روسیه: آمریکا باید درباره لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران عاقلانه رفتار کند

سخنگوی وزارت خارجه روسیه از طرف آمریکایی خواست به اقدامات فریبکارانه خود درباره لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران پایان دهد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با اشاره به اینکه آمریکا در مساله لغو محدودیت تسلیحاتی ایران در شورای امنیت فریبکارانه رفتار کرد و گفت: امیدواریم با توجه لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران در ۱۸ اکتبر (۲۷ مهرماه) آمریکا در این باره عاقلانه رفتار کند.

بر این اساس، زاخارووا در نشست خبری هفتگی خود گفت: مسکو همواره و بطور فعالانه بر اجرای بدون قید و شرط قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و مطابق با تعهدات در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تاکید کرده است.

وی افزود یکی از موارد اصولی در این ارتباط مربوط به تامین اجرای تعهدات کشور‌ها درباره لغو محدودیت‌های موقت در قطعنامه است. همان طور که مشخص است در سال ۲۰۱۵ شورای امنیت سازمان ملل هیچگونه محدودیت تسلیحاتی در مورد ایران وضع نکرد.

زاخارووا تصریح کرد تهران بخشی از محدودیت‌ها را بطور داوطلبانه برای تسریع روند مثبت مذاکرات درباره برجام برعهده گرفت. از ابتدا برای همه طرف‌های شرکت کننده مشخص بود که این محدودیت‌ها هیچ ارتباطی با حل و فصل مسائل پیرامون برنامه هسته‌ای ایران ندارد. هم اینک تاریخ ماده مربوطه منقضی شده است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با تاکید بر لزوم توسعه روابط ایران و روسیه تصریح کرد برای ما ایران شریک مطمئن در بسیاری از عرصه‌ها است. ما معتقدیم همه امکانات و فرصت‌ها که با توجه به منقضی شدن بخشی از موارد درباره همکاری‌ها تسلیحاتی در قطعنامه ۲۲۳۱ بوجود می‌آید برای همکاری‌های دوجانبه به نفع مردم دو کشور بطور شایسته مورد توجه قرار خواهد گرفت.

زاخارووا تصریح کرد ادعای آمریکا مبنی بر اینکه به تنهایی توانست همه تحریم‌های شورای امنیت را که تا سال ۲۰۱۵ وجود داشت، احیا کند واقعیت ندارد و بار‌ها بر این نکته تاکید کرده ایم. شورای امنیت سازمان ملل دیدگاه طرف آمریکایی را نمی‌پذیرد و هیچ گامی برای احیا و بازگرداندن تحریم‌های پیشین برنداشت. جهان تسلیم حرکات آمریکا نشد. ما این اقدامات را غیرقانونی و حتی فریبکارانه توصیف کردیم. متاسفانه این اقدامات به روشی مختص آمریکا در امور بین المللی شده است.

گفتنی است محدودیت تسلیحاتی ایران روز ۲۷ مهر ماه به پایان می‌رسد و آمریکا در ماه‌های اخیر همه تلاش‌های ممکن را برای تمدید آن بکار گرفت، اما این تلاش‌ها به شکست انجامید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار