گرانی هایی که تمامی ندارد/ قطب تولید مرغ زخمی از گرانی

علی‌رغم اینکه خراسان‌جنوبی یکی از قطب‌های تولید گوشت مرغ در کشور است، اما مردم شاهد افزایش روزانه قیمت مرغ در استان هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، نوسانات قیمت‌ها هر روز بیش از قبل مردمی که برای خرید به واحد‌های صنفی مراجعه می‌کنند را متعجب کرده و هر روز هم بیش از روز قبل پدران و مردان این سرزمین را شرمنده خانواده و فرزندانشان می‌کند.

شاید بتوان افزایش قیمت هر کالایی را با سختی فراوان تحمل کرده و به داشته‌های قبلی اکتفاء کرد، ولی در مورد افزایش قیمت اقلام ضروری و به ویژه خوراکی و مصرفی، چون گوشت مرغ قضیه کاملاً متفاوت است.

در خراسان‌جنوبی که یکی از قطب‌های تولید گوشت مرغ است نیز متأسفانه مردم با نوسانات قیمت گوشت مواجهه هستند و هر روز یک قیمت را در بازار مشاهد می‌کنند.

از گوشت مرغ کیلویی ۲۳ هزار تومان تا ۲۸ هزار تومان نیز در مراکز عرضه محصولات پروتئینی مشاهده شده است آیا همچنان که برخی از تولیدکننده‌ها بار‌ها گفته‌اند این موضوع به کمبود نهاده‌ها وابسته است؟

همیشه مسئولان کشوری برای قیمت گوشت مرغ در مراکز عرضه مستقیم قیمت مصوبی تعیین کردند، اما در خراسان‌جنوبی هیچگاه گوشت مرغ به قیمت مصوب نرسید و همچنان شهروندان بالا و پایین شدن قیمت را شاهد بودند.

قیمت گوشت مرغ در خراسان‌جنوبی به قیمت مصوب نرسید

در ابتدای تابستان امسال معاون سازمان صمت خراسان‌جنوبی بیان‌کرده بود که «گوشت مرغ در خراسان‌جنوبی طی هفته آینده به قیمت مصوب می‌رسد» که تا امروز محقق نشده است.

علوی‌زاده یکی از شهروندان خراسان‌جنوبی گفت : با گران شدن قیمت گوشت قرمز بسیاری از مردم برای تأمین پروتئین مورد نیاز به سمت تهیه گوشت سفید، چون گوشت مرغ رفتند که آن نیز با افزایش شدید مواجه شد.

او افزود: در فروشگاه یکی از بازار روز‌های شهر بیرجند قیمت هر کیلو گوشت مرغ ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان بود که این قیمت برای بسیاری از شهروندان خراسان‌جنوبی گران است.

نوسانات قیمت گوشت مرغ تعجب برانگیز است

علوی‌زاده یکی از شهروندان خراسان‌جنوبی با بیان اینکه چند روز قبل در یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای قیمت گوشت مرغ ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان بود، گفت: علاوه بر اینکه به واسطه گرانی بسیاری از اقشار جامعه امکان خرید ندارند این تفاوت‌ها و نوسانات قیمت نیز تعجب برانگیز است.

بهمنی از دیگر شهروندان بیرجندی گفت: برخی از شهروندان خراسان‌جنوبی مجبور شده‌اند حتی تا کیلویی ۲۸ هزار تومان نیز گوشت مرغ را خریداری کنند.

او با بیان اینکه قیمت گوشت قرمز نیز گاهی از ۹۵ هزار تومان بیشتر می‌شود، افزود: این قیمت‌های افسار گسیخته در نهایت موجب حذف مواد پروتئینی از سبد غذایی خانوار می‌شود.

بهمنی ادامه‌ داد: بسیاری از کارشناسان تغذیه بیان می‌کنند در صورت عدم دسترسی به گوشت برای تأمین نیاز بدن به مواد پروتئینی از حبوبات استفاده کنید که آن هم به بهانه نوسانات قیمت ارز افزایش پیدا کرده است.

گرانی هایی که تمامی ندارد/ قطب تولید مرغ زخمی از گرانی

مشکل تأمین نهاده های دامی کی مرتفع می شود؟

غلامرضایی یکی از شهروندان خراسان‌جنوبی گفت: هر وقت در روزنامه‌ها و رسانه‌ها پیگیر چرایی افزایش قیمت گوشت مرغ شدیم، شنیدیم که علت آن کمبود نهاده و عرضه نشدن نهاده به قیمت مصوب است.


بیشتر بخوانید


او افزود: این مسئله از ماه‌های گذشته تا به امروز در رسانه‌ها مطرح است، ولی نمی‌دانم چرا این مشکل یک بار برای همیشه حل نمی‌شود و مردم تا کی باید منتظر حل این موضوع در سطح کشور و از جمله در خراسان‌جنوبی باشند.

فعالان صنعت طیور پاسخگو نیستند

نکته قابل توجه این است که تولیدکنندگان گوشت مرغ و فعالان صنعت طیور که تا چندی پیش از متضرر شدن و گلایه‌مندی از پایین بودن گوشت مرغ سخن می گفتند با افزایش قیمت ترجیح داده‌اند که کمتر با رسانه‌ها گفتگو کنند.

البته در گفتگو‌های قبلی فعالان عرصه صنعت طیور اعلام کرده بودند که کمبود و افزایش قیمت نهاده چنین شرایطی را به وجود آورده است و اگر نهاده با قیمت مصوب به دست آن‌ها برسد بی‌شک این نوسانات قیمت تعدیل می‌شود.

فعلاً از کاهش قیمت خبری نیست

زجاجی رئیس اتحادیه مواد پروتئینی خراسان‌جنوبی گفت: در بازار گوشت مرغ تنها باید با دو قیمت عرضه شود.

او افزود: یک قیمت، قیمت عرضه گوشت مرغ در مراکز عرضه مستقیم و دیگری در مراکز خرده فروشی است.

زجاجی ادامه داد: بر اساس آخرین قیمت، گوشت مرغ در بازار خراسان‌جنوبی در مراکز عرضه مستقیم ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان و در مراکز خرده‌فروشی نیز ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان بوده است.

رئیس اتحادیه مواد پروتئینی خراسان‌جنوبی گفت: البته این قیمت ممکن است فردا و روز‌های آینده تغییر کند و افزایش پیدا کند چرا که فعلاً از کاهش قیمت گوشت مرغ خبری نیست.

او عنوان کرد: اگر مرکز فروشی، گوشت مرغ را با قیمتی بالاتر از قیمت تعیین شده و مثلاً با کیلویی ۲۸ هزار تومان عرضه کند مرتکب گران فروشی شده و باید این موضوع را به نهاد‌های مربوطه اعلام کرد تا شاهد این تخلفات نباشیم.

کاهش جوجه ریزی عامل گرانی مرغ!

جویبان معاون بازرگانی داخلی سازمان صمت خراسان‌جنوبی گفت: در تمامی روز بازار‌های خراسان‌جنوبی مراکز عرضه مستقیم گوشت مرغ داریم.

او در زمینه چرایی نوسانات قیمت گوشت مرغ در بازار‌های خراسان‌جنوبی افزود: علت نوسانات قیمت گوشت مرغ در بازار مشکل کاهش جوجه‌ریزی در ماه‌های گذشته به جهت کمبود نهاده طیور بوده است.

جویبان ادامه‌داد: در خراسان‌جنوبی معمولاً تولید بیشتر از مصرف است، ولی افزایش قیمت گوشت مرغ در استان‌های همجوار معمولاً قیمت استان ما را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد.

معاون بازرگانی داخلی سازمان صمت خراسان‌جنوبی با بیان اینکه قیمت مرغ در مراکز عرضه مستقیم ۲۳ هزار و ۸۷۰ تومان است، گفت: با توجه به پیش بینی افزایش تولید در روز‌های آینده احتمال کاهش قیمت وجود دارد.

گرانی هایی که تمامی ندارد/ قطب تولید مرغ زخمی از گرانی

ابلاغ ۳۰۰ تن سهمیه مرغ منجمد برای خراسان‌جنوبی

جویبان معاون بازرگانی داخلی سازمان صمت خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه ۳۰۰ تن سهمیه مرغ منجمد تنظیم بازار هم برای خراسان‌جنوبی ابلاغ شده است، گفت: توزیع این سهمیه از چند روز دیگر با قیمت مصرف کننده ۱۵ هزار تومان آغاز خواهد شد.

در خراسان جنوبی که یکی از قطب‌های تولید گوشت مرغ در کشور است و یکی از افتخارات خود را کامل بودن زنجیره تولید گوشت مرغ از جوجه یک روزه تا مرغ مادر و مرغ گوشتی می‌داند این نوسانات قیمت به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

هر چند مسئولان سخن از کمبود نهاده طیور می‌زنند، ولی سفره خالی مردم تا کی می‌تواند منتظر تأمین نهاده واحد‌های پرورش طیور باشد.

گفتنی است بنا بر اعلام دامپزشکی خراسان‌جنوبی ۱۲ هزار و ۸۵۲ تُن گوشت مرغ، نیمه نخست امسال با نظارت کارشناسان دامپزشکی در مرغداری‌های استان تولید شده و هم اکنون ۷۸۹ واحد مرغداری گوشتی و ۴۹ واحد مرغداری تخم گذار و ۱۸ واحد پولت در خراسان جنوبی فعال است.

منبع: مهر

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.