معاون آموزشی وزارت علوم مطرح کرد؛

راه اندازی وب سایت‌های تخصصی به منظور ترویج آموزش الکترونیکی

خاکی صدیق گفت: وب سایت‌های تخصصی در وزارت عتف و بسیاری از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی با هدف ترویج و آموزش الکترونیکی راه اندازی شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم در اولین کنفرانس ملی آسیب‌شناسی آموزش و یادگیری الکترونیکی در ایران اظهار کرد: با شیوع ویروس کرونا و همه گیری آن در جهان به خصوص کشور ایران، وضع روزمره زندگی و به همراه آن آموزش تحت تاثیر این ویروس قرار گرفت.

او افزود: ادامه آموزش های دانشگاهی و عدم توقف آنها به سه راهکار احتیاج داشت که هر طور شده بتوانیم آموزش ها را حتی به مدت کوتاه ادامه دهیم. تحقق این امر بستگی به جایگزینی آموزش الکترونیکی و آموزش غیرحضوری، انعطاف پذیری در قوانین آموزشی و واگذاری اختیارات به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی داشت.

خاکی صدیق تصریح کرد: به منظور اجرای راهبردها ۸ اقدام جانبی در هفت ماه گذشته صورت گرفت که از اولین اقدام آن می توان به ایجاد یک قاب آموزش الکترونیکی برای انجام مشاوره، بررسی، ارزیابی و کمک به تصمیم سازی در حوزه معاونت آموزشی اشاره کرد که به دنبال آن کارگروه یادگیری الکترونیکی تشکیل شد.

او ادامه داد: دومین عامل راهبردی به منظور تحقق و ادامه پیدا کردن آموزش الکترونیکی، فرهنگ سازی پیرامون ضرورت آموزشی الکترونیکی با توجه به مقاومت هایی بود که در سطح دانشگاه و موسسات آموزش عالی در ابتدا از سوی برخی اعضای هیئت علمی و دانشجویان انجام می شد.

معاون آموزشی وزارت علوم اضافه کرد: سومین عامل راهبردی جهت تحقق آموزش الکترونیکی ترویج، آموزش و آشنایی با روش ها، مزایا و چالش های یادگیری الکترونیکی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی بود که در این قسمت می توان به صدها ساعت وبینار آموزشی، سخنرانی، دوره های آموزش الکترونیکی، تهیه و چاپ نشر الکترونیکی صدها جزوه دانشگاهی در موسسات آموزش عالی ویژه اعضای هیئت علمی، دانشجویان و کارشناسان اشاره کرد.

خاکی صدیق مطرح کرد: همچنین وب سایت‌های تخصصی در وزارت عتف و بسیاری از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی با هدف ترویج و آموزش الکترونیکی راه اندازی شد.

او گفت: چهارمین اقدام صورت گرفته در این امر، تجهیز سخت افزاری دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی بود که علی رغم محدودیت های بسیار شدید مالی در اواخر سال ۹۸ و  ۹۹، تجهیز در حوزه فناوری اطلاعات و ارائه آموزش های الکترونیکی تقریبا در همه دانشگاه در اولویت قرار گرفت.

تعامل با وزارت ارتباطات به منظور رایگان کردن خدمات اینترنتی

خاکی صدیق  تصریح کرد: پنجمین اقدام، تعامل با وزارت ارتباطات به منظور رایگان کردن خدمات اینترنتی در حوزه آموزش های الکترونیکی دانشجویان و ارتقای کیفیت سرویس دهی با توجه به حجم فوق العاده کاربران بود. نظارت و گردآوری اطلاعات درباره روند اجرا و فرایندهای آموزش الکترونیکی در کشور ششمین اقدام صورت گرفته از سوی وزارت علوم بود.

او بیان کرد: حل مشکلات جامعه دانشگاهی و موسسات آموزش عالی کم برخوردار از دیگر اقدامات وزارت علوم بود که انجام شد. 

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: هشتمین اقدام صورت گرفته، مطالعات نظری و پشتیبانی در طول ۴ الی ۵ گذشته بود که با تشکیل یک کارگروه مطالعات دوران کرونا و پسا کرونا در آموزش عالی توانستیم ۱۶ مقاله را مورد مطالعه قرار دهیم تا به اینصورت در جهت ارتقا سیاست‌ها و تصمیم گیری‌ها در آینده به راحتی مهارت کافی را داشته باشیم.

خاکی صدیق گفت: از چالش‌های کنونی در آموزش الکترونیکی می‌توان به کاستی در ارائه دروس و خدمات پشتیبانی در ترم گذشته اشاره کرد که به علت بروز ناگهانی ویروس کرونا و مجازی شدن آموزش‌ها امری طبیعی بود، اما با استفاده از تجربه‌های قبلی این مشکل را برای ترم جاری کمتر خواهیم کرد.

او تصریح کرد: ارزیابی‌های دانشگاهی یکی از برنامه‌های ما برای این ترم است که عمده اعضای هیئت علمی ترم تحصیلی جدید را به خوبی شروع کردند، اما تعداد اندکی از دانشگاه‌ها به علت عدم تطابق با وضعیت موجود آموزشی برای ما مشکلاتی به وجود آورده اند که باید تعداد آنان را به صفر برسانیم.

معاون آموزشی وزارت علوم اضافه کرد: چالش بعدی در این خصوص باور به تخصصی بودن حوزه یادگیری الکترونیکی است، این امر بستگی به تجربه جهانی دارد و نظر متخصصان در این زمینه بسیار حائز اهمیت است و در ترم جاری باید تخصصی بودن را در آموزش‌های الکترونیکی درج کرد و از متخصصان باتجربه برای به روز رسانی و بهبود کیفیت آموزشی استفاده کنیم؛ چرا که زمان سهو و خطا گذشته و حال نوبت بهبود کیفیت خدمات است.

خاکی صدیق گفت: در ترم گذشته برای برگزاری آزمون‌های الکترونیکی در کلاس‌های مجازی با وضعیت نسبتا خوبی مواجه شدیم؛ در این ترم هم باید با رعایت دستور العمل‌ها و استفاده از تجربیات، ارزیابی دقیق تری از دانشجویان و سنجش دوران الکترونیکی داشته باشیم.

وجود یک سخت افزار برای آموزش‌های الکترونیکی کافی نیست

معاون آموزشی وزارت علوم بیان کرد: چالش بعدی، بحث زیر ساخت‌های سخت افزاری و شبکه ملی اطلاعات و گردش اطلاعات در کشور در حوزه آموزش الکترونیکی است که طبق ارزیابی‌ها وضعیت ما در ترم گذشته قابل قبول بود، اما نباید از کشور‌های دیگر به منظور شبکه انتقال اطلاعات عقب بمانیم و برای آموزش‌های الکترونیکی تنها وجود یک سخت افزار و نرم افزار کافی نیست. باید به منظور پیشرفت کشور در حوزه آموزش‌های الکترونیکی آن‌ها را تقویت کرده و از چند نرم افزار استفاده کنیم که همین ارتباط در خصوص نرم افزار‌های الکترونیکی هم وجود دارد و نباید احساس عقب ماندگی نسبت به سایر کشور‌ها داشته باشیم.

او با اشاره به ارزیابی عملکرد دانشگاه و موسسات آموزش عالی در حوزه آموزش الکترونیکی، گفت: بحث رتبه بندی الکترونیکی را در دانشگاه‌ها شروع کرده ایم و طرح آن از حدود ۳ ماه پیش با انجمن یادگیری الکترونیکی که یک انجمن تخصصی است، نهایی شده است که طی دو الی سه هفته آینده دریافت می‌کنیم و در چهارچوب آن موسسات و آموزش عالی را بسته بندی می‌کنیم که مفهوم آن، ارزیابی عملکرد موسسات عالی در تمام کشور است.

خاکی صدیق در پایان یادآوری کرد: آموزش الکترونیکی به عنوان یک روش آموزشی در دنیا پذیرفته شده، اما به عنوان راه حل نهایی آموزش نیست. آموزش‌های چهره به چهره و حضور فیزیکی به منظور درک محتوی کلاس و تعامل با یکدیگر حائز اهمیت است؛ بنابراین ترکیب دو آموزش حضوری و مجازی باید به عنوان یک آموزش جدی در ایران مورد توجه قرار بگیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار