ورود به دانشگاه‌های تربیت معلم علاوه بر کسب نمره کافی نیازمند پذیرفته شدن در مصاحبه‌ای است که سبک و سیاق آن خلا‌های بسیاری دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ماجرا از همین چند روز پیش و نتایج عجیب و غریب دعوت به مصاحبه دانشگاه پر طمطراق آموزش و پرورشی ها، دانشگاه فرهنگیان شروع شد؛ همان دانشگاهی که به اتفاق دانشگاه های تربیت دبیر شهید رجایی طبق سند تحول بنیادین به عنوان مراجع اصلی ورود معلم به آموزش و پرورش محسوب می‌شود، مجرا و مسیری که هنوز خلا‌های بسیاری تا وضعیت مطلوب دارد.

آنطور که پذیرفته نشدگان این دانشگاه ها مدعی اند، با رتبه سه رقمی هم برای دو برابر ظرفیت مصاحبه دعوت نشدند با وجود آنکه تراز و دیگر شرایط لازم دانشگاه فرهنگیان را هم داشته اند.

پیگیری چند و چون این ماجرا در نهایت به این نقطه رسید که سازمان سنجش اعلام کرد داوطلبان دلیل عدم قبولی خود را در کارنامه که نیمه دوم آبان در سایت سازمان سنجش بارگذاری خواهد شد، خواهند فهمید همچنین زرین آمیزی سخنگوی این مجموعه متذکر شد که اینکه چه تعداد و چند برابر ظرفیت به مصاحبه دعوت شوند به درخواست آموزش و پرورش تعیین می شود و سازمان سنجش آموزش کشور تعیین کننده میزان دعوت به مصاحبه داوطلبان نیست.

نوشداروی آموزش و پرورش در پذیرش نودانشجومعلمان

موضوع دعوت به مصاحبه که انتظار می رفت با توضیحات مطرح شده سازمان سنجش مشکلی در اصل کار نداشته نباشد و داوطلبان پذیرفته نشده باید آن را در روند انتخاب رشته خود جویا شوند، اما با ورود آموزش و پرورش شرایط تغییر رویه داد، طی چند روز اخیر بود که مسئولان دانشگاهی جدا از آنکه این کار در حیطه اختیاراتشان است یا خیر، از رایزنی برای دعوت به مصاحبه مجدد خبر دادند و معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع هم ١٠-١۵ روزی بعد از بلاتکلیفی برخی داوطلبان نامه نگاری با خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور داشت؛ موضوعی که در حال بررسی است و انتظار می رفت زودتر از اینها باید برای آن چاره اندیشی می شد ضمن آنکه با فرض درست بودن روال سازمان سنجش در پذیرش دانشجو چرا باید آموزش و پرورش مجددا درخواست مصاحبه داشته باشد.

پاسکاری داوطلبان رتبه برتر برای ورود به مصاحبه همچنان میان سازمان سنجش و آموزش و پرورش ادامه دارد و معلوم نیست این تضاد از همان ابتدای ورود به تربیت معلم چه سرنوشتی را برای پذيرفته شدگان رقم خواهد زد. آیا ورودی های جدید هم صرفا این تاکید را برای معلم شدن دارند یا آنکه محدودیت های اشتغال این انگیزه را تقویت کرده است.

مسیر ناهموار ورود به حرفه معلمی/ مصاحبه‌هایی که در ارزیابی صلاحیت‌ها ناتوانند

خلأهای مدیریتی در مصاحبه های دانشگاه های تربیت معلم

جدا از حرف و حدیث هایی که برای روش های ورود معلم به مدارس مطرح می شود و سر و صدای زیادی که شائبه افزایش سهمیه ماده ٢٨ و نسبت به دوره چهارساله را مطرح می‌کند، ام بعدی چگونگی کیفیت برگزاری آزمون است.

خیراندیش از دانشجومعلمانی این که همین ١-٢ سال پیش در این مصاحبه شرکت کرده و پذیرفته شده در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش از دیدگاه یک دانشجو در این باره معتقد است که برای ورود به دانشگاه فرهنگیان و تعیین صلاحیت حرفه ای یک فردی که ٣٠ سال باید به خدمت بپردازد صرفا با یک مصاحبه تعیین تکلیف می شود که این راه گزینشی مناسبی نیست.

او ادامه داد: برخی موسسات کنکوری سوالات مربوط به مصاحبه که معمولا مواردی یکسان است برای داوطلبان آماده می کنند و این در حالی است که فرد با این مصاحبه بعد از ۴ سال تحصیل باید در کلاس های درس نیش آفرینی کند و هیچ مرحله دیگری گزینش وجود ندارد.

این دانشجومعلم با اشاره به اینکه هیچ فیلتری برای خروج دانشجویان و ورود به حرفه معلمی وجود ندارد، بیان کرد: با این وجود عیچتضوینز وجود ندارد که دانشجومعلمان کیفیت کارش را ارتقا دهد در حالی که باید سع مرحله گزینش در ورود به دانشگاه، خروج از آن و حین خدمت را داشته باشیم.

خیراندیش درباره ضرورت گزینش اعتقادی گفت: یکی از مسائل مهم که فرد برای ورود به دانشگاه و حرفه معلمی باید داشته باشد، مومن و متعهد بودن است اما اینکه ضرورتا چون فردی مومن است می تواند معلم خوبی هم باشد درست نیست.

مسیر ناهموار ورود به حرفه معلمی/ مصاحبه‌هایی که در ارزیابی صلاحیت‌ها ناتوانند

پذیرش در مصاحبه های دانشجویان سلیقه ای است

حجت الاسلام والمسلمین صادق زاده کارشناس حوزه آموزش و پرورش درباره کیفیت عملکرد مصاحبه و گزینش برای ورود به دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو خبرنگار حوزه آموزش و پرورش بیان کرد: هنوز هیچ سند متقنی برای گزینش وجود ندارد و چرا باید افرادی که از دانشگاه خارج می‌شوند صلاحیت های حرفه ای آنها ارزیابی نشود.

او ادامه داد: آنجه در مصاحبه اتفاق می افتد سلیقه ای است چراکه موضوع شغل و استخدام مطرح است برخی با ملاحظات شخصی و نفع فردی پذیرفته می شوند.

صادق زاده با اشاره به رویکرد صوری گرایی در روند مصاحبه تصریح کرد: در برخی موارد گرفتار صوری نگری هستیم مثلا دختر خانمی برلی پذیرفته شدن حجاب چادر را انتخاب می کند اما بعد از عبور از این مرحله چادر سر کردن هم حذف می شود و این در شرایطی است که باید معلم را از حالت بالقوه به بالفعل برسانیم.

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش به ارائه پیشنهادی درباره گزینش معلمان پرداخت و گفت: پذیرش در شرایط ماده ٢٨ طی ٣ تا ۴ ماه طول می‌کشد  در حالی که می‌توان با روش های متفاوتی همچون دو سال تحصیل و بعد انتخاب براساس صلاحیت ها افراد برای معلمی انتخاب شوند.

او درباره مصاحبه های اعتقادی هم معتقد است که در کنار صلاحیت های اعتقادی و دینی صلاحیت های دیگری هم نیاز است و منحصر کردن انتخاب معلم به اعتقادات کافی نیست.

این موضوعات در حالی مطرح می‌شود که همچنان شیوه انتخاب معلم بر مبنای روش های قدیمی پیش می‌رود و با وجودی که روز به روز استقبال از دانشگاه های تربیت معلم به سبب شرایط استخدامی و امکانات بیشتر می‌شود اما میدان رقابت در انتخاب برترین ناتوان است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۶ ۲۴ مهر ۱۳۹۹
یادش بخیر کنکور 1370.با چه شور و شوق و شعفی اولویت اول را آموزگاری گذاشتیم.فیلتر گزینش مرتب ما را پالایش میکرد.تا بالاخره متعهدترین و سالم ترین،وارد کلاس درس میشد.
امروزه اما معلمی فقط یک شغلی کم درآمد بحساب میاد.در نگاه خیلی ها معلمی همش تعطیل هستن.
اما در گذشته های نه چندان دور،زمان کودکی خودمان،معلم غیر از جایگاه اصلی خود،حکمش حکم کدخدا بود.قاضی هم بود.یکه و تنها،شورای حل اختلاف روستا هم بود.حتی اولیاء دانش آموزان هم از معلم حساب میبردن.ولی متاسفانه در جامعه ای که در آن ادعا میشود معلمی شغل انبیاست،دانش آموز معلمش را تنبیه میکند و معلم حق تنبیه ندارد
آخرین اخبار