فناوری که پشت درب مدرسه جا مانده است/ معضل هوشمندسازی مدارس چیست؟

هوشمندسازی مدارس شعاری که مدت هاست از تحقق آن صحبت می‌شود، اما هنوز به طور کامل مشخص نشده است و تعریفی از تحقق آن هم وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اوایل همین هفته بود که محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش به این موضوع اشاره داشت که «گام نخست هوشمندسازی مدارس است که با کمک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شد و تمام مدارس کشور به اینترنت متصل شده‌اند، اما همانطور که می‌دانیم هوشمندسازی دارای مراتب مختلف است، بنابراین باید بتوانیم در گام‌های بعدی شبکه‌سازی مدارس را انجام دهیم».

در نگاه کلی هوشمندسازی مدارس کلاف سردرگمی است که طرح اولیه آن حدود ٢ دهه‌ای است که مطرح شده است و همچنان هر از گاهی زمزمه‌هایی از گوشه وکنار آن به گوی می‌رسد؛ طرحی که هنوز هم به سرمنزل مقصود نرسیده و اندر خم زیرساخت‌ها و امکاناتی است که گویی عزمی راسخ برای تحقق آن وجود ندارد.


بیشتر بخوانید


طبق قانون برنامه ششم توسعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (سازمان فناوری اطلاعات) با رعایت مصوبات شورای عالی فضای مجازی مکلف است با همکاری وزارت آموزش‌وپرورش تا پایان سال دوم اجرای قانون برنامه هوشمند سازی مدارس، امکان دسترسی الکترونیک (سخت‌افزاری- نرم‌افزاری و محتوا) به کتب درسی، کمک‌آموزشی، رفع اشکال، آزمون و مشاوره تحصیلی، بازی‌های رایانه‌ای آموزشی، استعداد سنجی، آموزش مهارت‌های حرفه‌ای، مهارت‌های فنی و اجتماعی را به‌صورت رایگان برای تمام دانش‌آموزان شهر‌های زیر ٢٠ هزار نفر و روستا‌ها و حاشیه شهر‌های بزرگ فراهم کند. دولت برای تأمین هزینه‌های این ماده می‌تواند از مشارکت بخش غیردولتی استفاده نماید. هزینه‌های مذکور به‌عنوان هزینه‌های قابل‌قبول مالیاتی تلقی می‌شود.

با این وجود آخرین تغییر و تحولات مربوط به پیشرفت هوشمندسازی مدارس به انعقاد قرار داد میان وزارت ارتباطات و آموزش و پرورش در سال ٩٨ بر می‌گردد که به موجب آن مقرر شد تا پایان سال، مدارس به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند.

شیوع کرونا و ورود به فصل جدید دنیای مجازی

شیوع کرونا فصل جدیدی در بخش‌های مختلف زندگی ایجاد کرد و شاید یکی از مهم‌ترین تغییرات می‌توان به تغییر در سیستم آموزشی اشاره کرد؛ تغییراتی که سرعت کند پیشرفت در حوزه فناوری را تسریع کرد و گام‌های بلند‌تر و تندتری برای رسیدن به وضعیت مطلوب را نشان داد هرچند که در مواردی این سستی جایش را به شتاب بی رویه‌ای داد که نتیجه آن شیکه شاد یا مشکلات زیرساختی نرم افزاری و سخت افزاری شد.

البته که در این میانه آموزش و پرورش صرفا در مظان اتهام نیست و سایر دستگاه‌های مرتبط هم گام‌های چندان مهمی برنداشته اند یا آنکه در ابتدای مسیر هستند.

آنطور که امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات در پستی اینستاگرامی مطرح کرده بود شبکه اختصاصی مدارس ایران با نام شبکه دانا شکل خواهد گرفت که اتصال ٧۶ هزار و ٢٠٠ مدرسه به این شبکه نقطه آغاز خلق خدمات تخصصی حوزه آموزش است.


بیشتر بخوانید


شبکه‌ای که هنوز معلوم نیست جزئیات آن و روند اجرایی چه سمت و سویی خواهد داشت و تا چه حد دانش آموزان سراسر کشور را تحت کوشش خواهد داشت.

فناوری که پشت درب مدارس جا مانده اند/ معضل  هوشمندسازی مدارس چیست؟

فاصله زمین تا آسمان حرف تا عمل برای هوشمندسازی مدارس

عادل برکم معلم و کارشناس مسائل آموزشی در گفتگو با خبرنگار آموزش و پرورش درباره روند هوشمندسازی مدارس بیان کرد که باید دید برای هوشمندسازی مدارس چه استاندارد و آیین نامه‌ای وجود دارد؟ آیا امکان دسترسی همه ذینفعان طرح مورد توجه قرار گرفته است؟ شرایط سخت افزاری دسترسی به این موضوع چگونه است و بسیاری از سوالات دیگر که هنوز برای آن پاسخی نیست.

او ادامه داد: اگر به سوالات مطرح شده پاسخ داده نشود نمی‌توان صرفا اتصال مدارس به شبکه اینترنت را هوشمندسازی دانست چراکه برای این امر به زیرساخت‌های مهمی نظیر محتوای مناسب، ابزار لازم، آموزش معلمان، میزان دسترسی به اینترنت، نسبت دانس آموزان و سیستم‌های هوشمند و... نیاز داریم.

برکم با اشاره به اینکه متاسفانه در سال‌های اخیر درسی به نام علوم کامپیوتر که در مقطع شوم دبیرستان برای دانش آموزان رشته ریاضی حذف شده است، اظهار کرد: در بسیاری از کشور‌ها توجه به علوم کامپیوتر و برنامه نویسی در مدارس و میان دانش آموزان شدت گرفته است، اما ما معکوس عمل کردیم.


بیشتر بخوانید


این کارشناس تصریح کرد: حذف این درس در مدارس عادی در واقع نوعی تبعیض هم است چراکه در مدارس سمپاد این درس و موضوعات تکمیلی تدریس می‌شود، اما دانش آموزان مدارس عادی از آن بی بهره هستند و این در حالی است که بسیاری از آن‌ها علاقه‌مند آموزش این علم روز هستند.

جای خالی سند هوشمندسازی مدارس

آنطور که شرایط نشان می‌دهد هنوز جمع بندی تعریق واحدی از اوضاع روند هوشمندسازی مدارس در مدارس وجود ندارد و دیدگاه‌های مختلفی برای این موضوع وجود دارد.

فناوری که پشت درب مدارس جا مانده اند/ معضل  هوشمندسازی مدارس چیست؟

فناوری که پشت درب مدارس جا مانده اند/ معضل  هوشمندسازی مدارس چیست؟

برکم جبران این خلا را داشتن سند جامعی در حوزه هوشمندسازی مدارس می‌داند تا معیار‌ها و سخاص‌های مورد نیاز برای هوشمندسازی مدارس را تعیین کند.

این کارشناس مسائل آموزش و پرورش معتقد است در قانون برنامه ششم برنامه‌ای برای هوشمندسازی وظایفی بر عهده وزارت ارتباطات تعریف شده است، اما در تدوین استاندار‌ها آموزش و پرورش بابد جدی‌تر عمل کند تا شعار هوشمندسازی به عمل تبدیل شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: آموزش و پرورش ، مدارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۳۰ مهر ۱۳۹۹
مسئله ولنگاری و بی در و پیکر بودن فضای مجازی مهمتر از این نیست؟
آخرین اخبار