در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

تولید طلای سفید به ۶۵ هزار تن می‌رسد

مدیر عامل صندوق پنبه گفت: برآورد می‌شود که امسال تولید پنبه به ۶۰ تا ۶۵ هزار تن برسد که این میزان تنها نصف نیاز صنایع را پاسخگو است.

محمد حسین کاویانی مدیر عامل صندوق پنبه در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از استمرار برداشت پنبه در برخی نقاط کشور خبر داد و گفت: برداشت پنبه از دهه اول شهریور در استان گلستان آغاز شده و سپس به استان‌های اردبیل، بخش‌هایی از خراسان شمالی و رضوی رسیده است.

او افزود: با توجه به مراقبت کشاورزان و مصرف بذور خارجی، کشاورزان از عملکرد تولید رضایت خاطر دارند که امیدواریم وش تمیزی از مزارع برداشت کنند تا در نهایت پنبه تصفیه شده مناسبی در اختیار صنعت نساجی قرار گیرد.

کاویانی قیمت کنونی هر کیلو وش پنبه را ۱۱ تا ۱۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: قیمت هر کیلو تخم‌پنبه مناطق مرطوب ۵ هزار و ۸۰۰ تومان و مناطق خشک ۷ هزار و ۲۰۰ تا ۷ هزار و ۳۰۰ تومان است. همچنین هر کیلو پنبه تصفیه شده با نرخ ۳۴ تا ۳۹ هزار تومان بسته به کیفیت و مناطق تولیدی داد و ستد می‌شود.


بیشتر بخوانید


این مقام‌مسئول با اشاره به اینکه صنعت نساجی از نرخ پنبه به سبب قیمت مناسب پنبه رضایت دارد، بیان کرد: با توجه به عدم سرمای هوا در زمان برداشت، پنبه تولیدی از لحاظ کمیت و کیفیت مناسب است، به طوری که صنایع نساجی که نخ ۳۰ و ۴۰ تولید می‌کنند، به سبب قیمت مناسب نخ از نرخ پنبه رضایت دارند و صنایعی که نخ ۲۰ تولید می‌کنند از قیمت پنبه گلایه‌هایی دارند.

مدیر عامل صندوق پنبه درباره آخرین وضعیت واردات پنبه بیان کرد: بنابر آمار از ابتدای فروردین تا پایان سال گذشته ۹۷ هزار تن پنبه وارد شد که امسال به سبب مشکلات ارز تنها ۲۰ هزار تن پنبه وارد شد.

او ادامه داد: با توجه به زمان برداشت پنبه داخلی و پیک برداشت پنبه در هفته آینده در مناطق دیگر استان‌های فارس، سمنان و برخی دیگر از مناطق خراسان، صنعت نساجی تا پایان سال مشکل کمبود پنبه ندارد چرا که امسال حداقل ۶۰ هزار تن تولید پنبه خواهیم داشت.

این مقام‌مسئول ادامه داد: اگر مشکلات تخصیص ارز مرتفع نشود، نگران ۶ ماهه سال آینده هستیم چرا که تا مهر آینده پنبه داخلی نداریم و حتما باید از پنبه وارداتی استفاده کرد، در غیر این صورت در صنعت نساجی در ۶ ماهه ابتدای سال آینده دچار چالش خواهیم شد، به همین خاطر از اداره کل پوشاک و وزارت صمت انتظار داریم که پنبه مورد نیاز را تامین کنند تا صنعت دچار چالش نشود.

کاویانی با اشاره به اینکه امکان خوداتکایی تولید پنبه در داخل وجود ندارد، بیان کرد: در شرایطی که سالیانه ۱۲۰ تا ۱۴۰ هزار تن پنبه در صنعت نساجی مورد نیاز است، اما ۶۰ تا ۶۵ هزار تن تولید پنبه در داخل داریم که این میزان تنها نصف نیاز صنایع را پاسخگو است.

افزایش سطح زیر کشت راهکار خوداتکایی تولید پنبه

به گفته او، تا زمانی که سطح زیرکشت پنبه افزایش نیابد، خوداتکایی پنبه محقق نخواهد شد که این امر تنها زمانی تحقق می‌یابد که قیمت پنبه برای کشاورزان مقرون به صرفه باشد.

مدیر عامل صندوق پنبه ادامه داد: در استان‌های مازندران و گلستان به سبب قیمت مناسب برنج و زحمات کم شالی در مقایسه با زراعت پنبه نمی‌توان انتظار افزایش سطح زیرکشت پنبه را داشت، این در حالی است که طی سال‌های قبل از انقلاب در استان گلستان ۱۸۰ هزار هکتار و مازندران ۵۰ هزار هکتار زراعت پنبه داشتیم که هم اکنون زراعت پنبه در مازندران به یک‌هزار و ۵۰۰ هکتار و در گلستان به ۲۵ هزار هکتار رسیده است.

او با تاکید بر اینکه برای رسیدن به خوداتکایی حداقل ۱۵۰ هزار هکتار زراعت پنبه لازم است، گفت: در حال حاضر سطح زیر کشت پنبه در کشور ۹۰ هزار هکتار است که با افزایش سطح زیرکشت و توزیع مناسب بذر، کود و سم همانند سال‌های قبل از انقلاب می‌توان در تامین‌پنبه مورد نیاز داخل بی نیاز از واردات بود.

این مقام مسئول در پایان کمبود ماشین آلات برداشت را یکی دیگر از مشکلات پیش روی کشاورزان پنبه کار برشمرد و گفت: اگر ماشین آلات برداشت وارد نشود، امکان توسعه زراعت پنبه وجود ندارد، چرا که پنبه در فصل سرما برداشت می‌شود و ماشین آلات برداشت در توسعه زراعت پنبه تاثیر بسزایی دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار