کاهش ۳۵ درصدی صادرات غیر نفتی

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران گفت: به زودی شاهد گشایش‌هایی در موانع صادراتی خواهیم بود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ کیوان کاشفی عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران گفت: در شش ماهه امسال ارزش صادرات غیرنفتی کشور حدود ۳۵ درصد کاهش داشته است. 

او با اشاره به دلایل کاهش صادرات در کشور، شیوع بیماری کرونا و بسته شدن چند ماهه برخی از مرز‌های مهم را از مهمترین این دلایل دانست و گفت: هم اکنون نیز مبادلات تجاری در برخی از مرز‌ها به دلیل رعایت دستورالعمل های بهداشتی و محدودیت رفت و آمد‌ها با کندی انجام می‌شود.

کاشفی تعطیل شدن و محدودیت فعالیت نمایشگاه‌های بین‌المللی در اکثر کشور‌های دنیا را نیز عامل دیگری برای کاهش صادرات دانست.

پیمان سپاری ارزی سد اصلی صادرات

کاشفی در ادامه به شرایط سخت امروز صادرات کشور اشاره و از محدودیت‌هایی که سیاست‌های برگشت ارز برای صادرکنندگان ایجاد کرده، یاد کرد.

او گفت: به دلیل تعدد صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها در بازه زمانی کوتاه بسیاری از صادرکنندگان هنوز هم نتوانستند بخشی از تعهدات ارزی خود را ایفا کنند و این موضوع آن‌ها را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران از بین رفتن نرخ صفر مالیاتی برای صادرکنندگانی که موفق به ایفای کامل تعهدات ارزی خود نشده اند، عدم تمدید تسهیلات بانکی و عدم امکان صادرات مجدد برای برخی از شرکت‌ها را از جمله این پیامد‌ها دانست که باعث شده بسیاری از صادرکنندگان که چندین سال هم سابقه فعالیت داشتند، نتوانند فعالیت‌های صادراتی را پیش ببرند.

کاشفی از رایزنی‌های گسترده و سنگینی که طی چند ماه اخیر با مسئولین بخش‌های مختلف کشور و همچنین بانک مرکزی صورت گرفته یاد کرد و ادامه داد: به نظر می‌رسد تا زمان برپایی مراسم ملی روز صادرات که حدود دو هفته آینده باشد، خبر‌های خوبی را از گشایش‌هایی در زمینه تعهدات ارزی بشنویم.

او بیان کرد: امیدواریم شرایطی فراهم شود که صادرکنندگانی که هنوز موفق به رفع تعهدات ارزی خود نشده اند بتوانند تعهداتشان را ایفا کنند و کمتر با مشکل مواجه شوند.

تاثیر کمرنگ گرانی دلار بر رونق صادرات

کاشفی در ادامه از تاثیر افزایش نرخ ارز بر وضعیت صادرات کشور هم یاد کرد و ادامه داد: اگرچه رونق صادرات یکی از معدود پیامد‌های مثبت بالا رفتن نرخ ارز است که باعث می‌شود کالا‌های ایرانی در دنیا توان رقابتی بیشتری داشته باشند، اما این موضوع نیز به شدت تحت شعاع تعهدات ارزی قرار گرفته و رونق چندانی را در صادرات ایجاد نکرده است.

او بیان کرد: از سوی دیگر با بالا رفتن دلار، پایه ارزش صادراتی نیز دیگر رقم منطقی ندارد و اگرچه این پایه یکبار در دو سال اخیر اصلاح شد، اما اصلاحات آن زمان بر اساس ارز یازده تا ۱۲ هزار تومانی صورت گرفت و اکنون با ارز ۳۲ هزار تومانی باز هم به اصلاح نیاز است.

کاشفی افزود: برای مثال اکنون گوجه فرنگی تنی ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار در بازار خارجی فروخته می‌شود، اما پایه ارزش گمرکی آن ۵۰۰ دلار است و مشابه همین مشکل را برای محصولات دیگری مانند پسته هم داریم.

کاشفی معتقد است وقتی که نرخ ارزش پایه صادراتی با نرخ منطقی فاصله دارد، صادرکنندگان باید مابتفاوت آن را در تعهدات ارزی پرداخت کنند که این موضوع آن‌ها را با مشکلات جدی مواجه می‌کند.

او گفت: پیشنهاداتی هم برای رفع این مشکل ارائه شده و امیدواریم به زودی نتیجه بدهد که بر اساس آن اظهارنامه‌های گمرکی بر اساس ریال باشد.

کاشفی دلیل دیگری که باعث شده با وجود افزایش نرخ ارز میزان صادرات چندان بالا نرود را مشکل در تامین مواد اولیه وارداتی دانست و گفت: بسیاری از واحد‌های تولیدی اکنون برای تامین ارز مواد اولیه وارداتی با مشکل و کندی مواجهند و از همین رو نمی‌توانند افزایش تولید و به تبع آن افزایش صادرات داشته باشند.

کاشفی افزود: دلیل اصلی این رشد آن است که در شرایطی که بسیاری از مرز‌های عربی با عراق به دلیل شرایط کرونا در نیمه اول امسال برای مدت طولانی بسته بود، اما مرز‌های بخش کردنشین کرمانشاه جور صادرات به عراق را کشیدند و توانستیم سهم ۴۵ درصدی از صادرات ایران به عراق را در این مدت به کرمانشاه اختصاص دهیم.

او گفت: با رایزنی‌های قابل توجهی که در ایام کرونا از طریق مسئولین استانی انجام شد، مرز پرویزخان حتی یک روز هم تعطیل نشد و مرز‌های شوشمی و شیخ صله هم فعال بودند.

انتهای پیام / ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار