در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

افزایش تقاضا در سهام‌های خرد/ حقیقی‌ها در ورود نقدینگی به بازار سرمایه از حقوقی‌ها پیشی گرفتند

کارشناس بازار سرمایه گفت:هفته گذشته سهام‌های کوچک به علت اصلاح قیمتی بیش از حد توانستند سرمایه‌ بیشتری جذب کنند.

امیر علی امیر باقری کارشناس بازار سرمایه  در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در پاسخ به این سوال که چرا سهام‌های بزرگ بر خلاف صحبت‌های مسئولان بازار سرمایه مورد حمایت واقع نشدند؟، اظهار کرد: به آن شدتی که مسئولان بازار سرمایه در خصوص حمایت افراد و نهاد‌های حقوقی از سهام شرکت های بزرگ در بازار سرمایه صحبت می‌کردند عمل نشد، هفته گذشته بیشتر تقاضا در بازار سرمایه از سوی اشخاص حقیقی‌ها بود و حقوقی‌ها حمایت کمی از بازار انجام دادند.

او افزود:باتوجه به شرایط اقتصادی نمی‌توان انتظار چندانی از اشخاص و نهاد‌های حقوقی برای حمایت از بازار داشت زیرا دولت و بخش حقوقی بازار سرمایه را فقط به عنوان خزانه‌ای برای تامین مالی می‌دانند.

امیر باقری تصریح کرد: وقتی ده روز گذشته بازار سرمایه را مرور می‌کنیم، می بینیم که هیچ پولی از سوی نهاد های حقوقی به بازار تزریق نشده است.

او بیان کرد:این روزها شاهد هیجان زدگی از سمت اشخاص حقیقی هستیم زیرا بازار به طور مداوم در مثبت ۵ یا منفی ۵ در حال نوسان است، این امر نشان دهنده نگاه غیر تخصصی نسبت به بازار سرمایه است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: از هفته گذشته بازار سرمایه با ورود نقدینگی به سمت سهام‌های بزرگ که اصلاح نقدینگی خوبی داشتند آغاز شد، اما  سهام‌های کوچک که اصلاح قیمتی آنها بیشتر از سهام‌های بزرگ بود توانستند در جذب سرمایه سهامداران خرد عملکرد بهتری را از خود به نمایش بگذارند.


بیشتر بخوانید


امیر باقری در رابطه با علت افزایش تمایل افراد برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه، گفت: علت ارتقا سطح سرمایه گذاری در بازار سرمایه به نسبت دیگر بازارهای موازی را می‌توان به نبود بازارهای رقیب نسبت داد به طور مثال خرید و فروش ارز با محدودیت های قانونی مواجه است و قیمت ملک در حدی نیست که اکثر سهامداران خرد با سرمایه های اندک بتوانند در این بازار سرمایه گذاری کنند.

او گفت: وقتی عرضه در بازار سرمایه افزایش می یابد سهامداران به دلیل خاطره  بدی که نسبت به این عرضه ها در چند ماه گذشته دارند، وارد صف های فروش می شوند.

این کارشناس بازار سرمایه درباره میزان تاثیر تصمیم بانک مرکزی مبنی بر افزایش عرضه ارز به بازار بر روی قیمت ها، بیان کرد:اکثر کارشناسان بازار سرمایه معتقد هستند که نرخ ارز در بازار واقعی نیست زیرا این قیمت ها بیشتر تحت تاثیر تصمیمات سیاسی است.

امیر باقری در پایان گفت: وقتی که قیمت سهام شرکت ها در میان مدت یا کوتاه مدت به دلایل مختلف  اعم از مسائل داخلی یا بین المللی بیش از حد رشد کند و بعد دوباره به روند نزولی باز گردد به بدنه بازار سرمایه آسیب وارد می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۸ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
پنل در بازارسهام برای خرید وفروشارز بازمی کردن هم ارز کنترل میشد هم شفاف سازی می شد هرکسی هرچه قدر می توانست ارز خریدوفروش میکردن
آخرین اخبار