عباسی گفت: همچنان اهدای کتب خطی به کتابخانه فاطمی ادامه دارد و تعدادی از نسخ خطی موجود مراحل قبل از فهرست‌نویسی را طی می‌کنند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، محمد عباسی یزدی، مدیر کتابخانه آستانه مقدسه فاطمی قم گفت: در کتابخانه آستان مقدس، هفت نوع اثر در گنجینه‌های مختلف نگهداری می‌شود و  بیش از ۱۸۰۰ نسخه خطی در گنجینه نسخ خطی و ۸۳۸ عنوان کتاب نفیس و ۵۱ نقشه و ۷۳ پوستر هم در گنجینه نفایس وجود دارد. 

او علت نگهداری از این آثار را ، نایاب بودن، نوع کاغذ و چاپ، قدمت، تصاویر، نقشه‌ها و قطعات خوشنویسی آن‌ها عنوان و اضافه کرد: حدود ۳۰۰۰ کتاب چاپ سنگی، سربی در این گنجینه گرد آمده است که بعضی از نسخه‌ها، بسیار کمیاب است و علاوه بر آن کتاب‌های چاپی با قدمت بیش از ۵۰ سال و با بیش از ۶ هزار عنوان در این کتابخانه نگهداری می­‌شود.

مدیر کتابخانه آستان مقدس فاطمی قم در رابطه با گنجینه کتب چاپی، گفت: موجودی این گنجینه در حال حاضر، بیش از ۱۷۰ هزار جلد کتاب است که با توجه به قدمت این کتابخانه، چاپ‌های نخستین و قدیمی بسیاری از کتاب‌ها به‌همراه چاپ‌های جدید آن، در گنجینه نگهداری می‌شود؛ بنابراین کتاب‌هایی در این گنجینه وجود دارد که چه بسا در اکثر کتابخانه‌ها موجود نباشد.

او بیان کرد: اکثر محمل‌های اطلاعاتی موجود در کتابخانه اعم از نسخ خطی، کتب چاپ سنگی سربی­، نفایس، منابع ویژه و چاپی به کتابخانه از سوی مردم، مراجع، شخصیت‌ها، برخی نهاد‌های فرهنگی و ناشران به این کتابخانه وقف و اهدا شده است و همچنان این اهدایی‌ها ادامه دارد.

عباسی یزدی افزود: بخش اعظمی از کتاب‌های اهدایی از آنِ مراجع عظام تقلید و شخصیت‌ها است و برای مثال آیت‌الله مرعشی نجفی با وجود این که خودشان کتابخانه بزرگی داشته‌اند، ولی حدود ۲۵۰ نسخه خطی و تعداد زیادی کتاب چاپ سنگی به کتابخانه آستان اهدا کرده‌اند.

او بیان کرد: ۱۰۰۰ نسخه خطی از نسخه‌های خطی موجود در گنجینه مذکور در گذشته در قالب سه جلد کتاب فهرست‌نویسی شده و به چاپ رسیده است که هم به‌صورت چاپی و هم به‌صورت الکترونیک در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

مدیر کتابخانه آستان مقدس فاطمی قم افزود: هم اکنون ۸۰۰ نسخه خطی دیگر که فهرست‌نویسی شده، در حال بازنگری نهایی است تا در قالب دو جلد به‌صورت محدود به چاپ برسد و نسخه الکترونیک آن هم در اختیار علاقه‌مندان قرار بگیرد.

او در پایان گفت: نظر به این که همچنان اهدای کتب خطی به کتابخانه ادامه دارد، تعدادی از نسخ خطی موجود هنوز مراحل قبل از فهرست‌نویسی را طی می‌کنند و به محض آماده شدن در جلد‌های بعدی فهرست‌نویسی خواهند شد و در اختیار علاقه‌مندان و پژوهشگران قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.