در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

استقبال بیشتر ناشران از آثار ترجمه‌ای کودک و نوجوان

خورشاهیان گفت: میزان استقبال ناشران از انتشار کتاب‌های ترجمه آثار کودک و نوجوان به دلیل استقبال مخاطبان، بیشتر است.

هادی خورشاهیان شاعر و نویسنده کودک و نوجوان، در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان درباره مشکلات نویسندگان کودک و نوجوان گفت: تنها ناشران برای انتشار کتاب‌های کودک با احتیاط کار نمی‌کنند؛ این مسئله در حوزه‌های دیگر ادبیات هم دیده می‌شود. برای مثال شاعر اولین مجموعه شعرش را با هزینه خودش منتشر می‌کند و ناشر برای انتشار کتابش سرمایه گذاری نمی‌کند. در بخش انتشار مجموعه‌های داستان هم همین وضعیت دیده می‌شود.


بیشتر بخوانید 


وی افزود: ناشران از انتشار کتاب‌های رمان بیشتر از شعر و مجموعه داستان در بخش بزرگسال بیشتر استقبال می‌کنند. میزان استقبال ناشران از انتشار کتاب‌های ترجمه آثار کودک و نوجوان به دلیل مخاطبان بیشتر این حوزه نسبت به حوزه‌های دیگر بیشتر است و سریع‌تر این آثار را منتشر می‌کنند. برعکس ناشران رغبت کمتری به انتشار مجموعه‌های داستان این حوزه دارند، چون میزان استقبال از مجموعه‌های داستان کمتر است.

این نویسنده ادامه داد: نویسندگان مشهور کودک و نوجوان از جمله مصطفی رحماندوست و حمیدرضا شاه آبادی برای انتشار کتاب هایشان مشکلی ندارند؛ چون ناشران از فروش کتاب‌های آن‌ها مطمئن هستند. برای همین به راحتی کتاب هایشان را منتشر می‌کنند.

این شاعر کودک و نوجوان بیان کرد: ناشران با دقت بیشتری کتاب نویسنده کودک و نوجوانی که آثار متعددی چاپ کرده است، اما شهرت زیادی ندارد را منتشر می‌کنند. چون از فروش آن اطمینان ندارند و حاضر نیستند برای تصویرگری و انتشار کتاب‌های ۲۰ صفحه‌ای این نویسندگان سرمایه‌گذاری کنند.

خورشاهیان اظهار کرد: ناشران کتاب خوب را در هر حوزه‌ای که باشد منتشر می‌کنند. ناشران کودک و نوجوان هم از این مسئله مستثنی نیستند و آثار خوب را با تیراژ‌های هزار تا ۵ هزار نسخه‌ای منتشر می‌کنند. تنها ناشران غیرحرفه‌ای این حوزه کتاب را با تیراژ‌های پایین منتشر می‌کنند.

او ادامه داد: تیراژ کتاب‌های کودک و نوجوان نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته است؛ ولی باز این کتاب‌ها نسبت به کتاب‌های حوزه‌های دیگر وضعیت بهتری دارند. عموماً مردم هنگام خرید کتاب به تصویرگری و متن آن توجهی نمی‌کنند؛ بلکه سراغ کتاب‌های ناشران خوب کودک و نوجوان می‌روند. این ناشران هم مشکلی در زمینه انتشار و فروش کتاب هایشان ندارند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار