هیتر مناسب برای گلخانه های کوچک

با ورود به فصل سرد سال و کاهش دما ، نیاز به افزایش دمای محیط نگهداری گیاهان افزایش یافته و از این رو استفاده از هیتر گلخانه ای رو به افزایش است.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با ورود به فصل سرد سال و کاهش دما ، نیاز به افزایش دمای محیط نگهداری گیاهان افزایش یافته و از این رو استفاده از هیتر گلخانه ای رو به افزایش است. در این نوشتار به بررسی انواع هیترهای مورد استفاده در گلخانه های کوچک و خانگی اشاره خواهیم کرد.

نیاز به استفاده از ابزارهای گرمایشی :

بسیاری از انواع گل و گیاه به دلیل وجود آب در ساختمان بدنی خود مقاومت کمی در مقابل سرما دارند و به سرعت دچار سرمازدگی می شوند. از این رو نیاز به استفاده از ابزارهای گرمایشی در فصول سرد سال بسیار بالا است. این ابزارها غالبا نسبت به اندازه ی محیط گلخانه قابل انتخاب می باشند.

بخاری گلخانه باید دارای خصوصیات ویژه ای باشد تا آسیبی به گیاهان وارد نشود. از مهمترین این ویژگی های می توان به موارد زیر اشاره کرد :

- میزان آلایندگی : با توجه به حساسیت بسیار بالای گیاهان نسبت به میزان اکسیژن موجود در محیط ، بخاری ها و هیترهای مورد استفاده نباید آلاینده هایی همچون مونوکسید کربن ، اکسید های گوگرد و ... را که می توان سبب ایجاد حالت خفگی در گلخانه شود ایجاد کنند. وجود چنین گازهایی به سرعت سبب آسیب به گیاهان خواهد شد . در چنین مواقعی کاربر باید از هیترهای دودکش دار استفاده کند . این نوع هیتر ها آلاینده ها را به بیرون از محیط انتقال داده و مشکلی از این بابت برای گیاهان ایجاد نخواهد شد .

- سوخت مصرفی : استفاده از سوخت های فسیلی همچون نفت ، گازوئیل و گاز امکان ایجاد آلودگی در محیط گلخانه ها بخصوص گلخانه های کوچک را افزایش میدهد . در صورتی که اقدام به استفاده از هیترها و بخاری هایی با این نوع سوخت ها میکنید ، به صورت مستمر میزان آلاینده های محیط را اندازه گیری کنید تا آسیبی به گیاهان وارد نشود . یا میتوانید از نمونه های برقی استفاده کنید که مشکلاتی این چنینی نداشته باشند .

- امنیت : یکی از بزرگترین مشکلاتی که استفاده از بخاری های سنتی در روزگاران نه چندان قدیم در گلخانه ها بوجود می آورد آتش سوزی و مشکلات ناشی از آن بود که ضرری هنگفت به گلخانه داران بزرگ و کوچک وارد می کرد. از این رو و با پیشرفت های تکنولوژی در صنعت تولید دستگاه های گرمایشی ، دستگاه هایی با امنیت بالا تولید شد که امکان آتش سوزی و خطرآفرینی هیترها در آن ها به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرد.

توصیه: در صورتی که متراژ گلخانه کوچک باشد ، امکان استفاده از هیتر برقی گلخانه نیز مهیا است. این هیتر ها نیروی خود را از جریان برق گرفته و در نتیجه خطرات ناشی از سوخت های فسیلی چه از نظر آتش سوزی و چه از نظر آلاینده ها را نخواهند داشت.

میزان دما در گلخانه ی کوچک چقدر باید تنظیم شود ؟

این پرسش بستگی به نوع گیاهانی دارد که در گلخانه نگهداری می شود ولی میزان دمای متوسط بهتر است کمتر از 15 درجه سانتیگراد نباشد. اما پرسش اینجاست که با توجه به تغییر دما در طول شبانه روز ، به چه صورت می توان دما را ثابت نگه داشت ؟

ثابت نگهداشتن دما در گلخانه ها و بخصوص در گلخانه های کوچک از اهمیت بالایی برخوردار است. بدین منظور می توان از ترموستات های مخصوص استفاده کرد تا دما را با تنظیم روی میزان دلخواه در محدوده ی معینی تنظیم کرد. در این حالت هیتر یا بخاری گلخانه به ترموستات متصل شده و ترموستات با تغییرات دمایی اقدام به روشن و خاموش کردن دستگاه خواهد کرد. در نتیجه دما در محیط به اندازه ی مد نظر کاربر نگهداشته میشود.

تامین هوای تازه در فصل سرد سال :

یکی از مهمترین مواردی که در تمامی فصول از نیازهای اصلی گیاهان به شمار می رود ، نیاز به هوای تازه است. فرقی ندارد که هوا سرد باشد یا گرم، هوای تازه باید در محیط در جریان باشد . البته در فصول سرد سال ، این هوا به صورت کنترل شده وارد محیط میشود ، اما در فصول گرم بیشتر از طریق باز گذاشتن پنجره های گلخانه هوا به صورت آزاد در حال گردش است.

هیتر مناسب برای گلخانه های کوچک

ورود و خروج هوا با توجه به نقشه ی طراحی شده برای گلخانه صورت میگیرد. ورودی هوا در قسمتی قرار میگیرد که در جهت باد باشد و خروجی در مقابل آن قسمت طراحی میشود. در محل خروجی هوا از هواکش گلخانه مخصوص استفاده می شود که با توجه متراژ گلخانه در اندازه های مختلفی وجود دارد. برخی نمونه ها که بیشتر در گلخانه هایی با متراژ متوسط تا بزرگ استفاده میشود دارای دیمر می باشند. دیمر وسیله ای است که همزمان با کار دستگاه باز میشود و دستگاه می تواند به صورت کامل هوا را به بیرون منتقل کند و پس از اتمام کار دستگاه، بسته شده و هیچ تبادل دمایی ، نوری و ... از طریق هواکش گلخانه با محیط بیرون انجام نمیگیرد .

استفاده از این نوع هواکش ها در کنترل هر چه بهتر دمای محیط گلخانه بسیار تاثیر گذار است .

لزوم توجه به نوع گیاه پرورشی : 

توجه به نوع گیاه پرورشی در انجام تغییرات دمایی محیط گلخانه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برای مثال دمای مورد نیاز گل های زینتی با دمای مورد نیاز گیاهانی چون کاکتوس تفاوت بسیاری دارد . کاکتوس ها در فصل زمستان به خواب زمستانی میروند و باید در دمایی پایینتری نسبت به گیاهان زینتی نگهداری شوند. این دمای پایین سبب کاهش حرکات در شیره ی داخلی گیاه شده و در نتیجه گیاه به صورت کامل استراحت می کند . این شرایط سبب اماده سازی گیاه برای گلدهی در فصل بهار میشود . چنین شرایطی در گل های باغچه همچون گل رز نیز مرسوم بوده و خواب زمستانی سبب گلدهی مناسب در فصل بهار می شود .

در مقابل گیاهان زینتی بخصوص گل های آپارتمانی در صورت کاهش دما به کمتر از 15 درجه به شدت آسیب دیده و حتی امکان از بین رفتن آنها نیز وجود دارد .

در چنین شرایطی چینش گیاه در قسمت های مختلف یک گلخانه ی کوچک می تواند در کنترل هرچه بهتر شرایط گیاهان تاثیر گذار باشد .

نتیجه گیری :

استفاده از ابزارهای گرمایشی همچون هیتر و بخاری گلخانه در فصول سرد سال و به منظور تامین دمای مناسب در گلخانه ها امری ضروری است . توجه به ویژگی های دستگاه ها و همینطور مناسب سازی این ویژگی ها با نیاز های گلخانه، سبب انتخابی بهینه شده که در رشد و نگهداری هر چه بهتر گیاهان بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

 

انتهای پیام/

برچسب ها: نبض بازار ، هیتر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار