و با درخواست استاندار اصفهان و موافقت وزرای صنعت، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تحت پوشش هیئت حمایت از صنایع قرار گرفت و این هیئت نیز به منظور تسریع در اجرای عملیات احیای فرایند تولید، سریعا اعضای هیئت اجرایی کارخانه را منصوب کرد، اما با گذشت ۴ سال مشکلات این شرکت به قوت خود باقی مانده است.
 

یکی از سهامداران این شرکت به خبرنگار تولیدبان باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنا به گفته هیئت مدیره جدید، شورای تامین با اعطای اختیارات کامل از وی دعوت به همکاری کرده است، ولی متاسفانه طی چند ماه اخیر آنچه توسط سهامداران و کارگران شرکت مشاهده می‌شود جدال بین هیئت مدیره و هیئت اجرایی مستقر در کارخانه است.

وی افزود: این هیئت اجرایی طی چهار سال اخیر از ارائه هرگونه گزارش رسمی خودداری کرده و سهامداران در جریان روند امور شرکت اعم از خرید مواد اولیه و تولید و فروش محصولات نیستند.

این سهامدار پلی اکریل ادامه داد: این شرکت دو مشکل عمده دارد. مشکل در مالکیت و عدم توفیق در بازپس گیری کارخانه از هیئت اجرایی وزارت صمت از جمله این موارد است.

واگذاری شرکتی مهم به اَبَر بدهکار بانکی!

وی بیان کرد: این شرکت طی سالیان اخیر به یکی از بدهکاران بزرگ بانکی واگذار شد که پس از فوت او مالکیت سهم دارای کش و قوس‌های زیادی شده که به پیچیدگی پرونده افزوده است. هیئت اجرایی صمت هم که از سال ۹۵ در کارخانه حضور دارند هنوز اختیارات را به هیئت مدیره جدید واگذار نکرده اند؛ جالب آن است که ریاست کل این هیئت در سفری که به اصفهان داشت آمادگی وزارت صمت را مبنی بر واگذاری کارخانه به هیئت مدیره اعلام کرد، اما متاسفانه برخی مقامات استان به جای استقبال از این پیشنهاد با آن مخالفت کردند.

حل نشدن این دو مشکل منجر به رکود شرکت و تعطیلی و یا نیمه تعطیلی برخی خطوط تولید شده به طوری که تولید کارخانه بسیار پایین‌تر از ظرفیت اسمی آن است در حالی که با توجه به مشکلات تحریمی فعلی، صنایع نساجی کشور نیاز مبرمی به این محصولات دارند.

براساس سند چشم انداز ۱۴۰۴ کشور، میزان تولید الیاف پلی اکریلونیتریل (اکریلیک) باید به ۱۵۰ هزار تن در سال برسد. این در حالی است که تنها تولیدکننده این الیاف در کشور همان طور که اشاره شد، شرکت پلی اکریل ایران است که ظرفیت اسمی تولید آن در کارخانه اکریلیک شماره یک و شرکت الیاف زاینده رود (اکریلیک شماره دو) به ترتیب ۲۵ هزارتن و ۳۶ هزار تن در سال است و تولید فعلی آن هم از ظرفیت اسمی بسیار پایین‌تر است.

انتهای پیام/
برچسب ها: قیمت فرش ، فرش دستباف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۲۱:۳۱ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
تمام سهامداران این شرکت تو این 2 سال اخیر رو از بین بردند. قیمت سهامش تو بورس هنوز اندازه 1 سال قبل شایدم بیشتر. با این تورم و گرونی. خدا لعنتتون که همه جوره جلو پیشرفت رو میگیرن... این از قیمت تابلوی سهم.. اون از عدم تامین مواد AN چند وقت دیگه هم کارخونه رو واگذار میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۵ ۱۴ مهر ۱۳۹۹
الله اعلم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۸ ۱۴ مهر ۱۳۹۹
الله اعلم
Iran (Islamic Republic of)
یاسر
۲۱:۱۱ ۱۴ مهر ۱۳۹۹
ربح مرکب یعنی چه طرف وام بانک رفته به کار دیگه بیش از چند برابر سود کرده ولی نمیخواد پول بانک رو بده چرا چون سود بانک دربالاترین نرخ که ۱۸است با جریمه ۶درصدی میشه ۲۴که باز هم از نرخ تورم ما کمتر است تا مظلوم نمایی میکنه و بانک را ظالم میخوانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۱۴ مهر ۱۳۹۹
تا زمانی که ثبات اقتصادی وجود نداشته باشه هیچی ارزون نمیشه تازمانی که تولید کننده احساس امنیت از سرمایش وقدرت خریدش نکند آش و کاسه همین همه ما از بی درو گیکر بودن مملکت رنج می بریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۸ ۱۴ مهر ۱۳۹۹
تازه فهمیدید چرا ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۱۴ مهر ۱۳۹۹
ما را بگو سهامدار این شرکتیم آخه کسی به فکر سهامدار بیچاره هست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۹ ۱۴ مهر ۱۳۹۹
کسی به فکر این مردم بیچاره نیست. به جای اینکه مشکل حل کنن و موانع تولیدو بردارن هر مسئولی به فکر جیب خودش
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۶:۲۸ ۱۴ مهر ۱۳۹۹
شماتولید کننده ها ازدولت وام می گیریدولی پس نمیدهید،بعد جریمه میشید.کالایتان راگران می کنید تاوان بانک را ازجیب مردم پرداخت میکنید. اقتصادکشور را شما تولید کننده ها بااحتکارکردن کالابه هم ریختین.عامل تورم خود شما تولید کننده ها هستین،تحریم برایتان نان خانه شده .به بهانه ی تحریم هرجور دلتان می خواد می فروشید
Germany
حسین
۱۵:۰۴ ۱۴ مهر ۱۳۹۹
درسال جهش تولید باید دولت و قوه قضاییه مشکل مالکیت، بدهی ها و تامین مواد اولیه این شرکت بزرگ و قدیمی رو حل کنند تاتولید رونق بگیره و برای پرسنل این شرکت اشتغال ایجاد بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۱۴ مهر ۱۳۹۹
فراش کجائی؟
Germany
مهدی
۱۴:۳۲ ۱۴ مهر ۱۳۹۹
واقعا جای سوال داره چرا نمخان مسولین استان این کارخانه سرپا بشه مافیای نساجی وجود‌داره‌ که‌نمیخان بذارن این کارخانه سرپاشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۱۴ مهر ۱۳۹۹
خب خدا رو شکر این یکی مونده بود که اون هم اومد کنار بقیه اقلام. خدا به داد قشر ندار و بیچاره برسه.‌
Iran (Islamic Republic of)
سهامدار
۱۲:۵۳ ۱۴ مهر ۱۳۹۹
بیشتر بررسی شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۱۴ مهر ۱۳۹۹
درستهم. گران شده ولی چرا سود بالای صد در صد را کسی ازش حرف نمی زنه .من خودم کارگر کارخانه فرشم .هر فرش را بالای ۲ برابر قیمت تمام شده به فروش می رسونند البته مواد اولیه هم همینه پس شما ببینید ما چند برابر قیمت داریم جنس می خریم .برای همین شدیم گرانترین کشور دنیا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۱۴ مهر ۱۳۹۹
دولت بایدفکری کنه گرانی علتش ازمواداولیه اون کلایاجنسه مااگه گرانیمو ن حل میشددیگه مشکلی نداشتیم
Netherlands
ناشناس
۱۱:۴۵ ۱۴ مهر ۱۳۹۹
دلیل همه گرانی ها یک چیز است:بی خیالی مسئولین
Germany
الیاس دولتی
۱۱:۱۶ ۱۴ مهر ۱۳۹۹
با سلام از تیم باشگاه خبرنگاران جوان تقاضا داریم که به این پرونده پر پیچ و خم رسیدگی کنند و ریشه فساد را هر چه سریعتر ازین کارخانه جدا کنند! این شرکت 100% شرکت تولید کننده هست اما دریغ از ذره ای حمایت!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۱۴ مهر ۱۳۹۹
سلام
آقا اااا علت گرانیهای کالاهای دیگه مشخص نشد هنوز داره میره بالا فرشم اضافه شد
عجب!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۱۴ مهر ۱۳۹۹
علت گرانی ارز ،سکه وطلا ، خودرو ، لوازم خانگی ، موادغدایی و... در ایران فقط جهت پرنمودن جیب دولت تدبیر و امید است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۱۴ مهر ۱۳۹۹
خوبه حالا
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۰:۰۵ ۱۴ مهر ۱۳۹۹
شش متری شده ۵۷۰۰
Iran (Islamic Republic of)
m
۱۰:۰۰ ۱۴ مهر ۱۳۹۹
خب ؛ خدارو شککککراین یکی دلیلش مشخص شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۱۴ مهر ۱۳۹۹
خدا رو شکر که این گزارش رو منتشر کردید چند وقت بود داشتم فکر می‌کردم که چرا یه جفت فرش ماشینی چرا شده 18 میلیون
ممنون که پاسخ دادید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۱۴ مهر ۱۳۹۹
یعنی قرار نیست ارزون بشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۱۴ مهر ۱۳۹۹
الیاف و مواد مورد نیاز قابل تولید در داخل نیست؟
راه حل چیه؟
یه زمانی فرش ماشینی جایگزین فرش دستباف بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۱۴ مهر ۱۳۹۹
فقط می تونم بگم متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۰۹:۰۸ ۱۴ مهر ۱۳۹۹
نخی که فرش های موجود با آن بافته شده 2 یا 3 سال پیش خریداری شده افزایش قیمت فعلی باید برای فرشهای اینده باشد لطفا توجیه نکنید
Canada
محمد.ن.ک
۰۹:۰۷ ۱۴ مهر ۱۳۹۹
این هم از سلطان نخ.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۴ ۱۴ مهر ۱۳۹۹
ما دنبال دلیل تراشی های شما برای گرونی نیستیم. ما انتظار داریم ارزون بشه. روی ثروت خوابیدیم داریم با بدبختی زندگی میکنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ali
۰۸:۴۲ ۱۴ مهر ۱۳۹۹
هر چی رو بخوان گرون کنن بهانه مواد اولیه رو بهش می چسبونن مگه مواد اولیه رو خودمون تولید نمی کنیم .اتفاقی برا ذخایرمون افتاده خبر نداریم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۵ ۱۴ مهر ۱۳۹۹
دراین کشور جی گرون نشده!!! حالا دست گذاشتید روی فرش!!؟؟؟؟ اینها همش سیاست گرانفروشیه!؟!؟
Iran (Islamic Republic of)
افشین
۰۸:۲۲ ۱۴ مهر ۱۳۹۹
با سلام
احتراما بنده تمام سرمایه زندگی ام را در _سهم پلی اکریل_ که در حال برگشت از تعطیلی به تولید میباشد.
در سال جهش تولید ، سرمایه گذاری نموده ام.
لکن با کارشکنی و مدیریت چند گانه و عدم تامین مواد اولیه شرکت پلی اکریل در حال ورشکستگی میباشم.
خواهشا بداد امثال بنده برسید‌
با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۵ ۱۴ مهر ۱۳۹۹
خداوکیل خوب بلد هستید مجوز گرونی رو چطور
صادر کنید
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۰۸:۰۱ ۱۴ مهر ۱۳۹۹
هرکی شب بدخواب میشه برای اینکه حوصله اش سرنره پیش خودش میگه فردا جنسمو گران میکنم شماهم گران بکن کی به کیه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۹ ۱۴ مهر ۱۳۹۹
فرش خواسیم بخریم گفتن ۷ و نیم دیگه از فکرشم اومدیم بیرون
Iran (Islamic Republic of)
شاکر
۰۷:۴۴ ۱۴ مهر ۱۳۹۹
خب خدا رو شکر که علت گرانی یک از اجناس مصرفی مشخص شد . لطف کنید علت گرانی سکه ، طلا ، ارز خودرو ، کره ، مرغ ، روغن ، قند ، شکر ، چای ، برنج ، روغن و......... رو هم مشخص کنید . سپاسگزار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۹ ۱۴ مهر ۱۳۹۹
خب خدا رو صدهزار مرتبه شکر که علت گرانی ها یکی یکی داره مشخص میشه، آهای مردم نگران نباشید،به آینده ای نه چندان دور امیدوار باشید هر چیزی 100سال اولش سخته،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۵ ۱۴ مهر ۱۳۹۹
باز هم پای دولت در میان است
Iran (Islamic Republic of)
یاورشلیله
۰۱:۳۶ ۱۴ مهر ۱۳۹۹
عرض ادب:
اگر به راستی نگران تولید داخل و اقتصاد کشور هستیم باید قوه قضاییه مستقیم به موضوع کارخانه پلی اکرلیک ورود کند که هم موجب عدم خروج ارز شویم و هم از بیکاری افراد جلوگیری شود و هم مانع ماضرر شدن ماسهامداران شود ممنون
آخرین اخبار