سیر پیشرفت سامانه موشکی ایران روی «برد بلند» / هر آنچه از موشک حاج قاسم باید بدانید

مستند «برد بلند»، روایتی جذاب و غرورآفرین از سیر پیشرفت سامانه موشکی جمهوری اسلامی ایران از آغاز تاکنون است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، توانمندی نظامی و دفاعی کشور، بدون شک یکی از مهم‌ترین محور‌های راهبرد نظامی جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تهدیدات است. همین‌طور بر اساس مولفه‌های قدرت، توان موشکی به عنوان یکی از مهم‌ترین عامل بازدارنده تهاجم نظامی قرار دارد.

در شرایطی که قدرت نظامی بازدارنده ایران و توان مقابله کشور با هرگونه تهدید نظامی این روز‌ها محور بحث روز است، بررسی تکنولوژی موشک‌های ایران نشان می‌دهد برد این موشک‌ها به دورترین نقاط می‌رسد و این توان دفاعی باعث ناامیدی دشمنان در حمله نظامی به خاک و تاسیسات حیاتی کشورمان شده‌است.

حتی در برخی حوزه‌های صنعت موشک، ایران رقیبی برای خودش ندارد. همین دغدغه‌مندی باعث شد سیدمحمد حسینی به سراغ ساخت مستند تک قسمتی «برد بلند» برود که امروز ساعت ۱۵ از شبکه پنج سیما پخش می‌شود. او که تهیه‌کنندگی و کارگردانی این مستند را به عهده دارد، قرار است روایتی جذاب و غرورآفرین از سیر پیشرفت موشکی جمهوری اسلامی ایران از آغاز تاکنون را برای مخاطبان بیان کند و داستان ابرقدرتی موشکی که در شرایط جنگ و تحریم از صفر شروع کرد را بگوید.

در این مستند تک قسمتی، ضمن تشریح دلایل مجهز نبودن ارتش شاهنشاهی به موشک، تحلیلی از جدیدترین دستاورد‌های موشکی کشور از جمله موشک بالستیک حاج‌قاسم و مزرعه موشکی نیز ارائه خواهد شد. به همین دلیل با حسینی، تهیه‌کننده و کارگردان این مستند به گفتگو نشسته‌ایم.

داستان چطور از صفر آغاز شد
دغدغه ساخت مستندی درباره قدرت صنعت موشکی ایران را در ذهن داشتم. البته در خصوص حوزه موشک، آثاری در قالب مختلف ساخته و صحبت هم زیاد شده‌است، اما ما از زاویه‌ای وارد شده‌ایم که دو نکته را روشن کنیم. این‌که می‌گوییم ما از صفر قدرت صنعت موشک را شروع کردیم، واقعیتی است که ممکن است برای برخی مملوس نباشد و برایشان ابهام داشته‌باشد؛ بنابراین ما پاسخگوی این ابهام هستیم، زیرا قدرت صنعت موشکی ایران از نقطه صفر بعد از انقلاب شروع شد. به همین دلیل باورپذیری برای برخی‌ها سخت است. در این مستند به این موضوع پرداختیم و آن را برای مخاطبان تبیین کرده‌ایم که چطور کشوری در شرایط تحریم و جنگ این کار را کرده‌است؟ در این مستند به قبل از انقلاب و قرارداد خرید سلاح از سفر نیکسون اشاره کرده‌ایم که آمریکایی‌ها در این قرارداد، فروش موشک را ممنوع کرده و حتی آمریکا به شاه گفته‌بود موشک خط قرمز است و ما آن مقطع حتی موشک با برد بالای ۶۰ کیلومتر نداشتیم. واقعیت این است ما تا سال ۶۳ که عراق به ما حمله می‌کرد، حتی یک موشک هم نداشتیم. ما از این زاویه هم در این مستند وارد شدیم.

روایت متفاوت از پیشرفت ایران
در برد بلند می‌بینیم چطور از نقطه صفر به ابرقدرت در صنعت موشک رسیده‌ایم، حتی در خیلی از حوزه‌ها از این صنعت یک یا دو کشور رقیب داریم یا اصلاً رقیب نداریم. کشوری در دنیا نیست که به روش آیرودینامیک موشک بالستیک را کنترل کند و ایران در این حوزه بی‌رقیب است. یا در قضیه مزرعه موشکی که آمریکا و روسیه کار کرده‌اند، اما مدل و روش ایران از آن‌ها در مزرعه موشک تفاوت دارد و حتی جلوتر است. ما در مستند برد بلند به این موضوع هم می‌پردازیم که قدرت اول موشک منطقه و قدرت هفتم موشک دنیا هستیم و به این عوامل خواهیم پرداخت که چطور از نقطه صفر به این اوج رسیده‌ایم. روایت این مستند کاملاً برای مخاطبان متفاوت است و در قالب روایتی شیرین به پیشرفت ایران می‌پردازیم. همچنین به این نکته می‌پردازیم که خواستن، توانستن است و ایران می‌تواند در هر حوزه‌ای صاحب موفقیت شود.

نشان دادن تصاویر خاص
در این مستند با آقایان محمد شلتوکی و مهدی بختیاری صحبت کرده‌ایم که خبرنگار و کارشناس حوزه دفاعی هستند. در مجموع کار تحقیق و پژوهش این مستند تک‌قسمتی بسیار سنگین بود و سعی کرده‌ایم بیشتر به استناد‌ها اکتفا کنیم تا روایت کاملا برای مخاطبان ملموس باشد. به همین دلیل کار بسیار زمانبری بود و تصاویر این مستند روایی، از آرشیو و منابع خبری صدا و سیما و اینترنت بود؛ اما سعی کرده‌ایم تصاویر خاصی پیدا کنیم که تماشای آن برای مخاطبان جالب باشد. در شیوه روایت این مستند از ریتم تندی استفاده کردیم تا مخاطب متوجه گذر زمان نباشد.


بیشتر بخوانید


چرا در یک قسمت؟
ممکن است این سوال برای مخاطبان شکل بگیرد که چرا این مستند در یک قسمت ساخته شده‌است. ما تلاش کرده‌ایم به جنبه‌های پیشرفت صنعت موشکی ایران به صورت مختصر و مفید عمل کنیم. گرچه این مستند قابلیت پرداخت در چند قسمت را دارد، اما می‌خواستیم با یک روایت موجز، اما مفید مستند تماشایی از ابرقدرت موشکی ایران برای مخاطبان به تصویر کشیم.

چه خبر از موشک‌های حاج قاسم و مزرعه موشکی؟
صحنه‌های آرشیوی مستند برد بلند بر اساس الگویی تعریف شده‌است و منابع آرشیوی ما کافی بود. ما در مستند برد بلند نگاه رویدادی به حوزه قدرت نظامی داشتیم و این مستند رویداد محور است و رونمایی از موشک‌های جدید حاج قاسم و مزرعه موشک هم بهانه‌ای بود تا وارد این ماجرا شویم. در مجموع در مستند برد بلند به سامانه کنترلی موشک‌های بالستیک می‌پردازیم که ایران از روش‌های آیرودینامیک استفاده می‌کنیم.

در حالی که در دنیا سامانه‌کنترلی موشک‌های بالستیک بر اساس ماهواره است. یا در حمله به عین‌الاسد به این موضوع مردم توجه نکردند که وقتی ایران حمله کرد، دست برتر جنگ الکترونیک مطرح بود و این‌که ایران توانست سامانه کنترلی آمریکا را مختل کند. یا موشک‌های اژدر حوت معروف به ماهی نهنگ‌ها را فقط ایران و روسیه دارد و سرعت بالایی هم این اژدر دریایی دارد. به این موضوع هم می‌پردازیم.

موشک حاج قاسم چیست؟
موشک شهید حاج قاسم با نام کامل: «موشک بالستیک شهید حاج قاسم سلیمانی» ساخت ایران است که ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ از آن رونمایی شد. این موشک، جدیدترین موشک بالستیک ایرانی است که دارای برد ۱٬۴۰۰ (تا ۱٬۸۰۰) کیلومتر است و نسل جدید موشک‌های نقطه‌زن فاتح ۱۱۰ محسوب می‌شود و دارای قابلیت عبور از سامانه‌های دفاع موشکی است.

منبع: روزنامه جام جم

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.