در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

انتقاد بازیگر سینما از رهاشدگی سینمای کودک

عباس جمشیدی‌فر گفت: ما نه تنها به سینمای کودک بی توجه هستیم بلکه از تئاتر کودک و دیگر مسائل این رده سنی هم غافل شده ایم.

عباس جمشیدی‌فر بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون درباره ویژگی‌های بازی در فیلم‌های کودک و نوجوان به خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: کار برای کودک و نوجوان به شدت سخت است؛ چون یک بُعد روانشناسی دارد و اگر روانشناسی کودک ندانیم و شناخت کافی از آن نداشته باشیم، نمی‌توانیم کاری موفق انجام دهیم. ما حتماً باید ذهنیت کودکان و آنچه را تخیل می‌کنند بشناسیم.

وی درباره علت حضور خود در فیلم «تورنا ۲؛ جزیره فضایی» بیان کرد: این فیلم نسبت به دیگر فیلم‌های سید جواد هاشمی و فیلم‌های کودک و نوجوان که دیده بودم، حال و هوای تخیلی و غیرواقعی‌تری دارد و به فضای ذهنی بچه‌ها نزدیک است. این موضوع برای من جذاب بود و فکر می‌کنم، دیدن این فیلم برای رده سنی کودک و نوجوان هم جذاب و دیدنی باشد.

این بازیگر درباره لزوم توجه به سینمای کودک گفت: ما نه تنها به سینمای کودک بی‌توجهی کرده‌ایم؛ بلکه به تئاتر کودک و بیشتر مسائل این رده سنی نیز کم توجه بوده‌ایم. فکر می‌کنم فرهنگ سازی برای کودکانمان را رها کردیم که این به شدت دردآور است. متأسفانه این رهاشدگی روز به روز بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: یادم می‌آید سال‌ها پیش زمانی که تئاتر کار می‌کردم جشنواره کودک به صورت گسترده هر سال در یک شهر و شهرستان‌های آن  برگزار می‌شد، ولی انگار چند سالی است دیگر اتفاق نمی‌افتد  یا شاید من نمی‌بینم. سال ۸۰ که اتفاقا جایزه هم گرفتم جشنواره در استان سیستان و بلوچستان و شهرستان‌های آنجا برگزار شد و نمایش‌ها اجرا شدند.

وی بیان کرد: اینکه سالهاست شاهد چنین اتفاقاتی نیستیم آدم فکر می‌کند شاید آن را رها کرده اند که البته بد و دردآور است. امیدوارم دوباره امکان برگزاری جشنواره در اقصی نقاط ایران میسر شود.

جمشیدی فر در پایان عنوان کرد: در یک جشنواره تئاتر خیابانی داور بودم که متاسفانه هیچ سنخیتی با بچه‌ها نداشت، اما باز هم با یک شور و ذوقی نمایش‌ها را می‌دیدند، به مسئولان برگزار کننده این موضوع را با درد گفتم و تاکید کردم این‌ها سرمایه‌های آینده هستند و باید به آن‌ها توجه ویژه و درخوری داشته باشد.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.