توقف افت آب‌های زیرزمینی در استان قزوین/بویین زهرا دارای بیشترین فرونشست زمین

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: با توجه به بارندگی‌های اخیر و مسدود کردن چاه‌های غیر مجاز میزان افت آب‌های زیرزمینی در استان متوقف شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ،  یدلله ملکی مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین در گفت و گوی ویژه خبری قزوین گفت: بعد از ۴۰ سال روند افت آب های زیرزمینی در استان متوقف شد به طوری که مهرماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال میزان سطح آب‌های زیرزمینی ۳ سانتی متر بالاتر رفته است.

او، کمترین میزان فرونشست دشت قزوین را دو و چهاردهم و بیشترین آن را دوازده و ۹ دهم سانتی متر در سال بیان کرد و گفت: علت عمده این فرونشست‌ها مصرف بی رویه برداشت آب از منابع آب‌های زیرزمینی است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان، علت دیگر آن را کاهش ورودی‌های رودخانه‌ها به استان بیان کرد و گفت: ورودی رودخانه‌ها عمدتا از استان زنجان است که دچار خلل شده به طوری که میزان آبدهی از ابهر رود و خر رود به کمترین میزان رسیده است.

ملکی تنها راه چاره برای کاهش فرونشست‌ها را مدیریت مصرف از آب‌های زیرزمینی دانست و افزود: تا کنون هیچ منبع جدیدی از آب نداشته ایم، اما در عین حال میزان کشاورزی افزایش یافته است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان گفت: طبق برنامه ریزی وزارت نیرو، استان مکلف به برداشت ۸۷۰ میلیون متر مکعب آب از دشت قزوین است در حالی هم اکنون یک میلیارد و ۳۳۰ میلیون متر مکعب از آن برداشت دارد.

او، حفر چاه‌های غیر مجاز و افزایش کشاورزی را از دلایل عمده آن بیان کرد.

او اضافه کرد: هم اکنون برای کمک به کاهش فرونشست دشت از روش تغذیه مصنوعی استفاده می‌کنیم و طبق برنامه سالانه ۲۰ میلیون متر مکعب آب از سد طالقان برای تغذیه این دشت اختصاصا داده می‌شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان گفت: پارسال با توجه به میزان بارندگی‌ها ۷۰ میلیون متر مکعب اختصاص داده شد به طوری که مازاد آن باعث اشباع دشت الله آباد شد.

ملکی با بیان اینکه امسال هم ۴۰ میلیون متر مکعب برای تغذیه این دشت اختصاص داده شد، گفت: این نوع روش آبیاری دشت خوب است، اما به شرط آنکه نتیجه اش کاهش مصرف آب‌های زیرزمینی باشد.

او در باره چاه‌های کشاورزی هم گفت: در استان یک نوع چاه فرم یک داریم که قبل از سال ۸۵ ایجاد شده اند و مجاز هستند و چاه ها‌ی فرم ۵ هم جدید و غیر مجاز هستند و مسدود خواهند شد.

او با اشاره به وجود هزار و ۷۰۰ چاه فرم ۵ در استان اضافه کرد: تا کنون ۵۰۰ تا ۶۰۰ حلقه از این چاه‌ها مسدود شده است.

به گفته ملکی، هم اکنون آب هزار و ۳۰۰ هکتار از باغات استان از چاه‌های فرم یک تامین می‌شود و برنامه داریم بر اساس آبیاری نوین ۱۰ درصد از این چاه‌ها کاهش داده شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان گفت: در سطح ملی همه استان‌ها مکلف شده اند که برای کاهش مصرف آب‌های زیرزمینی یک برنامه عملیاتی ارائه کنند و استان قزوین تا هفته آینده برنامه خود را در وزارت نیرو ارائه خواهد داد.

ملکی افزود: در صورت تصویب، استان مکلف به اجرای آن در یک مدت زمان مشخص است.

او در ادامه از برنامه ریزی برای احداث رصد خانه آب در استان خبر داد و گفت: با احداث آن مصارف منابع آب استانی کنترل می‌شود.

بویین زهرا دارای بیشترین فرونشست زمین

دبیر شبکه تشکل‌های زیست محیطی استان هم در این نشست گفت: طبق آمار‌ها بیشترین فرونشست زمین مربوط به شهرستان بویین زهرا است.

داوران اضافه کرد: خطران فرونشست زمین بسیار ویرانگر است و ساده‌ترین آن شور شدن آب، وارد شدن آسیب به جاده ها، پل‌ها و خطوط انتقال نیرو و گاز است.

این فعال محیط زیست اضافه کرد: در سیاست گذاری برنامه جامع منابع آبی، از تامین آب شروع می‌شود تا بحث عرضه، تقاضا و مصرف و بازچرخانی آب که باید در همه این موارد قبول داشته باشیم که منابع ما محدود است.

او اضافه کرد: قرار بود که در گذشته ۹۰ میلیون متر مکعب آب از دشت قزوین برداشت شود، اما این برداشت ادامه پیدا کرد و متوقف نشد.

دبیر شبکه تشکل‌های زیست محیطی استان گفت: مدیریت جامع منابع آب باید فرابخشی باشد و نهاد‌های که در ارتباط با آب هستند با هم هماهنگ عمل کنند در حالی که هم اکنون برخی از نهاد‌های می‌خواهند آب را وارد دشت قزوین کنند برخی می‌خواهند خارج کنند و برخی هم می‌خواهند که پسآب صنعتی را وارد دشت کنند در حالی که باید همه یک سیاست واحد را دنبال کنند.

داوران اضافه کرد: یکی از نمونه‌های سوء مدیریت در منابع طبیعی وجود صنایع پرآب در دشت‌های ممنوعه است و ما باید با این تقاضا‌ها به صورت علمی مقابله کنیم.

او اضافه کرد: در تغذیه مصنوعی باید به این موضوع توجه داشت که منابع آبی از جمله سد طالقان هم محدود است و تا حدی جوابگوی رفع مشکل فرونشست‌ها خواهد بود.

او اضافه کرد: در اجرای برنامه جامع مدیریت آب، مشارکت مردم تاثیر به سزایی دارد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.