رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان:

آمارو اطلاعات دقیق رکن توسعه و توزیع عادلانه امکانات است

مهرداد عرب اول گفت: برنامه‌ریزان با توجه به آنچه در اختیار دارند بهترین و کوتاه ترین مسیر دست یابی به اهدف را مشخص می‌کنند بنابراین آمار و اطلاعات دقیق رکن توسعه و توزیع عادلانه امکانات است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،  مهرداد عرب اول رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان در نشست با مسوولان آمار سیستان و بلوچستان به مناسبت روز آمار اظهارداشت: انسان با شناخت شرایط امروز خود، اولویت‌ها را پیش‌بینی می‌کند تا مطمن شود در راه دستیابی به مقاصد گوناگون به بی راهه نمی‌رود لذا شناخت شرایط موجود جز بر پایه دستیابی به آمار و اطلاعات دقیق میسر نیست.

به گفته او آمار و اطلاعات یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر برنامه‌ریزی برای آینده است و زیربنای همه حرکت‌ها در جامعه محسوب می‌شود چنانچه آمار قابل اطمینانی در جامعه وجود نداشته باشد برنامه ریزی با مشکل روبه رو می‌شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: آمار، همواره مهمترین ابزار ارزیابی عملکرد گذشته، حال و برنامه‌ریزی برای آینده بوده و از عوامل اصلی سیاست گذاری و مدیریت در نظام اجرایی کشور است.

او با اشاره به اهداف و وظایف مرکز آمار ایران افزود: نظام آماری، مجموعه‌ای از دستگاه‌های درگیر در فعالیت‌های آماری است که اهداف و وظایف ویژه‌ای دارد از جمله اهداف نظام آماری می‌توان به شناخت مشکلات نظام تولید آمار در کشور، تشخیص دقیق نیازهای آماری جامعه و همچنین برنامه ریزی کلان برای تهیه و تولید اطلاعات آماری و اطلاع رسانی تولیدات آماری مورد نیاز اشاره کرد.

عرب سرشماری عمومی، تهیه آمارهای لازم به منظور تامین نیازهای برنامه ریزی و برنامه‌های عمرانی کشور، تهیه و به هنگام نگه داشتن قالب‌های آماری، استخراج، بررسی، چاپ و انتشار نتایج حاصل از سرشماری و آمارگیری‌ها، تهیه محاسبات ملی و شاخص قیمت‌ها، گردآوری آمارهای مورد نیاز بخش خصوصی و تهیه و انتشار سال نامه آماری از مهمترین وظایف مرکز آمار است.

وی با بیان اینکه آمار دقیق، رکن توسعه و توزیع عادلانه امکانات است، افزود: به یقین، آمار و برنامه‌ریزی، در توسعه همه جانبه جوامع نقش برجسته‌ای دارد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان گفت: آمار و اطلاعات درست یکی از رموز و نمادهای توسعه در جوامع گوناگون است و بدون شک در برنامه‌ریزی حرف اول را می‌زند.

او  تاکید کرد: آمار و اطلاعات این امکان را فراهم می‌کند تا با توجه به ویژگی‌های اقتصادی و اجتماعی هر منطقه، سرمایه گذاری‌های متناسب با آن صورت گیرد و امکانات به صورت عادلانه برای رفاه عموم توزیع شود که سازمان برنامه و بودجه کشور به عنوان مرکز اصلی تولیدکننده آمار وظیفه دارد اطلاعات و آماری دقیق در زمینه سرشماری‌های گوناگون در اختیار دستگاه‌های برنامه‌ریز قرار دهد.

عرب اظهارداشت: اگر آمار دقیقی در اختیار مسوولان قرار نگیرد خدمت رسانی به مردم با مشکل روبه رو می‌شود و آنها از حق طبیعی خود برای بهره‌مندی از امکانات محروم می‌مانند.

او از آمار به عنوان زمینه حرکت دقیق و علمی در جامعه یاد کرد و ادامه داد: امروزه اداره امور کشور به برنامه ریزی، سیاست گذاری و اعمال مدیریت نیاز دارد و هیچ کدام از این موارد بدون برخورداری از اطلاعاتی که قابل اطمینان باشد، امکانپذیر نیست.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه برای اداره جامعه داشتن اطلاعات و آمار دقیق شرط اولیه است، افزود: برای دستیابی به این مساله نظام آماری کشور وظیفه دارد اطلاعات و آمار لازم را در دسترس محققان در دانشگاه‌ها، موسسه‌های تحقیقاتی و دستگاه‌های برنامه‌ریزی قرار دهد.

او بیان کرد: وجود شبکه‌های اطلاع رسانی گسترده مهمترین ویژگی کشورهای پیشرفته و وجه تمایز این مناطق از کشورهای در حال توسعه است و آگاهی از شرایط فعلی توان برنامه ریزی برای آینده را افزایش می‌دهد و امکان دست یابی به اهداف مورد نظر را بیشتر می‌کند.

عرب تصمیم‌گیری بدون اطلاعات کافی، پذیرفتن شرایط تحمیلی است و آنچه از خود اطلاع رسانی اهمیت بیشتری دارد درستی اطلاعات دریافتی است.

او ادامه داد: با توجه به این مهم در شرایط فعلی اگر بخواهیم زمینه شکوفایی و توسعه جامعه را فراهم کنیم چاره‌ای جز داشتن آمار دقیق و قابل اطمینان نداریم بنابراین آمار مانند آینه تصویری واقعی از جنبه‌های گوناگون جامعه ترسیم می‌کند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان با اشاره به نقش مردم در آمارگیری افزود: تلاش مرکز آمار در گردآوری آمار دقیق در گرو اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در جامعه، اطلاع رسانی درست مردم به ماموران سرشماری و تربیت و آموزش ماموران برای دریافت اطلاعات درست از خانوارهاست.

او  اظهارداشت: همچنین مردم باید از ارائه هر گونه اطلاعات نادرست خودداری کنند زیرا پاسخ‌های غیر واقعی موجب برداشت ناصحیح از وضع موجود و به تبع آن تصمیم‌گیری‌های نادرست در امور جاری و آینده کشور می‌شود.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار