رئیس سازمان بهزیستی کشور:

یک پنجم جمعیت معلولان جهان نابینا هستند/ ۲۰۳ هزار نابینا در ایران از بهزیستی خدمت می‌گیرند

قبادی دانا گفت: در حال حاضر ۲۸۰ میلیون نفر در جهان دارای آسیب نابینایی هستند که یک پنجم این تعداد نابینا هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور در مراسمی که به مناسبت روز جهانی نابینایان و روز جهانی عصای سفید برگزار شد، اظهار کرد: این روز سنبل هویت اجتماعی نابینایان است. طبق کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت و قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، حق دسترسی به امکانات، مطابق همه شهروندان حق افراد دارای معلولیت و نابینایان است؛ دسترسی به امکانات آموزشی، بهداشتی، سلامت، تردد ایمن و حق مشارکت فعال در عرصه جامعه حق آن‌هاست و امید است در این روز جهانی بتوانیم در جهت احقاق حقوق آن‌ها در کل دنیا گام‌های موثر برداریم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۸۰ میلیون نفر در جهان دارای آسیب نابینایی هستند، بیان کرد: یک پنجم این تعداد نابینا هستند. ما نیز در کشورمان به ۲۰۳ هزار نفر دارای معلولیت بینایی در سازمان بهزیستی خدمت رسانی می‌کنیم که این تعداد حدود ۱۳ درصد کل معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی را تشکیل می‌دهد،از این تعداد ۱۳۰ هزار نفر مرد و ۷۳ هزار نفر زن هستند. همچنین حدود ۸۸ هزار نفر از آن‌ها را افرادی تشکیل می‌دهند که معلولیت بینایی شان بسیار شدید است.

وی گفت: بیش از ۷۰ انجمن فعال در امر نابینایان در کشور فعالیت می‌کنند که اغلب آن‌ها را نابینایان اداره می‌کنند.

قبادی دانا با بیان اینکه با توجه به اینکه سازمان بهزیستی یکی از محور‌های فعالیتش موضوع پیشگیری بوده است، امر غربالگری تنبلی چشم کودکان ۳ تا ۶ سال را از سال‌های قبل در برنامه خود داشته است، افزود: در سال گذشته ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار کودک ۳ تا ۶ ساله مورد غربالگری تنبلی چشم قرار گرفتند که از این تعداد ۱۹۰ هزار نفر از آن‌ها به متخصصان چشم برای بررسی‌های بیشتر ارجاع شدند. ۶۵ هزار نفر از این کودکان عیوب انکساری چشم داشتند و ۱۹ هزار نفر از آن‌ها دچار تنبلی چشم بودند که برای درمان ارجاع شدند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه یکی از مسائلی که موجب مشکلات مادرزادی بینایی می‌شود، مشکل ژنتیکی است، افزود: ۳۰۰ ژن شناخته شده وجود دارد که می‌توانند بیماری‌های ژنتیکی چشم ایجاد کنند. همچنین حدود ۲۵۰ ژن شناخته شده هست که پرده چشم را دچار مشکل می‌کنند.

وی افزود: از هر ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ نفر در جامعه یک نفر مبتلا به آر پی است که به عنوان نابینایی ارثی تلقی می‌شود.

قبادی دانا ادامه داد: استان‌های آذربایجان غربی و خراسان جنوبی بیشترین نابینایی مادرزادی را دارند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: باتوجه به اینکه بیش از ۵۰ درصد مشکلات چشمی ناشی از مشکلات ژنتیکی است، مشاوره ژنتیک برای خانواده‌ها پیش از ازدواج و تولد می‌تواند موثر باشد.

قبادی دانا افزود: در حال حاضر ۱۲۵ هزار خانوار از افراد دارای نابینایی، مستمری بگیر بهزیستی هستند و علی رغم اینکه از تیرماه ۹۷ همه افرادی که پشت نوبت بودند مشکلشان حل شد، اما از تیر ۹۷ تاکنون، ۳۹ هزار خانوار فرد دارای مشکل نابینایی همچنان پشت نوبت برای دریافت مستمری هستند، البته از زمانی که بودجه برای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت تخصیص یافت، وقتی قانون جامع معلولان از سال ۸۳ مطرح و از اسفند ۹۶ در مجلس مصوب شد، اولین سالی که بودجه‌ای برای آن تخصیص یافت سال ۹۸ بود که ۷۷۶ میلیارد تومان تخصیص یافت، اما این در شرایطی بود که در آن سال ۲۰ هزار میلیارد تومان پول نیاز بود تا مواد قانونی اجرا شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: در اجرای ماده ۲۷ نیز ۲۲ هزار و ۲۶۷ خانواری که مشمول ماده ۲۷ هستند، افراد دارای مشکلات نابینایی تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه در بین گروه‌های مختلف معلولان هر گروه به صفتی شهرت دارند، گفت: نابینایان به فرهیخته بودن و باسواد بودن شهرت دارند.

قبادی دانا تصریح کرد: در حال حاضر ۳۱۶۳ نفر از دانشجویانی که تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند و کمک هزینه شهریه را دریافت می‌کنند، از افراد دارای مشکل نابینایی هستند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در حال حاضر بیش از ۸۰۰ نفر از افراد دارای معلولیت نابینایی مدرک فوق لیسانس و دکترا دارند و همچنین ۴۷۰۰ نفر دارای مدرک لیسانس هستند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار