۳۰ مهر برگی حماسی و افتخار آفرین در تقویم تاریخ همدان

۳۰ مهرماه در تقویم تاریخ همدان یادآور روز خروش دانش آموزان و دانشجویان انقلابی علیه نظام و استبداد رژیم شاهنشاهی در سال ۱۳۵۷ است.

۳۰ مهر برگی حماسی و افتخار آفرین در تقویم تاریخ همدانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،سی ام مهر ماه در تقویم تاریخ همدان یادآور روز خروش دانش آموزان و دانشجویان انقلابی علیه ظلم و استبداد رژیم شاهنشاهی در سال ۵۷ است. واقعه‌ای که به جرات می‌توان آن را سر منشا حماسه ۱۳ آبان دانست؛ اما این حماسه آفرینی بر اثر گذشت زمان غبار فراموشی به خود گرفته و نسل کنونی کمتر اطلاعی از آن دارد.

 با توجه به اسناد و گفته شاهدان عینی دانش آموزان، دانشجویان و فرهنگیان واقعه ۳۰ مهر سال ۵۷، در شهر همدان را با تظاهرات و راهپیمایی در خیابان‌های شورین و بوعلی  شروع کردند که این تظاهرات دو دلیل اصلی داشت.

علت اصلی آن بازداشت یک دختر سال اول نظری در تظاهرات روز‌های قبل و شایعه هتک حرمت و تجاوز به عنف به او از سوی یکی از ماموران شهربانی در بازداشتگاه  بود که این دختر پس از چند روز بازداشت آزاد شده و بعد خودکشی میکند و گفته می‌شد که این دختر در وصیتنامه خود علت خودکشی را تجاوز به عنف در بازداشتگاه اعلام کرده بود.

پس از آن خانواده این دختر در مقابل دبیرستان پروین اعتصامی به گریه و زاری پرداختند و خواستار رسیدگی به موضوع شدند و به همین دلیل دانش آموزان و دانشجویان خشمگین‌تر از همیشه اقدام به تظاهرات کردند.

همچنین علت دیگر این حرکت، آتش سوزی در مسجد جامع کرمان اعلام شد و این دو علت باعث حرکت خودجوش مردمی و کوبنده مردم همدان و تیراندازی ماموران شاهنشاهی و درگیری مردم با ماموران و شهید و مجروح شدن عده‌ای از مردم شد.

به واقع می‌توان گفت که این واقعه نقطه عطف حرکت انقلابی مردم در روز ۱۳ آبان و به ثمر نشستن انقلاب اسلامی شد.

انتهای پیام/ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار