تفسیر قرآن؛

صبر اولین قدم برای رسیدن به پیروزی + صوت آیه

تفسیر اجمالی آیه ۲۵۰ سوره بقره را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم می‌پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

وَلَمَّا بَرَزُوا لِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ قَالُوا رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَیْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْکَافِرِینَ

و چون آن‌ها در میدان مبارزه جالوت و لشکریان او آمدند گفتند: پروردگارا، به ما صبر و استواری بخش و ما را ثابت قدم دار و بر شکست کافران یاری فرما.

فایل صوتی تلاوت آیه ۲۵۰ سوره بقره

تفسیر آیه ۲۵۰ سوره بقره

این آیه به داستان طالوت، جالوت و داوود اشاره مى کند تا مؤمنین که مامور به قتال با دشمنان دین هستند عبرت بگیرند و بدانند که حکومت و غلبه همواره از آن ایمان و تقوا است، هر چند که دارندگان آن کم باشند و خوارى و نابودى از آن نفاق و فسق است، هر چند که صاحبانش بسیار باشند.

براى اینکه بنى اسرائیل که این داستان مربوط به ایشان است مادام که در کنج خمود و کسالت و سستى خزیده بودند مردمى ذلیل و تو سرى خور بودند، همین که قیام کرده و در راه خدا کارزار نمودند، کلمه حق را پشتیبان خود قرار دادند، هر چند که افراد صادق ایشان در این دعوى اندک بودند و اکثرشان وقتى جنگ حتمى شد فرار کردند.


بیشتر بخوانید


دوم اینکه سر اعتراض بر طالوت را باز نمودند و سوم اینکه از آن نهرى که مامور بودند ننوشند، نوشیدند و چهارم اینکه به طالوت گفتند ما حریف جالوت و لشگر او نمى شویم ولى مع ذلک خدا یاریشان کرد و بر دشمن پیروزیشان داد، دشمن را به اذن خدا فرارى دادند.

داوود، جالوت را به قتل رساند و ملک و سلطنت در بنى اسرائیل مستقر گردید و حیات ازدست رفته آنان دوباره به ایشان بازگشت و بار دیگر سیادت و قوت خود را باز یافتند و همه این موفقیت‌ها جز به خاطر آن کلامى که ایمان و تقوا به زبانشان انداخت نبود. «ربناافرغ علینا صبرا و ثبت اقدامنا و انصرنا على القوم الکافرین».

پیام‌های آیه ۲۵۰ سوره بقره

۱-همیشه و به خصوص در جبهه ها، دعا همراه با حرکت لازم است، نه دعا به جای حرکت. «بَرَزُوا لِجالُوتَ... رَبَّنا أَفْرِغْ»

۲-صبر و پیروزی، ملازم یکدیگرند. در اثر صبر، ظفر آید. «صَبْراً... وَ انْصُرْنا»

۳-دعا‌های خود را با «ربّنا» آغاز کنیم. «رَبَّنا أَفْرِغْ»

۴-در شداید، انسان به صبرِ بسیار محتاج است. «افرغ» به معنای نزول فراوان است. کلمه «صبراً» نیز در قالب نکره آمده است که نشانه‌ی صبر بزرگ است.

۵-پشت سر گذاشتن امتحانات و موفقیّت در آن‌ها شما را مغرور نکند، باز هم از خداوند استمداد نمائید. «ثَبِّتْ أَقْدامَنا»

۶-وظیفه‌ی انسان، حرکت و تلاش است، امّا پیروزی به دست خداست. «رَبَّنا... وَ انْصُرْنا»

۷-پیروزی در جنگ، زمانی با ارزش است که هدف رزمندگان برتری حقّ بر باطل باشد، نه برتری یکی بر دیگری. «وَ انْصُرْنا عَلَی الْقَوْمِ الْکافِرِینَ»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار