صدرالحسینی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

وزارت خزانه‌داری آمریکا به اتاق جنگ اقتصادی ایران تبدیل شده است

کارشناس روابط بین الملل گفت: اقدام اخیر آمریکا در تحریم ۱۸ بانک ایرانی، اقدامی تبلیغاتی و به منظور تأثیرگذاری بر افکار عمومی است.

سید رضا صدرالحسینی، کارشناس روابط بین‌الملل و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اقدام اخیر آمریکا در قبال تحریم‌های جدید علیه بانک‌های ایرانی گفت: با توجه به بن‌بست رسیدن بسیاری از اقدامات اقتصادی آمریکا در حوزه تحریم‌ها و تهدیدات نظامی، اخیراً کاخ سفید دستور تحریم تعدادی از بانک‌های ایران را صادر کرده است.

او با بیان اینکه تاریخ تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران به سال ۵۷ و دو روز بعد از اعلام پیروزی انقلاب اسلامی برمی‌گردد، گفت: روند تحریم‌ها در طول ۴۲ سال گذشته سیر صعودی داشته و به طور مرتب در زمان‌بندی‌های مشخص اشخاص، نهادها، مؤسسات و سیستم بانکی داخلی، بانک‌ها و موسسات مالی که در خارج از ایران به ثبت رسیده و حتی بانک‌ها و مؤسسات مالی که با ایران تعاملات بانکی و تجاری داشتند را هم در بر گرفته است.

صدرالحسینی با بیان اینکه در یک دهه گذشته و به ویژه بعد از خروج آمریکا از برجام این تحریم‌ها گسترش یافته است، گفت: نباید فراموش کنیم که تجربه انباشت شده از دور زدن تحریم‌ها بیش از ۴ دهه است که در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.

کارشناس روابط بین‌الملل تصریح کرد: در دو سال اخیر وزارت خزانه‌داری آمریکا به اتاق جنگ اقتصادی ایران تبدیل شده است و همه وزارتخانه‌ها و نهاد‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی، امنیتی آمریکا و کشور‌های هم پیمان این کشور موظف به ارائه خدمات به این اتاق جنگ ظالمانه علیه ملت ایران شده‌اند، اما فرمانده این اتاق جنگ در ماه‌های اخیر به دلیل ناتوانی در مقابل اراده ملت ایران مجبور به استعفای صوری شد و رئیس جمهور آمریکا بلافاصله او را از این مسئولیت برکنار کرد.

صدرالحسینی ادامه داد: برخی از بزک کنندگان آمریکا در ایران و کسانی که در طول ۴۰ سال گذشته هیچگاه نخواستند به توانمندی‌های داخلی کشور اعتماد و اتکا کنند، در هر یک از بخش‌های این سریال تحریم‌ها با چهره و ادبیات دلسوزانه مدعی بودند که نظام جمهوری اسلامی فروشکسته و مجبور است شروط واشنگتن را به‌طور کامل بپذیرد.

کارشناس روابط بین‌الملل افزود: این افراد با انحراف افکار عمومی و بزرگ نمایی قدرت آمریکا، شکستن اراده ملت ایران را در سر می‌پرورانند، اما واقعیت امر این است که توانمندی‌های داخلی و تجربه بی نظیر عبور از تحریم‌ها، راه تحریف طرفداران داخلی آمریکا در ایران را سد کرده و با تدوام مقتدرانه کشور در مبانی و اصول خویش مقامات آمریکایی را حیران کرده است.

او بیان کرد: در چند روز گذشته به دلیل بهبود شرایط اقتصادی در کشورمان، مقامات کاخ سفید دوباره تعدادی از بانک‌های ایرانی را که برخی از این مؤسسات تنها در حوزه داخلی اقدام به انجام مبادلات بانکی می‌کردند را به همراه یک عملیات روانی سنگین مورد تحریم قرار داده است.


بیشتر بخوانید


صدرالحسینی با بیان اینکه چندین بار آمریکایی‌ها اعلام کردند که جمهوری اسلامی به ورشکستی دچار شده و در ضمن انزوای سیاسی به انزوای اقتصادی رسیده است، گفت: چگونه ممکن است این تعداد بانک و مؤسسه مالی در این ایام مورد تحریم واقع نشده و توانسته باشند به بنیه اقتصادی ایران در حوزه بین الملل کمک کنند؟ چگونه می‌توان باور کرد بانکی مانند بانک گردشگری که فقط در حوزه داخل کشور به مبادلات بانکی مشغول است و در حال حاضر که کرونا بیش از ۹۰ درصد گردشگری بین المللی را تعطیل کرده است، بتواند در حوزه اقتصاد بین الملل به ایران کمک کند؟ موسسه اعتباری رسالت که چند سالی است به بانک رسالت ارتقا یافته است و فقط اقدامات بانکی خود را در چارچوب مبادلات و معاملات اسلامی انجام می‌دهد و مثل بسیاری از بانک‌های کشور که در این تحریم‌های اخیر نام آن را مقامات آمریکایی در فهرست بانک‌های تحریمی قرار داده‌اند، بتواند در مبادلات بین المللی در مقابل تحریم‌های چند لایه آمریکا به تجارت بین المللی ایران کمک کند؟

کارشناس روابط بین الملل با تأکید بر اینکه بررسی فهرست اخیر تحریم‌های بانکی می‌تواند به ما اثبات کند که اقدام اخیر آمریکا اقدامی تبلیغاتی و به منظور تأثیرگذاری بر افکار عمومی و کف بازار ایران است، تصریح کرد:  آنان تابستان داغ را برای ایران پیش بینی کرده بودند در حالی که این تابستان در آمریکا به وجود آمد و با توجه به اینکه روز شمار انتخابات آمریکا به روز‌های نهایی خود نزدیک می‌شود، هیچ دستاوردی برای مستأجران کاخ سفید از تحریم‌های ایران وجود ندارد. این اقدام اخیر کاملاً مشخص می‌کند که برای مصرف داخلی و انتخاباتی به این مقدار برجسته و تبلیغاتی شده است.

او افزود: کارشناسان سیاسی و اقتصادی این پرسش را از مقامات آمریکایی می‌کنند که هرگاه سوییفت برای کشوری بسته باشد دیگر چه تفاوتی می‌کند بانکی در آن کشور تحریم باشد یا نباشد؟ پاسخ روشن است، وقتی امکان مبادلات بانکی بین بانک‌های مبدأ با بانک‌های مقصد وجود نداشته باشد دیگر فهرست کردن مؤسسات مالی و بانک‌های یک کشور در فهرست بانک‌های تحریمی چه مفهومی به جز تبلیغات رسانه‌ای می‌تواند داشته باشد.

صدرالحسینی تأکید کرد: اوضاع و احوال آمریکا از لحاظ اقتصادی، سیاسی و احتمال درگیری‌های داخلی به گونه‌ای ناامید کننده شده است که ساکنان کاخ سفید از هر عامل داخلی مانند معرفی وایتکس برای درمان کرونا،  تهدید‌های نظامی علیه کره شمالی، انصارالله در یمن، تأثیر هکر‌های روسی و ایرانی در فرآیند انتخابات آمریکا و فهرست کردن تعدادی بانک و موسسه مالی داخلی ایران نمی‌توانند صرف نظر کنند که همه این اقدامات نشان از صحت افول ابر قدرتی آمریکا دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار