کتاب‌هایی که در انتشارات «سوره مهر» تجدید چاپ شدند

کتاب‌های «گلستان یازدهم»، «پوتین قرمز‌ها» و «ارتداد» در انتشارات سوره مهر تجدید چاپ شدند.

به گزارش خبرنگار  حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، برخی از کتاب‌هایی که در انتشارات «سوره مهر» منتشر شده بودند، این روز‌ها به دلیل استقبال مخاطبان تجدید چاپ شدند که در اینجا به این کتاب‌ها اشاره می‌کنیم.


بیشتر بخوانید


«گلستان یازدهم» به چاپ سی‌وسوم رسید

کتاب‌هایی که در انتشارات سوره مهر تجدید چاپ شدند

کتاب «گلستان یازدهم» اثر بهناز ضرابی‌زاده، در انتشارات سوره مهر به چاپ سی‌وسوم رسید. این کتاب خاطرات مشترک خانم پناهی روا و شهید چیت سازیان را از زمان آشنایی، عقد، ازدواج تا شهادتشان روایت می‌کند. در این اثر زندگی همسر این شهید پس از شهادتشان بیان می‌شود.

زندگی شهید چیت سازیان با همسرش یکی از موضوعات جذاب دفاع مقدس است، چون این کتاب خاطرات دوران هشت ماه زندگی مشترک زهرا پناهی روا با سردار شهید چیت سازیان را برای مخاطب امروز بازگو می‌کند. همچنین در آن به زندگی همسر شهید بعد از شهادتشان پرداخته شده است. از سوی دیگر در کتاب، داستان تولد فرزند شهید چیت سازیان پس از ۳۷ روز از شهادتشان آمده است. فرزندی که نامش را علی گذاشتند.

در حقیقت نویسنده با انتخاب عنوان «گلستان یازدهم» برای کتاب، به نوعی شخصیت شهید چیت سازیان را معرفی می‌کند و با محتوای آن تناسب دارد و از کلیشه‌های معمول در انتخاب عنوان کتاب دور است. زندگی کوتاه شهید با همسرش در این کتاب زیبا و جذاب است. خانم پناهی روا به دزفول می‌رود، آنجا در کنار همسرش زندگی می‌کند، این دو در دزفول در کوچه‌ای با عنوان «گلستان یازدهم» زندگی می‌کردند در نهایت اسم این کتاب هم گلستان یازدهم شد.

«پوتین قرمزها» به ایستگاه ششم رسید

کتاب‌هایی که در انتشارات سوره مهر تجدید چاپ شدند

«پوتین قرمزها» خاطرات مرتضی بشیری، بازجو و مدیرمسئول جنگ روانی قرارگاه خاتم الانبیاء به قلم فاطمه بهبودی در انتشارات سوره مهر به چاپ ششم رسید. روایت جلسات بازجویی از نیرو‌های عراقی از جذابیت‌های خاطرات بشیری است که گاه در خلال این خاطرات، مطالبی خواندنی از اتفاقات تاریخی نقل می‌شود که فجایع رخ داده در جنگ تحمیلی را بیشتر نمایان می‌کند. از جمله بازجویی از محمدرضا جعفر عباس الجشعمی، سرهنگ دوم نیروی مخصوص، فرمانده تیپ کماندویی سپاه هفتم و حضور او در ام الرصاص اختصاص دارد.

نویسنده در مقدمه «پوتین قرمزها» به چگونگی نگارش اثر و موانع و مشکلات موجود در این زمینه اشاره کرده و می‌نویسد: «دربارۀ بخش استنادی کتاب گفتنی است اسناد مرتبط با بازجویی‌ها از وزارت امور خارجه به مرکز اسناد و کتابخانۀ ملی ایران منتقل شده و این مرکز، بنا به قانونی دست و پاگیر، تا چهل سال بعد امکان بازدید، مطالعه یا هرگونه دسترسی به اسناد را از مراجعان سلب کرد و به هنگام مکاتبه بنده این جابه جایی به تازگی انجام شده بود. همچنین از آنجا که قرارگاه خاتم الانبیا بخش اطلاعاتی سپاه محسوب می‌شده، عکس برداری یادگاری نیز به ندرت صورت گرفته است.»

«پوتین قرمزها» در ۳۶ فصل به انضمام عکس‌ها و اسناد تدوین شده است. بهبودی در این خاطرات ابتدا مخاطب را با اهمیت خاطرات راوی آشنا می‌کند. در فصل‌های نخست، بخشی از بازجویی‌های انجام شده را ثبت می‌کند پس از آن، به زندگی فردی راوی، چگونگی ورود او به جبهه و نقشش در جنگ تحمیلی می‌پردازد.

«ارتداد» یامین‌پور به چاپ هفدهم رسید

کتاب‌هایی که در انتشارات سوره مهر تجدید چاپ شدند

رمان «ارتداد» نوشته وحید یامین پور با گذشت هفت ماه از انتشار آن در انتشارات سوره مهر به چاپ هفدهم رسید. نویسنده در این رمان سیاسی کوشیده است یک عاشقانه سیاسی را برای مخاطبانش در حدود ۲۵۰ صفحه و سه بخش «حیرت»، «ارتداد» و «رجعت» روایت کند.

کتاب «ارتداد» فقط یک داستان عاشقانۀ پر سوز و گداز نیست. بلکه عشق بهانه‌ای برای تلطیف فضا و دلیلی برای بقا و زندگی است. کتاب یک درون مایۀ سیاسی ـ اجتماعی دارد. داستان از روز‌های بعد از فرار شاه شروع می‌شود و در روز بیست و یک بهمن ماه به اوج می‌رسد. در این روز حادثه‌ای رخ می‌دهد که همۀ رشته‌ها پنبه می‌شود و نهضت مسیر متفاوتی را طی می‌کند.

کتاب «ارتداد» شاید یکی از ساختارشکنانه‌ترین کتاب‌های منتشر شده پس از انقلاب اسلامی است. اگر روز بیست و یک بهمن سال هزار و سیصد و پنجاه و هفت اتفاق دیگری رخ می‌داد، سرنوشت این انقلاب به کجا می‌رسید؟

نویسنده در این کتاب نه تنها در داستان پردازی ساختارشکنی کرده و با تخیلِ قوی سرنوشت دیگری را بعد از بیست و یک بهمن پنجاه و هفت ترسیم کرده است، بلکه با نگاه کلان به مسئلۀ انقلاب باعث تمایز «ارتداد» با کتاب‌هایی شده که قصد داشتند لزوم انقلاب را به مخاطب بقبولانند.

یکی از ترفند‌های نویسنده حضور شخصیت‌هایی است که شاید به نظر ناشناس بیایند، اما با کدگذاری‌ها، مخاطب را در دنیای واقعی متوجه افراد خاصی می‌کند. مثل سیدعلی خراسانی، یا «احمد» نامی که در لبنان ناپدید می‌شود.

گنجاندن مضمون و محتوای والا در لابه لای سطور داستان کار راحتی نیست، اما وحید یامین پور تا حد زیادی در این امر موفق بوده است. شروع خوب همراه با حس کنجکاوی، نقطۀ اوج، رفت و برگشت‌های حساب شده، همه از نقاط قوت این کتاب است.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.