باشگاه خبرنگاران استان مرکزی گزارش می دهد؛

مرگ خاموش در کمین است

با شروع سرما و استفاده از وسایل گرمایشی مرگ خاموش هم افزایش می‌یابد.

 

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،با کاهش دما جولان قاتل خاموش هم بیشتر می‌شود و هر ساله در فصل سرما تعداد زیادی از هموطنان جان خود را در اثر گاز گرفتگی و مسمومیت با منواکسیدکربن از دست می‌دهند.

این گاز،گازی است بی رنگ، بی بو و بسیار سمی که به علت عملکرد نامناسب وسیله گرمایشی در اثر سوخت ناقص، نصب نادرست و یا استفاده ناصحیح از آن ایجاد می‌شود، غلظت منو اکسید در مقادیر بسیار پایین نیز برای انسان خطرناک و کشنده است.

مرگ خاموش در کمین است

نصب و کنترل صحیح دودکش‌های بخاری وسایل گاز سوز که جریان گاز منواکسیدکربن را از خود عبور می‌دهد تا حدود بسیاری از میزان خطر گاز گرفتگی جلوگیری می‌کند.

مسعود آقازیارتی رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک از جمله عوامل بروز حوادث را نصب نکردن دودکش استاندارد برای هر وسیله‌ی گاز سوز، باز نبودن مسیر دودکش یا نداشتن کلاهک H در بالای پشت بام و تهویه‌ی نامناسب منزل عنوان کرد.

مرگ خاموش در کمین است

آقازیارتی افزود: وسایل گاز سوز برای سوختن، نیاز به هوا و اکسیژن کافی دارند؛ بنابراین، باید زیر در اصلی ساختمان و زیر در اتاق‌ها باز باشد تا تهویه‌ هوا به راحتی انجام و تناسب سوختن گاز و اکسیژن برقرار شود.

با شروع سرما و افزایش استفاده از وسایل گرمایشی از جمله بخاری شاهد وقوع حوادث به دلیل رعایت نکردن نکات ایمنی هستیم.


بیشتر بخوانید:


بررسی اتصالات و بست‌های مربوط به لوله‌ها و شیلنگ‌های گاز، آزمایش نشت گاز با کف و اسفنج، دقت به اینکه آیا شعله وسیله گاز سوز آبی می‌سوزد یا خیر از جمله روش‌هایی است که می‌تواند در جلوگیری از گاز گرفتگی کمک کند.

با توجه به گذشت یک سال از جمع آوری وسایل گرمایشی هنگام استفاده مجدد تست مکش دودکش‌ها قبل از نصب لوله دودکش بخاری ضروری است.

مرگ خاموش در کمین است

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک با اشاره به سرمای هوا و لزوم توجه به نکات ایمنی در فصل سرد،گفت: مردم با رعایت نکات ایمنی در فصل سرما از بروز حوادث جلوگیری کنند و برای نصب بخاری‌ها از لوله‌های استاندارد استفاده کنند و باید از لوله‌های گالوانیزه استفاده شود و به هیچ عنوان لوله‌های آکاردئونی مورد تأیید نیست.

او ادامه داد: حداقل طول شلنگ گاز برای وسایل گرمایشی باید ۱.۵ متر و نباید خیلی بلند باشد و از بست‌های مخصوص استفاده و از بستن سیم روی لوله گاز پرهیز شود.

آقازیارتی افزود: شعله بخاری باید آبی رنگ باشد و اگر غیر از این بود خطری وجود دارد که باید فوری بررسی شود.

مرگ خاموش در کمین است

پس از روشن کردن وسایل گرمایشی باید نسبت به گرم بودن لوله بخاری اطمینان حاصل پیدا کرد و سرد بودن لوله نشانه خوب عمل نکردن دودکش است و باید در راستای رفع مشکل اقدام کرد.

رئیس سازمان آتش نشانی وخدمات ایمنی شهرداری اراک تصریح کرد: گاهی مشاهده می‌شود در اتاق‌های کوچک بخاری‌های بزرگ یا بالعکس در اتاق‌های بزرگ وسایل گرمایشی کوچک قرار داده می‌شود در حالی که باید نسبت به مساحت محیط بخاری مناسب تهیه شود.

مرگ خاموش در کمین است

این مسئول با اشاره به اینکه عمل احتراق شومینه در محیط باز صورت می‌گیرد،گفت: شعله شومینه‌های داخل ساختمان که با مصالح ساخته می‌شود، روباز بوده و مکش کافی ندارند، مورد تأیید ما نیست برای اینکه گاز منواکسیدکربن را در خانه انتشار می‌دهند خطرات بسیاری به دنبال دارد.

او اظهار کرد: استفاده از بخاری‌های شومینه‌ای اگر استاندارد‌های لازم را داشته باشند، منعی ندارد.

مرگ خاموش در کمین است

توجه به هشدار‌های کارشناسان ایمنی می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش این گونه مرگ و میر دلخراش و تاسف برانگیز داشته باشد و با اندکی توجه و دقت می‌توان جلوی مرگ بر اثر گاز گرفتگی را گرفت.

حالت تهوع، سردرد، سرگیجه از علائم گاز گرفتگی هستند و اگر در محیط بسته که با وسیله گاز سوز گرم می‌شود قرار گرفتید و دچار این حالات شدید درب‌ها و پنجره‌ها را باز کنید و هرچه سریعتر از محیط خارج شوید و با شماره‌های ۱۲۵ و ۱۱۵ تماس بگیرید.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.