پیام‌های تسلیت مقامات کشوری و شخصیت‌های خارجی در پی درگذشت استاد شجریان

جمعی از مقامات کشوری و شخصیت‌های داخلی و خارجی درپی درگذشت استاد محمدرضا شجریان پیام‌های تسلیتی صادر کردند.

به گزارش  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  در پی درگذشت استاد محمدرضا شجریان خواننده و مدرس موسیقی سنتی ایران مقامات، شخصیت‌ها و چهره‌های داخلی و خارجی پیام‌های تسلیت و همدردی صادر کردند که در ادامه تقدیم می‌شود؛

علی لاریجانی مشاور مقام معظم رهبری در پیامی درگذشت استاد شجریان را تسلیت گفت و نوشت:

«انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت هنرمند بلند آوازه و صاحب سبک کشورمان، استاد شجریان را به ملت عزیز، بخصوص هنرمندان فرهیخته و خانواده محترم ایشان تسلیت عرض می کنم.

صدای آشنای او از میراث اسلامی، ایرانی در دلها آرام گرفته و به یادگار می ماند. یادش گرامی باد.

از خداوند رحیم می خواهم که این سفر کرده گرامی را به نیکی بپذیرد و مورد غفران خویش قرار دهد.

علی لاریجانی

مشاور مقام معظم رهبری»

 

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پی درگذشت استاد محمدرضا شجریان استاد آواز ایران در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشت: «‏هنرمند محبوب و استاد بی‌بدیل آواز ایران را به ملت شریف و هنردوست کشورمان تسلیت عرض می‌کنم. استاد محمدرضا شجریان از جایگاهی رفیع در سپهر هنر ایران‌زمین برخوردار بود و درگذشت ایشان، ضایعه‌ای جانکاه و غیرقابل جبران است. خاطره جمعی ایرانیان، مشحون از لحظات فراموش‌نشدنی و گرانقدری است که با نغمه‌های دلنشین آن مرحوم رقم خورده است. یاد شجریان در قلب ایرانیان ماندنی است و نامش تا همیشه در تاریخ این سرزمین خواهد درخشید.

از درگاه خداوند متعال برای ایشان آرزوی رحمت و غفران و برای خانواده گرامی‌شان، آرزوی صبر و تسلی خاطر می‌کنم.»

 

لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور نیز در پیام خود آورده است:

«به نام خداوند جان آفرین

ز ملک تا ملکوتش حجاب بردارند

هر آن که خدمت جام جهان نما بکند

درگذشت گوهر یگانه هنر آواز، زنده یاد استاد محمدرضا شجریان را به ملت شریف ایران و خانواده ارجمند ایشان تسلیت عرض می کنم.

استاد شجریان را نه تنها برای هنر بی همتایش که برای نقش انکارناپذیرش در تعمیق باورهای متعالی، مفاهیم عرفانی، ارزشهای اخلاقی و انسانی و نیز ترویج زبان، فرهنگ و ادب فارسی می ستاییم.


بزرگانی چون او، بخش جدایی ناپذیر فرهنگ و هنر و هویت این سر زمین کهن و این ملت بزرگ هستند.

روحش شاد و یادش گرامی باد»

 

محمدرضا عارف عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در پیامی ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت استاد شجریان نوشته است؛

«دلشده سرای امید سر بر آستان جانان نهاد و فرهنگ و ملتی را داغدار عروجش کرد.

استاد محمدرضا شجریان، خسرو آواز ایران که صدای او با فرهنگ و هویت ملی ما ایرانیان عجین شده است و با صدای آسمانی و ملکوتی خود چه آن زمان که "ربنا" را مژده مبارک ماه رمضان ساخت و چه آن هنگام که با "مرغ سحر"ش زمزمه مشترک برای همه ما ساخت، تنها و تنها برای این مردم و مرز و بوم خواند و هدفی جز اشاعه فرهنگ اصیل ایرانی نداشت و چه اندوهبار که با کج سلیقگی مدیران صدا و سیما در سالیان اخیر مردم ایران در زمان افطار از شنیدن ربنای استاد از این رسانه محروم ماندند.

با قلبی آکنده از اندوه غم فقدان استاد بزرگ ایران زمین، این ضایعه را به تمامی ملت ایران، دوستداران و ارادتمندان ایشان، فرزندان این استاد بزرگوار، به ویژه آقای همایون شجریان و سایر بازماندگان محترم تسلیت عرض می‌نمایم و برای آن مرحوم غفران الهی از درگاه خداوند متعال مسالت دارم.»

 

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در پیام خود به مناسبت درگذشت استاد شجریان نوشته است: 

«بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

ارغنون ساز فلک رهزن اهل هنر است

چون از این غصه ننالیم و چرا نخروشیم

با دریغ و افسوس بسیار اطلاع یافتم که خسرو آواز ایران و نماد و نماینده اصیل فرهنگ و تمدن ایران زمین حضرت استاد محمدرضا شجریان جامه از این خاکدان بر گرفته و به دیدار معشوق شتافته است.

این اندوه برای ایرانیان و دوستداران فرهنگ و ادب پارسی بر جای خواهد ماند که از فیض وجود عزیزش محروم شدند.

بی‌گمان آثار جاودان و ماندگار نگین هنر ایران زمین مانند نیایش جاودانه ربنای او در حافظه تاریخی ملت تمدن ساز و هنر پرور ایران برای هماره تاریخ جاودان خواهد ماند.

اینجانب ضمن عرض تسلیت به هموطنان عزیز و دوستداران فرهنگ و ادبیات پارسی و ابراز همدردی عمیق با خانواده جلیل القدر شجریان، از درگاه یگانه هستی بخش برای قله رفیع هنر ایرانی، علوّ درجات و همنشینی با ابرار و نیکان مسئلت می نمایم.»

 

سفارت جمهوری آذربایجان در تهران نیز ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت استاد شجریان نوشت:

«درگذشت ترنم ماندگار ایران موجب تأثر و تأسف عمیق گردید. سفارت جمهوری آذربایجان در تهران فقدان غم انگیز استاد محمدرضا شجریان را به خانواده محترم، به ویژه یادگار دلبندشان همایون شجریان و تمامی ایرانیان هنر دوست تسلیت می‌گوید.»

 

حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور نیز در غم از دست دادن استاد شجریان نوشت:

«درگذشت استاد نامدار و پرآوازه عرصه هنر و موسیقی کشور «محمدرضا شجریان» موجب تاسف و تالم شد.

اینک آوای رسای ربنای شجریان به اجابت رسید و در جوار حق آرام گرفت. سرمایه ارزشمند و چهره مانای موسیقی اصیل ایرانی، سال‌ها با آثار فاخر و ماندگار آن مرحوم، مهمان سفره‌های نوروز و افطار ما و با سرودهای حماسی و باشکوه همچون «ایران ای سرای امید» همواره طلایه دار روحیه همگرایی و امید بوده است.

اینجانب این ضایعه اسفناک را به خانواده محترم و سوگوار شجریان و جامعه هنرمندان و هنر دوستان تسلیت عرض کرده و برای آن مرحوم علو درجات و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسالت می کنم.»

 

استفان شولتز سفیر اتریش در تهران در اینستاگرام خود پرواز خسرو آواز ایران هنرمند محبوب و مردمی استاد محمدرضا شجریان را به خانواده ایشان و مردم هنردوست این مرز و بوم از صمیم قلب تسلیت گفت.

 

سفارت سوییس در تهران نیز به همین مناسبت در صفحه اینستاگرام خود نوشت: تسلیت صمیمانه به مناسبت درگذشت استاد محمدرضا شجریان. سوییس خاطره کنسرت‌های وی در لوزان و زوریخ را عزیز خواهد داشت.

 

سفارت فرانسه در ایران نیز ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت استاد شجریان نوشت: محمد رضا شجریان واپسین آوازش را خواند. نغمه‌های خسرو آواز ایران تا ابد در یادمان خواهد ماند. سفارت ‎فرانسه در ‎ایران به خانواده، نزدیکان وی و تمامی ایرانیان از صمیم قلب تسلیت می‌گوید.

 

دفتر نمایندگی سازمان ملل در تهران به مناسبت درگذشت استاد شجریان در پیامی در توییتر نوشت: خانواده سازمان ملل در تهران عمیقا با خانواده آقای شجریان و هوادارانش از ایران و سراسر جهان ابراز همدردی می‌کند.

 

علی ربیعی سخنگوی دولت نیز  در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: « ‏نماد هنر و استاد آواز دل، ‎شجریان از جهان خاکی رخت بربست. او به راستی مردمی بود و از آن دسته آدمهایی است که در ضمیر جان و دل افراد یک جامعه جای دارند.

فقدان این یار دل جامعه را به تمامی فارسی‌زبانان و دوستدارانش تسلیت می‌گویم.»

 

سید عباس موسوی سفیر کشورمان در جمهوری آذربایجان در توییتی به مناسبت درگذشت استاد شجریان نوشت: «دلبر برفت و دلشدگان را خبر نکرد. فراق خسرو آواز و صدای سخن عشق نه کاری است خُرد. استاد شجریان در اربعین عاشقان آسمانی شد. نوای آسمانی شهریار بی بدیل هنر موسیقی در گنبد دوار ماناست. سوگ استاد را به خانواده محترم به ویژه یادگار دلبندشان همایون و همه دوستداران ایشان تسلیت می‌گویم.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
ناشناس
۰۳:۵۵ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
مرگ ایشونم بهونه ای شده برا یه فرصت طلب که خبر درست یاغلط اونم جلو بیمارستان شعار هنجار شکناته بدن!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۷ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
آقای واعظی خدا رحمت کنه استاد شجریان را نور به قبرش بباره اما ملت شریف ایران کمرش شکست بخاطر تورم های بیجا
آخرین اخبار