رئیس سازمان شیلات:

کشتی‌های خارجی مجوز صید در آب‌های ایران را ندارد

خون میرزایی از جزئیات صید ترال در آب های جنوب کشور توسط کشورهای خارجی توضیحاتی را ارائه داد.

خون میرزاییبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، نبی الله خون میرزایی رئیس سازمان شیلات درباره ممنوعیت صید ترال گفت: ناوگان صید ترال ما شامل پنج فروند  شده است. ناوگان طبس در چابهار فعالیت دارد و صید آن تا پایان شهریور بود و تا پایان سال در استراحت خواهند بود. ناوگان کیش و طبس در استان‌های هرمزگان و‌ بوشهر مقداری از فعالیت شان باقی مانده که ادامه دارد. ناوگان صید میگو در خوزستان و بوشهر فعالیتش تمام شده و فعالیت صیادان میگو شروع شده است.

او ادامه داد: فعالیت فانوس ماهیان امسال نسبتی به سال گذشته کمتر شده و با سخت گیری‌هایی که ما بر صید ناوگان فانوس ماهیان داشتیم دریا روی آن‌ها کمتر شده است. در حال حاضر حدود ١۵ فروند از ناوگان فانوس ماهیان در دریا هستند که کمتر شده است.

رئیس شیلات گفت: توافق را پیرو پیگیری‌هایی که مطالبات و انتظارات در سطح جامعه، مردم، مسئولان جامعه صیادین که انتقاداتی داشتند، جلساتی را با فراکسیون محیط زیست مجلس برگزار کردیم و کارگروه مشترکی میان فراکسیون محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی به وجود آمد و توافق کردیم در خصوص صید فانوس ماهیان یک برنامه پایش هم زمانی را به منظور به روز رسانی و ارزیابی ذخایر آبزیان و اتخاذ تصمیم برای مطالعات جدید را در دستورکار قرار دهیم.

وی افزود: موسسه علوم تحقیقات شیلاتی بعد از رفع موانع دریاروی کشتی و تجهیز آن برنامه پایش ذخایر را از اول آذرماه در دستورکار قرار دهد. فعالیت صید تجاری ناوگان فانوس ماهیان متوقف خواهد شد تا براساس نتایج این مطالعات پروس قید و محدودیت صید را بازنگری کنیم. ناوگان فردوس در چابهار صیدش تمام شده است. ناوگان میگو در هرمزگان ادامه پیدا می‌کنند. همچنین ناوگان طبس که عمدتا در بوشهر فعال است کارش رو به اتمام است. ناوگان کیش در هرمزگان صیدش ادامه خواهد داشت.

او افزود: ولی ناوگان فانوس ماهیان را به موازات کار تحقیقاتی موسسه علوم شیلاتی کار صید تجاری‌تر متوقف خواهیم کرد و براساس نتایج ارزیابی و رفع دغدغه‌ها مجدد برنامه ریزی کنیم تا نتایج را موسسه تحقیقاتی اعلام کند و حداکثر برنامه به مدت دو سال پیش بینی شده‌است و ناوگان فانوس ماهیان در دریای عمان در فاصله بالای ١٢مایل صید می‌کند.

خون میرزایی در پاسخ به اینکه آیا این محدودیت شامل کشتی‌های ایرانی و غیر ایرانی است؟ هم گفت: ما هیچ کدام از ناوگان صیادی مادر مالکیت یا به نام شرکت‌های خارجی نیست.ناوگان فانوس ماهیان کاملا ایرانی است بعضاً اشخاص و شرکت‌ها را شامل می‌شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: کشتی‌های این شرکت ها ملکی یا اجاره به شرط تملیکی هستند، اما کشتی‌های خارجی مجوز صید در آب‌های ایران ندارد و نخواهد گرفت. این ناوگان را برای صید فراساحل در محدوده‌ی اقیانوس هند ترغیب خواهیم کرد.

او بیان کرد: مهمترین عامل کاهش صید در سواحل که شکایت جامعه صیادی را داشته صید غیر مجازی است که قایق‌های بی مجوز صید ماهی کنند و تعدادشان از ناوگان صیادی قایق مجاز بیشتر است و در زیر مجموعه ما نیستند و ما نمی‌توانیم اعمال مجازات کنیم.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار