تداوم اعتراضات ضد نژادپرستی در پورتلند

معترضان پورتلندی مجسمه‌های تئودور روزولت و ابراهام لینکلن را در روز خشم سرنگون کردند، در پی این اقدام پلیس با معترضان درگیر شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان،گروهی از معترضان روز یکشنبه مجسمه‌های تئودور روزولت و ابراهام لینکلن روسای جمهور سابق را سرنگون کردند. آن‌ها همچنین قبل از انتقال مجسمه‌ها به منطقه دیگری از شهر، ورودی‌های انجمن تاریخی اورگن در جنوب پورتلند را مسدود کردند. بر اساس گزارش‌ها، پلیس تا نزدیک به یک ساعت بعد از افتادن اولین مجسمه بصورت مستقیم دخالت نکرد.

وقتی پلیس با رزم‌ناو‌های خود وارد مناطق اعتراضی شد، جمعیت پراکنده شدند و افسران پلیس در این بین با تاکتیک‌های خود چندین نفر را دستگیر کردند.

برگزارکنندگان اعتراض‌ها به اشاعه این رویداد در شبکه‌های اجتماعی به عنوان «روز خشم مردم بومی» نام بردند. روزدوشنبه هم تعطیلات روز کلمبوس است. بسیاری از شهر‌ها و ایالت‌ها از این روز به عنوان روز نگرانی مردم بومی از ورود کریستوف کلمب به قاره آمریکا برای قرن‌ها خشونت علیه بومیان یاد می‌کنند.

روزولت درطول زندگی خود با بومیان آمریکا اعلام خصومت کرده بود. بر اساس گزارشی که (Indian Country) آن را منتشر کرده، «سیاست روزولت گسترش فرهنگ سفید پوستی بود. براساس تفکر روزولت، سرزمین‌های بومی امریکاا به کسانی که شهروند امریکا شده بودند اختصاص می‌یافت و باقی در دسترس مهاجران سفیدپوست قرار می‌گرفت. این سیاست قبیله را ضعیف کرده و مورد تشویق روزولت بود».

معترضان همچنین به مجسمه لینکلن حمله کردند و با رنگ بر روی آن «داکوتای ۳۸» را حک کردند. این عدد اشاره به اعدام ۳۸ نفر داکوتایی به صورت دسته جمعی در یک روز و در جنگ سال ۱۸۶۲ آمریکا دارد.

گفتنی است، مبارزه بومیان و سیاه‌پوستان آمریکایی یا نماد‌های نژادپرستی طی ماه‌های اخیر بسیار پررنگ بوده است. درماه ژوئن، گروهی از معترضین مجسمه توماس جفرسون را جلوی دبیرستان همنام وی در پورتلند پایین کشیدند. گروه دیگری نیز مجسمه جورج واشنگتن در شمال شرقی پورتلند را سرنگون کردند. سومین رئیس جمهور آمریکا نیز بیش از ۶۰۰ نفر را در طول زندگی خود به بردگی گرفت.

در پورتلند چندین مجسمه که به نظر می‌رسید موارد احتمالی حملات بعدی باشند برداشته شدند. این چندمین اقدام معترضان به سیاست‌های نژاد پرستانه در آمریکاست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار