باشگاه خبرنگاران جوان خراسان شمالی گزارش می دهد؛

رونق پیاز خراسان شمالی در بازار‌های جهانی

سالانه ۱۴۵ هزار تن پیاز در خراسان شمالی کشت می‌شود که ۱۲۰ هزار تن به بیست کشور دنیا صادر می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  سالانه ۱۸ هزار و ۲۰۰ هکتار زمین‌های کشاورزی خراسان شمالی به کشت ۲۶ قلم سبزی و سیفی اختصاص می‌یابد که از این میزان ۴۵۰ هزار تن محصول برداشت می‌شود.

میانگین عملکرد تولید پیاز در کشور ۴۲ تن در هکتار است که این رقم در خراسان شمالی با ۱۰ تن افزایش متوسط برداشت، ۵۲ تن در هکتار است.

محمدتقی کاظمیان مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: عمده کشت پیاز در کشتزار‌های این استان از بهمن به صورت بذری انجام می‌شود و در حدود ۱۵۰ هکتار نیز از اواخر فروردین به صورت نشاء ریشه‌لخت کشت می‌شود.


بیشتر بخوانید 


او ارقام پیاز قابل کشت در این استان را شامل زرد یا طلایی، سفید یا استرلینگ و رقم قرمز یا آذرشهری عنوان کرد و افزود: ۸۷ درصد پیاز کشت شده در استان متعلق به رقم زرد است و این رقم به علت وزن مناسب، خاصیت ماندگاری دارد.

رونق پیاز خراسان شمالی در بازار‌های جهانی

او در خصوص مشخصات فنی و ظاهری پیاز زرد گفت: این رقم رشد خوبی دارد، دارای پوست چندلایه، اندازه متوسط و طعمی ملایم است که خاصیت انبارمانی زیادی دارد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: رقم سفید یا استرلینگ که سطح زیرکشت آن حدود ۱۰ درصد کشتزار‌های استان را شامل می‌شود، عمدتا در مازندران و گلستان به فروش می‌رسد و رقم قرمز یا آذرشهری نیز که عملکرد آن در مقایسه با دو رقم دیگر کمتر است، مزه تندتری دارد و در سال‌های گذشته قسمت عمده آن به کشور‌های عربی از جمله عمان صادر شده است.

کاظمیان گفت: رقم قرمز یا آذرشهری بیشتر در شهرستان جاجرم، گرمه و مانه و سملقان کشت می‌شود و سطح زیر کشت آن حدود سه درصد کل مزارع پیاز استان را شامل می‌شود.

رونق پیاز خراسان شمالی در بازار‌های جهانی

او افزود: بیشترین سطح زیر کشت پیاز در استان مربوط به شهرستان مانه و سملقان با سطحی حدود ۲ هزار هکتار است.

او گفت: در حال حاضر پیاز قرمز در خراسان شمالی به علت استقبال کشور‌های هند و پاکستان کشت می‌شود، اما بیشتر سطح زیر کشت پیاز در استان را پیاز زرگان به خود اختصاص داده؛ و کشت پیاز سفید در شرایط کرونایی کاهش یافته و به علت استقبال کم استان‌های مازندران و گلستان، کمتر کشت می شود.

رونق پیاز خراسان شمالی در بازار‌های جهانی

کاظمیان در خصوص قیمت پیاز در بازار گفت: پیاز زرگان بین ۳ هزار و ۲۰۰ تومان تا ۴ هزار تومان بفروش می رسد. پیاز قرمز یا بناب به قیمت ۵ هزار تا ۵ هزار و پانصد و پیاز سفید به قیمت ۳ هزار و ۲۰۰ تا ۳ هزار و ۷۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

او گفت:در حال حاضر کشاورزان خراسان شمالی از دستگاه بذر کار برای کشت پیاز استفاده می‌کنند که سبب افزایش کیفیت محصول شده است. این دستگاه برای کشت محصولات دیگری از جمله کلزا، زیره، گوجه فرنگی هم کاربرد دارد.

رونق پیاز خراسان شمالی در بازار‌های جهانی

فرهادی کارشناس سبزی و سیفی جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز گفت: خراسان شمالی رتبه ۶ تولید محصول پیاز را در کشور دارد، اما صادرکنندگان این استان برای صادرات این محصول به کشور‌های هدف با مشکلاتی مانند نوسانات قیمت مواجه هستند.

او با اشاره به اینکه به دلیل شرایط جوی خراسان شمالی و سردسیری بودن، پیاز نوع بذر فلات یا پوست طلایی بیشتر کشت میشود گفت: این نوع پیاز مرغوب‌تر بوده و به میزان زیادی کشت میشود.

او افزود: شهرستان مانه و سملقان ۲۰ درصد بذر پیاز تولیدی استان را تامین می‌کند.

صادرات پیاز به کشور‌های مختلف

آزاد فتحی یکی از صادرکنندگان محصولات کشاورزی خراسان شمالی گفت: خراسان شمالی تامین کننده پیاز کشور شش میلیونی ترکمنستان است و کشاورزان خراسان شمالی بیشتر تمایل به کشت پیاز بذر فلات یا زرگان دارند.

فتحی افزود: مقداری از بذر پیازی که کشاورزان استفاده می‌کنند از نوع فلات است که به صورت سنتی در میادین تره بار توزیع می‌شود.

رونق پیاز خراسان شمالی در بازار‌های جهانی

فتحی با اشاره به اینکه پیاز قرمز یکی از محصولاتی است که مورد درخواست بیشتر کشور‌ها همچون حوزه خلیج فارس است، بیان کرد: باید به این نکته توجه کرد که نمی‌توان کل اراضی را به تولید یک نوع پیاز اختصاص داد و باید انواع دیگر پیاز همچون زرد و سفید را نیز کشت کرد، اما به کیفیت محصول تولیدی نیز توجه خاص داشت.

در شهرستان مانه و سملقان به عنوان قطب کشاورزی استان خراسان شمالی، ۵۴ نوع محصول زراعی و باغی کشت می‌شود.

نویسنده گزارش : الهه دهستانی 

انتهای پیام/ه 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.