چالش‌های همسران در دوران شیوع کرونا

در روزهای کرونایی بیشتر در خانه ماندن افراد ممکن است مواردی را در پی داشته باشد که به بحث های میان زوجین منجر می شود.

بزرگمهر گلشن، کارشناس ارشد مشاوره و مشاور آموزش و پرورش ناحیه شش اصفهان در گفتگوی  با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان گفت: در روز‌های کرونایی، تغییر ساعت‌های کاری، دورکاری برخی افراد شاغل، آسیب و یا حتی تعطیلی برخی مشاغل، و... و درنهایت بیشتر در خانه ماندن افراد ممکن است مواردی را در پی داشته باشد که به بحث‌های بشتری منجر شده و حتی روابط و زندگی آنها را تحت تاثیر قراردهد.


گلشن مبانی بقا را یکی از عوامل استرس زایی که همسران در شیوع کرونا با آن روبرو هستند دانست و افزود: ویروس کرونا ما را مجبور کرده است که ناگهان با مشکلات بیماری، از دست دادن شغل، مشکلات اقتصادی و... دست و پنجه نرم کنیم و حتی با رعایت شیوه نامه های بهداشتی و ضروری نگران آلوده شدن خود و افراد خانواده خود باشیم. با افزایش اضطراب‌های فردی، بحث و جدال به راحتی رخ می دهد به خصوص اگر واکنش‌های عاطفی یا رفتاری ما نسبت به استرس متفاوت باشد.


او گفت: بسیاری از زوج‌ها نیز زیر فشار‌های خانوادگی را دست و پا می‌زنند، بچه‌ها همیشه در خانه هستند، نظافت، آشپزی. والدین مسن و در معرض خطر در حالی که در خانه‌های خود حبس شده اند و... ممکن است زوجین در مورد چگونگی کنار آمدن با نقاط فشار خانواده اختلاف نظر داشته باشند.

گلشن ادامه داد: بسیاری از زوج‌ها در خانه با هم هستند، بدون هیچ فاصله ایی، یک نفر تماشا تلویزیون و پیگیری اخبار را از شبکه‌های اجتماعی را دوست دارد. دیگری کتاب خواندن یا گوش دادن به یک موسیقی را ترجیح می‌دهد و یا حتی ممکن است همسران توقع دارند دیگری تمام و کمال در اختیار آن‌ها باشد در حقیقت شکایت اصلی عدم وجود وقت یا مکانی برای خود شخص است.

این کارشناس ارشد مشاوره افزود: در واقع داشتن فضایی خصوصی برای هر شخص به خودی خود نیاز‌های کار کردی و روانی وی را تأمین می‌کند، این به مردم احساس کنترل می‌دهد، چیزی که ممکن است احساس کنیم این روز‌ها خیلی به بطالت گذشته است و احساس هویت مان زیر سوال رود.

او گفت: فضای خصوصی میتواند فضایی مثل یک میز مطالعه، یک رایانه ، یک ساعت مشخص از روز و... باشد که مختص خود فرد است و مرزی برای آن تعریف شود و برای شخص ارزش روانی بالایی داشته باشد و ورود دیگران به آن منطقی نیست.

این کارشناس ارشد مشاوره افزود: خصوصیات فردی را می‌تواند در بحران‌ها افزایش یابد، فرد برون گرا ممکن است نیاز داشته باشد تا از طریق صحبت نگرانی خود را بروز دهد در حالی که فرد درون گرا ترجیح می‌دهد همه چیز را بررسی کند. یک نفر ممکن است یک با فعالیت ذهن خود را منحرف کند ؛ پخت نان، کار کردن، یادگیری زبان‌های جدید و... در حالی که نفر دیگر در کاناپه فرو می‌رود.

گلشن ادامه داد: با وجود همه این عوامل استرس زا و با یادآوری مداوم فاصله فیزیکی ممکن است زوجین کمتر در کنار یکدیگر باشند در نتیجه احساس نزدیکی و صمیمیت کاهش می‌یابد، اما با توجه به همه این عوامل استرس زا، می‌توان به این اوضاع به دید یک فرصت نگریست به جای ترس یا افسرده گی، اوضاع بحرانی می‌تواند فرصتی برای تجدید رشد باشد یا تغییری معنی دار.

او به زوجین توصیه کرد: مهارت‌های ارتباطی خود را بهبود ببخشید، با همسر خود صحبت کنید، دنیای امروز دنیای گفتگو و مذاکره است سعی کنید با یکدیگر بیشتر حرف بزنید.

این کارشناس ارشد مشاوره افزود: در قرنطینه می‌توانید جسور باشید، در این اوقات دیگران هم به اندازه شما سردرگم هستند، پس به فکر کمک از دیگران نباشید خودتان وارد عمل شوید، فضا‌ها خصوصی خود را مشخص کنید، حتی اگر یک کاناپه کهنه گوشه انباری باشد یا ربع ساعت در یک روز با هم تصمیم بگیریم که کدام فضا‌ها هرچند کوچک اصلی هستند.

گلشن ادامه داد: به خاطر داشته باشید، فضا را می‌توان نه تنها از نظر فیزیکی بلکه با زمان نیز می‌توان با دیگری تقسیم کرد.

او افزود: سعی کنید کوشش‌های مثبت شریک زندگی خود را تصدیق کنید وقتی از نقاط قوت شریک زندگی خود لذت می‌بریم، ذهن خود را به روز‌هایی منتقل می‌کنیم که تازه عاشق شده بودیم آزمایش‌های متعدد نشان داده است که افرادی که مرتباً قدردانی یا تشکر می‌کنند ... به طور قابل اعتماد شاد‌تر و سالم‌تر می‌شوند و این شادی حداقل تا شش ماه پایدار است پس در زمینه قدردانی فعال باشید تا یک عمر شادی زندگی خود را بیمه کنید.


این کارشناس ارشد مشاوره ادامه داد: درخواست حمایت اجتماعی اضافی وسوسه انگیز است، این که به دنبال حمایت اجتماعی اضافی که معمولاً از خانواده، دوستان، همکاران شغلی و حتی آشنایان غیررسمی که معمولاً در کار‌های روزمره خود دریافت می‌کردیم این روز‌ها معنای خود را از دست داده است دیگران نیز به اندازه کافی غرق در دغدغه‌ها و نگرانی‌های خودشان هستند پس برای ارتباط با آن‌ها برنامه ریزی کنید

گلشن افزود: تحقیقات نشان داده است باز دیدن دوباره عکس‌های قدیمی، فیلمها، وسایل و... زوجین در کنار یکدیگر می‌تواند آرامش را به آن‌ها هدیه دهد. نباید کل روز را به مرور گذشته سپری کرد، اما مرور خاطرات هرچند وقت یکبار شما را به یکدیگر نزدیک می‌کند.

او ادامه داد: تحقیقات انجام شده اهمیت خود انگیختگی و تنوع در زندگی روزمره ما را نشان می‌دهد. فعالیت‌های مشترک جدید یادگیری یک مطلب جذاب آنلاین، یک فعالیت دو نفره و. باعث می‌شود زوجین چیز‌های جدیدی درباره یکدیگر یاد بگیرند و احساس شادی، نزدیکی و وابستگی بیشتری داشته باشند.
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.